Od najbliższej soboty (23 maja) rusza kolejna odsłona komunikacyjnej rewolucji na szczecińskich torowiskach. Tym razem w rejonie mostu Długiego wraz ze skrzyżowaniem ulic Nabrzeże Wieleckie i Stefana Wyszyńskiego. To drugie z zadań programu przebudowy infrastruktury tramwajowej w głównych węzłach drogowo-transportowych miasta, które na zlecenie spółki Tramwaje Szczecińskie realizuje ZUE SA z Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest jesienią jeszcze tego roku. W związku z tym do odwołania tramwaje linii 6 będą kursowały między Pomorzanami i Gocławiem objazdem przez centrum i zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa 806.
- W pierwszym etapie prac zaplanowane zostało zdjęcie sieci trakcyjnej wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego i na łuku w ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, demontaż słupów trakcyjnych oraz wiercenie i wykonanie nowych fundamentów słupów. Dzięki zawieszeniu linii 6 możliwa będzie także rozbiórka torowiska w ul. Nabrzeże Wieleckie od strony dworca, następnie od strony ul. Jana z Kolna bez rozbiórki przejazdu na wysokości ul. Małej Odrzańskiej - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa TS, pełniącej funkcję inwestora zastępczego w imieniu miasta. - W ramach pierwszych robót zaplanowana została budowa kanalizacji deszczowej od strony dworca następnie od ul. Jana z Kolna, prace ziemne - wykonanie koryta torowiska od strony dworca, wykonanie drenażu i rozpoczęcie podbudów torowiska.
Wycofane z części swej stałej trasy "szóstki" od weekendu pojadą od ul. Kolumba tak jak składy na linii 3 objazdem ul. Nową, przez Bramę Portową i al.Niepodległości, a następnie przez place Żołnierza Polskiego i Hołdu Pruskiego, ul. Jana Matejki, dalej w kierunku stoczni jak tramwaje linii 5 i 11. Kursować będą według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości.
Kursy wyjazdowe i zjazdowe przez ul. Dworcową z/do zajezdni Pogodno i Golęcin na liniach: 3 i 12 (z zajezdni na Golęcinie do Lasu Arkońskiego i Dworca Niebuszewo) – będą realizowane częściowo zmienioną trasą, od ul. Firlika przez ul. Matejki – pl. Hołdu Pruskiego – Bramę Portową – Potulicką, 3 i 12 (z Lasu Arkońskiego i Dworca Niebuszewo do zajezdni na Golęcinie) oraz 8 (do/z Gumieniec) – będą realizowane przez pętlę Potulicka. Jednocześnie odwołane zostają skomunikowania: linii 5 i 11 z linią 6 z Gocławia, linii 58 i 102 z linią 6 na pętli Gocław (skomunikowania między liniami 6 i 102 przywrócone zostaną od 1 czerwca).
Dodatkowo uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza linią 806, która ma obsługiwać trasę Dworzec PKP Szczecin Główny – Stocznia Szczecińska.Kursy ulicami: Kolumba, Nabrzeże Wieleckie, Jana z Kolna, Łady, Firlika, Antosiewicza, Nocznickiego. W dni powszednie w godz. 5–6 co 15 minut, w godz. 6–20 co 12 minut, w godz. 20–23 co 20 minut, w soboty w godz. 5–9 i w godz. 18–23 co 20 minut, w godz. 9–18 co 12 minut, w dni świąteczne (tymczasowo obowiązuje rozkład jak w Nowy Rok, Wielkanoc, Boże Narodzenie) w godz. 5–11 i w godz. 18–23 co 24 minuty, w godz. 11–18 co 20 minut. Przystanki: Dworzec Główny (nr 22511) – przystanek początkowy/ przystanek końcowy, Dworcowa nż (nr 22721), Dworcowa (nr 22723), Wyszyńskiego (nr 10922, 10931), Bulwar Piastowski nż (nr 17411, 17414), Wały Chrobrego (nr 13514, 13511), Dworzec Morski (nr 13414, 13411), Dubois (nr 13312, 13322), Antosiewicza (nr 16511), Stocznia Szczecińska (nr 16421) – przystanek końcowy/ przystanek początkowy.
W węźle Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie do wymiany jest wraz z trakcją ponad 1138 m toru pojedynczego. Przewidziana jest tam dodatkowa relacja skrętna w kierunku Wałów Chrobrego (obecnie jest ona tylko ze skrzyżowania Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie do dworca PKP Szczecin Główny). W ul. Stefana Wyszyńskiego urządzony zostanie od podstaw też dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy. Projekty przewidują wyposażenie infrastruktury torowej w układy automatycznego sterowania zwrotnicami, ich podgrzewania oraz systemy smarownic. Ponadto przebudowa obejmie pasy drogowe, oświetlenie oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Urządzone zostaną nowe przystanki. Roboty prowadzone będą nie tylko w pasach torowisk i jezdni, ale również chodnikach i ścieżce rowerowej.
Łączny koszt tej części przedsięwzięcia, której wykonawcą jest ZUE SA, ma zamknąć się kwotą 25 880 574,75 zł. Pierwotny termin ukończenia całej inwestycji (wraz z będącą na finiszu przebudową na pl. Szarych Szeregów i na odcinku al. Marszałka Józefa Piłsudskiego) zapisany był w kontrakcie na 27 stycznia 2021 roku. Wykonawca dokonał jednak weryfikacji harmonogramu prac i zadeklarował, że będzie w stanie zakończyć je w krótszym terminie, jeszcze przed końcem tego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK