Od około godziny 13 w sobotę (19 grudnia), tuż po uroczystym otwarciu, kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 - informuje w rozmowie z "Kurierem" Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 17,8 km wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, w tym ponad 3 tys. ciężarówek, które każdej doby przejeżdża przez samo centrum Wałcza.
Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.
Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty, 2 estakady i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady, E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760 metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe: Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 GDDKiA roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. "Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz" - informuje GDDKiA.
- Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 proc. prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą - przypomina Grzeszczuk. Jeszcze w grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy.
Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie, bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza.
(mj)
Zdjęcia i mapy GDDKiA