Tempo prac przy wymianie na nową całej infrastruktury torowiska tramwajów w centrum Szczecina na odcinku ul. Jana Matejki od skrzyżowania z ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego przez pl. Hołdu Pruskiego i wzdłuż pl. Żołnierza Polskiego od strony deptaka sprawia, że krajobraz na całym placu przebudowy zmienia się niemal jak w kalejdoskopie. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że nawet z dnia na dzień. Co oznacza czasowe utrudnienia w ruchu, a te kolejne już od najbliższej soboty, 10 kwietnia. Najważniejsza z tych najnowszych zmian to zamknięcie dla samochodów przejazdu al. Niepodległości przez pl. Żołnierza Żołnierza w al. Wyzwolenia w kierunku pl. Rodła.
Przypomnijmy, że to ledwie jednak niewielki wciąż wycinek przebudowy szlaku komunikacyjnego od Niebuszewa Bolinka przez całą al. Wyzwolenia po pl. Żołnierza Polskiego i odcinek al. Niepodległości. Ta i związane z nią największe z utrudnień wciąż jeszcze przed nami. Dotyczyć będą one nie tylko ruchu kołowego, ale wymuszą również wycofywanie na czas robót z tej trasy także tramwajów.
- Wykonawca przechodzi na kolejne fragmenty inwestycji, a to wiąże się z wyłączeniem ruchu w następnym miejscu. Prosimy kierowców i pasażerów komunikacji o szczególną uwagę - podkreśla Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa spółki Tramwaje Szczecińskie. - Postęp w realizacji zadania wymusza wejście na kolejną część jezdni i torowiska i rozpoczęcie następnych prac rozbiórkowych. To oznaczać będzie między innymi wyłączenie możliwości przejazdu od al. Niepodległości w kierunku placu Rodła.
W praktyce będzie to oznaczać, że od najbliższej soboty zablokowany zostanie dla aut dalszy kierunek jazdy na wprost przez wyspę pl. Żołnierza Polskiego, tych nadjeżdżających z al. Niepodległości, jak też zniknie możliwość objazdu jezdnią placu dookoła i włączenia się do ruchu także w al. Papieża Jana Pawła II czy też zjazdu z tego kierunku w ul. Edmunda Bałuki. Innymi słowy, od al. Niepodległości, tuż za przejściem dla pieszych pieszych na wysokości przystanku samochody będą mogły jechać tylko w prawo z dwóch pasów. Jednocześnie zmieniony zostanie program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu przy pl. Żołnierza Polskiego.
Tymczasowo odcinek wschodniej jezdni al. Wyzwolenia pomiędzy pl. Żołnierza Polskiego i ul. Mazowiecką będzie pełnił wyłącznie funkcję wewnętrznej drogi z ruchem dwukierunkowym w celu umożliwienia dojazdu do posesji znajdujących się wzdłuż al. Wyzwolenia oraz przy przyległej do niej także teraz ślepego odcinka ul. Małopolskiej. Dojazd do odcinka dwukierunkowego odbywać się będzie ulicami Franklina Delano Roosevelta i Mazowiecką.
Ten kolejny podetap prac przy przebudowie i rozbudowie torowisk w ścisłym centrum (z pl. Żołnierza Polskiego w al. Wyzwolenia ma być urządzona dodatkowa dwukierunkowa relacja skrętna) będzie się wiązać z korektami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w tym rejonie.
Autobusy linii 76 między przystankami „Bytomska” i „Brama Portowa” po przejechaniu mostu Długiego pojadą ulicami Mała Odrzańska (tzw. ucho Sternickiego) – Nabrzeże Wieleckie – Dworcowa. W tym czasie będą one miały przystanek końcowy i początkowy (ten z linią 75 w kierunku Dworca Głównego, przy pawilonach kwiaciarek). Przystanek „Plac Żołnierza Polskiego” dla linii 90 przeniesiony zostanie na peron wspólny z tramwajami linii 2 i 3 w kierunku pl. Rodła. Autobusy linie pospiesznych będą jechać pasem torowiska w al. Niepodległości przez pl. Żołnierza Polskiego i dalej w al. Wyzwolenia po przystosowanym dla nich tymczasowo fragmencie pasa przejazdu tuż za przejściem dla pieszych na wysokości przystanku tramwajów w kierunku Bramy Portowej. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK