Od środy rusza nowa polityka parkingowa w Szczecinie [SONDA]
Od środy rusza nowa polityka parkingowa w Szczecinie [SONDA]
Data publikacji: 30 marca 2021 r. 13:01
Ostatnia aktualizacja: 05 marca 2022 r. 14:21
Fot Ryszard Pakieser
Nowa polityka parkowania obowiązywać będzie od środy (31 marca) w Szczecinie. Główne zmiany to przede wszystkim większa i droższa Strefa Płatnego Parkowania. - Swoboda w parkowaniu jest już elementem, który definiujemy jako “historyczny”. Nie mamy już tego komfortu - mówił we wtorek podczas konferencji prasowej Paweł Adamczyk, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej w szczecińskim magistracie. - Musimy mówić o bardziej świadomym korzystaniu z przestrzeni publicznej, która nie jest z gumy.
Przypomnijmy, że zmiany dotyczą obszaru, struktury opłat oraz organizacji Strefy Płatnego Parkowania. Nowy obszar SPP obejmuje 58 dodatkowych ulic. Na zachodzie granica przesunęła się do ulicy Bohaterów Warszawy, po wschodniej stronie obejmuje al. Wyzwolenia i ul. Malczewskiego. Na południu nową granicą SPP jest ulica Narutowicza.
Nowe stawki w Strefie Płatnego Parkowania
Raz dziennie, pierwsze 15 minut postoju w strefach jest darmowe – pod warunkiem pobrania z parkomatu biletu zerowego. W strefie A za pierwszą godzinę postoju płacimy 3,60 zł (zamiast 2,80 zł), a w strefie B - 2,80 zł (zamiast 1,60 zł). Wzrosły także ceny za karnety miesięczne. W czerwonej strefie kosztuje 240 zł, a w żółtej - 150 zł. Abonamenty miesięczne są wyłącznie dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie. Roczna opłata dla mieszkańca strefy wynosi 360 zł. Nowością jest abonament na określoną liczbę dni roboczych (od 1 do 23). Zlikwidowane zostały abonamenty roczne.
Uprawnienie do opłaty zryczałtowanej mają osoby zamieszkujące obszar SPP, a nie zameldowane, jak w poprzedniej uchwale. Mieszkaniec obszaru SPP musi być płatnikiem podatku dochodowego. To samo zastrzeżenie dotyczy uprawnienia do opłaty zryczałtowanej za hybrydy.
- Jesteśmy świadomi, że każda tego typu zmiana może być odbierana przez większość kierowców jako negatywna. Celem tych zmian jest polepszenie jakości życia w mieście - argumentował Paweł Adamczyk. - Obecnie jesteśmy w sytuacji, w której ilość samochodów w mieście przekroczyła punkt krytyczny. Przyrost o kilkadziesiąt tysięcy pojazdów w ciągu kilku lat doprowadził do zawłaszczania przez samochody przestrzeni publicznej. Odbywa się to kosztem innych uczestników ruchu. Wprowadzenie zmian w Strefie Płatnego Parkowania jest jednym działań zapobiegających dalszemu utrwalaniu tego niekorzystnego trendu - zapewniał Paweł Adamczyk.
Pierwsze dni na rozruch i miejsca bez opłat
Prezes miejskiej spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne Radosław Kanarek przyznał, że pierwsze dni zmian będą przeznaczone na rozruch. Spółka NiOL przygotowała także 60 tys. ulotek z informacjami o zmianach w SPP.
- Ulotki są kolportowane do skrzynek pocztowych na ulicach, które weszły w skład nowej strefy, a w starej strefie kontrolerzy rozdają ulotki kierowcom i za wycieraczki samochodów. Na wszystkich starych parkomatach wykleiliśmy nalepki z informacją o zmianach, w nowych parkomatach ta informacja pojawia się jako ekran powitalny - dodał Wojciech Jachim, rzecznik prasowy NiOL.
Natomiast na odnowionej stronie www.spp.szczecin.pl znajdują się informacje na temat wymaganych dokumentów przy zakupie wybranej opłaty lub abonamentu. Każda grupa klientów SPP ma dedykowaną zakładkę: mieszkańcy obszaru SPP; uprawnieni do stawki zerowej; niepełnosprawni i ich opiekunowie; właściciele hybryd; podwożący dzieci do placówek na terenie SPP.
Na stronie internetowej znajduje się także instrukcja, w jaki sposób płacić bilonem, kartą i Blikiem w nowych parkomatach, a także jak pobrać z parkomatu bilet zerowy uprawniający do 15-minutowego postoju w strefie za darmo.
- Możliwe, że na niektórych ulicach stoją jeszcze stare parkomaty, które w najbliższych dniach zostaną wymienione. Są ofoliowane, wyłączone i przeznaczone do demontażu – mówił podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Radosław Kanarek.
Na prawobrzeżu Szczecina działa także nowy punkt kasowy przy ulicy Emilii Gierczak. Czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Obsługuje cały zakres spraw związanych z SPP – abonamenty, opłaty zryczałtowane, opłaty dodatkowe, reklamacje.
Więcej informacji w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 31 marca 2021 r.
Karolina Nawrocka
Sonda
Czy podwyżki opłat i rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania wraz z innymi zmianami rozwiążą parkingowe problemy Szczecina?
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Nie Obrażam
2022-03-05 14:11:40
Nieudacznicy. Klika. Szczecin rozkopany i końca nie widać. Węzeł "Granitowa Podjuchy spie....lony , wystarczyło kilka podpór i estakada do autostrady gotowa. Minął rok miało być lepiej ale problem ciągle ten sam, brak miejsc parkingowych. I to nie tylko w tej dziedzinie; WPEC dochodowa
spółka sprzedana do Mannheim. Teraz przymierzają się do sprzedania Wodociągów. Stocznia i inne zakłady zlikwidowane. Widać ze tu w Szczecinie
rządzi prawdziwa "ręka sprawiedliwości ludowej"
Nowy Ład Parkingowy
2021-04-02 11:39:05
Śmieję się z tych co głosowali na Krzystka i rządzącą klikę wspierana biurwami z UM (a wszystko to utrzymywane z naszych podatków) i próbują teraz udawać dobrą minę do złej gry i racjonalizować to szaleństwo - prawdziwe motywy to nie wymuszenie urojonej "rotacji miejsc parkingowych" ale wypędzenie ze Szczecina mieszkańców i przyjezdnych - prezydent Krzystek nie ukrywa (wywiad w GW) że jego celem jest dalsza marginalizacja i prowincjonalizacja Szczecina ("maksimum 380 - 450 tyś. mieszkańców"), a Radosław Kanarek, prezes NiOL otwarcie mówi że "Nowy Ład Parkingowy" ma wyrzucić z miasta ponad "80 tysięcy" odwiedzających Szczecin każdego dnia (to nic że ich pieniądze bezpośrednio i pośrednio zasilają kasę miejską podatkami i opłatami). Cel tych zmian jest jasny - uprzykrzenia i tak przecież niełatwego życia temu bydłu które śmie być w Szczecinie dłużej niż 15 minut... A władza ma służbowe samochody, uprzywilejowane miejsca parkingowe i nie płaci za parking czy paliwo... Władza nie korzysta z chodników czy z komunikacji miejskiej. Władzy Straż Miejska nie tylko krzywdy nie zrobi ale jeszcze samochodziku przypilnuje i może po kanapkę i kawusie skoczy... Taka prawda Szczecinianie - Piotr Krzystek chce byście wyemigrowali ze Szczecina, byście zabrali swoje biznesy i mam nadzieje że samorządowcy z okolic Szczecina mądrze wykorzystają tę okazje proponując wam Szczecinianie korzystne rozwiązania byście wasze pieniądze zostawiali właśnie u nich a nie w Szczecinie. Zostawcie Krzystkowi i jego bandzie ten grajdoł z tramwajami, krzywymi chodnikami i biegającymi szczurami.
Kupseklej
2021-04-01 09:28:29
Banda niekompetentnych zlodziei i debili, powiedzialbym narcyzów ale jeszcze by sie podniecili ze tacy ladni
Ewa
2021-03-31 17:21:14
@ Z prawobrzeża W punkt. Bardzo się o nas troszczą. My też się zatroszczymy o PO przy okazji wyborów, aby już nie musieli tak ciężko dla nas pracować i damy im odpocząć.
Z prawobrzeża
2021-03-31 14:15:42
Rok temu, przy 30 szachrowaniach na covid w Szczecinie parkowanie w strefach za darmo.
Teraz ponad 400 zachorowań i podnoszone są drastycznie ceny za parkowanie.
Zmusza się ludzi w szczycie pandemii do jazdy zatłoczoną komunikacją miejską.
Skandal, czy ci ludzie stracili rozum?
@Anna
2021-03-31 12:45:34
Głosujesz na PO, co wskazuje na to, że jesteś osobą myślącą i nie pomyślałaś o tym, żeby przejść w 2020 na PIT-5L ( podatek liniowy ) ? Nie byłoby wówczas do dopłaty :)
Alicja
2021-03-31 12:41:14
Mieliście ode mnie 140 zł miesięcznie a teraz będziecie mieli wielkie 0. Takich jak ja będzie więcej. No może zyskacie na podwyższonych abonentach mieszkańców, bo oni muszą gdzieś zaparkować. Ja już znalazłam miejsce poza strefą za 0 zł a do pracy będę z auta szła max 5 minut a zimą może z 10 minut. Brawo panie Krzystek. no i wielkie gratulacje za uruchomieni Szczecińskiej Kolei Miejskiej, za te cudne parkingowce i centrum przesiadkowe w ...polu, super skomunikowany Szczecin itp. Brawo. Nie nauczyła was mamusia jeść łyżeczką bo chochlą to można się udławić. Wy wybraliście chochlę...
Anna
2021-03-31 12:21:32
Mieszkam poza strefą. Płaciłam podatki w Szczecinie, ale teraz zapłacę w innej gminie. PIT 36 składam w kwietniu, bo dopłacam wg skali do 32 procent. Liczy się miejsce zamieszkania w dniu 31 grudnia i będzie to inna gmina. Nigdy więcej nie zagłosuję na PO.
Jędruś
2021-03-31 11:55:20
Żeby czterokrotnie podnieść cenę abonamentu rocznego dla mieszkańców strefy to trzeba nieźle mieć najebane w główkach.
Teraz na podwórzach mamy skupisko aut których kierowcy mogą smrodzić i hałasować całej reszcie mieszkańców. Też się do nich zaliczam bo nie życzę sobie być okradany przez radnych. Nigdy już na nich nie zagłosuję.
@@
2021-03-31 11:38:25
I te pieniądze zgodnie z art. 40a ust.1 ustawy o drogach publicznych trafiają do budżetu miasta bez związku z komunikacją miejską czy też drogami, parkingami ( nie są to środki pieniężne "znaczone")
HogoFogo
2021-03-31 11:09:31
... a kolejne wybory i tak wygra obecny prezydęt.
Czako
2021-03-31 10:23:19
Dziś beczycie a co zrobiliście by się temu przeciwstawić? Na manify o byle co macie zawsze czas ale by obronić własny portfel to już nigdy. W urzędzie mają was za baranów i strzygą jak chcą. W komunie ludzie mieli więcej odwagi.
gość
2021-03-31 10:15:55
Zdecydowana większość mieszkańców była i jest przeciwna tym zmianom, ale nasz prezydent i jego pomocnicy nic sobie z głosu ludu nie robią. Oni myślą, że to my jesteśmy dla nich, nie odwrotnie. Proponuję panu prezydentowi przeprowadzić się na odległe prawobrzeżne dzielnice i doginać komunikacją miejską na 7-8 rano do pracy, po drodze rozwożąc dzieci do żłobków czy przedszkoli. Szybko mu się zmieni punkt widzenia, bo to po prostu niewykonalne. A jak już dojdzie do komunikacyjnej tragedii i zamknięta zostanie dla ruchu Estakada Pomorska to czy pan prezydent podstawi prawobrzeżnym MIESZKAŃCOM SZCZECINA helikoptery do przemieszczania się do pracy na lewy brzeg miasta? Taka nieudolność w rządzeniu miastem jak w Szczecinie jest powalająca !!!
oops...
2021-03-31 09:10:33
"Abonamenty miesięczne są wyłącznie dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie." czyli narusza się prawa konstytucyjne Polaków... ciekawe czy miasto Szczecin stać na procesy i odszkodowania w sprawach o dyskryminację z powodów ekonomicznych czy miejsca zamieszkiwania...
J.Bąk
2021-03-31 08:44:48
Krzystek i POKO - **********ć!
Paweł
2021-03-31 07:43:33
Wreszcie będzie gdzie zaparkować.
Hejt Stop!
2021-03-31 01:56:43
I bardzo dobrze. W pandemii wszyscy powinniśmy jeździć komunikacją miejską. Szybciej trafi nas szlag i nie będziemy zmuszeni przeżywać bzdur Krzystka i Charęzy.
@Kazio Pulaski
2021-03-30 21:00:09
Załacznik nr 2 (znaki poziome)do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych....- znak p-18
Tafam
2021-03-30 19:47:45
Jackowski autorką projektu zakładającego wycinkę, a właściwie pogrom 176 drzew?! To dopiero niespodzianka.Gratulacje dla Kuriera za obiektywizm. Już czekam jak Wybiórcza przełknie ten śmierdzący fakt z życiorysu ich ikony Strajku Kobiet. Mam nadzieję na szybką reakcję radnych PiS.
Kazio Pulaski
2021-03-30 18:57:57
Czy ktoś może wie jaka minimalna szerokość jest wymagana dla PRAWIDŁOWO oznakowanego miejsca parkingowego?
@
2021-03-30 18:09:30
Dotychczas wpływy, to podobno 16 milionów a teraz planują na 50 milionów.
sdd
2021-03-30 18:09:13
ŻEŚMY GŁOSOWALI NA PO W RADZIE I NA PANA PIOTRKA PREZYDENTA NO GŁOSOWALI MYM TEN TEGO...TO O CO CHODZI.
Marian kod pol
2021-03-30 17:27:02
Dziękuję PO za wspaniałą decyzję. Wreszcie jak przyjadę z Dobrej do centrum Szczecina to będę miał gdzie zaparkować. Jeszcze powinni wprowadzić bardzo duże opłaty za abonamenty by biedactwo nie parkowało swoich gratów przed kamienicami w centrum. Wówczas będzie git
Adam
2021-03-30 16:34:32
Wirus szaleje, a mieszkańcy mają się przesiąść do zatłoczonych autobusów. PO jak zwykle dba o naród.
Ewa
2021-03-30 16:31:57
Ile zarabia prezes i kierownicy w spółce ratującej kierowców?
kika
2021-03-30 15:19:59
No to niech powiedzą ile miasto planuje kasy z tej olbrzymiej i droższej strefy w stosunku do tego co teraz strzyże kierowców?
Helikopter z Misia
2021-03-30 14:58:38
miejsca postojowe I Generacji namalowane farbą są obsługiwane przez Parkometry III Generacji i II pokolenie Managerów i Prezesów. Bardzo podobały mi się sformułowania pana Adamczyka : "o bardziej świadomym korzystaniu z przestrzeni publicznej", "doprowadził do zawłaszczania przez samochody przestrzeni publicznej. Odbywa się to kosztem innych uczestników ruchu", "Wprowadzenie zmian w Strefie Płatnego Parkowania jest jednym działań zapobiegających dalszemu utrwalaniu tego niekorzystnego trendu"
Ile miasto Szczecin zapłaciło za spindoktora, który wymyślił te wszystkie słowne łamańce ? Co pan Paweł Adamczyk sądzi o zawłaszczeniu np Stadionu Miejskiego wybudowanego przez mieszkańców za 400-500 mln pln przez prywatną firmę MKS Pogoń ? Co pan Paweł Adamczyk mówił o zawłaszczeniu hali Arena przez prywatną firmę ? itd itd itd itd itd itd
Ck
2021-03-30 14:36:18
Za wrednej komuny paria dzielnie walczyła z pijaństwem. Dlatego co jakiś czas podnosiła cenę wódki piwa i wina. Walczyła też z rakiem płuc dlatego podnosiła ceny papierosów. Wytłumaczenie było zawsze takie same że klasa robotnicza czyli najwyższe dobro tamtego kraju za dużo się truje a forsa z podwyżek sfinansuje poprawę służby zdrowia na ich leczenie. Klasa robotnicza nie była zadowolona z podwyżek czemu dawała upust w roku 1956 1970 1976 1980. Dzisiaj nikt już nie podniesie tak cen wódki i papierosów jak wtedy dlatego wymyślono innych i inny sposób do strzyżenia. Są to kierowcy. Bo oni nie zamkną się w zakładach i nie napiszą na płocie strajk. Nie wyjdą na ulice nie rozwalą szyb w sklepach. Raz kierowców strzyże rząd na cenie paliwa co widać po cenach ropy i cenach na stacjach. Drugim fryzjerem chce być samorząd bo skoro rządowi nie podskakują to czemu ich nie strzyc z drugiej strony. I jedni i drudzy mówią przy tym że strzygą dla dobra kierowców bo zdrowiej jest chodzić z drugiej strony miasta do pracy na sąsiedni koniec niż wozić tyłek w samochodzie. Wesołych świąt dla strzyżonych.
Nareszcie
2021-03-30 14:22:03
Długo kazaliście na to czekać.
@Antek
2021-03-30 14:16:01
Czy Ty zawsze musisz mieć rację? )-:
Antek
2021-03-30 13:52:45
Żenujące jest to, że ta strefa nie jest przygotowana, nie ma wymaganych oznaczeń. Ktoś odpowiada za ten bałagan? Jeśli strefa nie jest przygotowana to nie powinna być uruchomiona i nie powinni sprzedawać biletów i abonamentów. Coś mi się zdaje, że znowu sąd tym się zajmie. A kary znowu zapłacą mieszkańcy z budżetu a nie Prezydent Miasta... niestety.
Pytanko
2021-03-30 13:36:09
A o ile wzrośnie koszt utrzymania tej strefy? Ktoś musi wnioski o abonamwnty weryfikować, teraz po PIT. Ktoś musi sprawdzać te opłaty...
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.