Od sobotniego popołudnia kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Wałcza
Od sobotniego popołudnia kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Wałcza
[GALERIA]
Data publikacji: 19 grudnia 2020 r. 09:57
Ostatnia aktualizacja: 19 grudnia 2020 r. 14:50
Z obwodnicy już korzystają kierowcy.
Od około godziny 13 w sobotę (19 grudnia), tuż po uroczystym otwarciu, kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 - informuje w rozmowie z "Kurierem" Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 17,8 km wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, w tym ponad 3 tys. ciężarówek, które każdej doby przejeżdża przez samo centrum Wałcza.
Łączna wartość inwestycji to około 657 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wysokość dofinansowania UE wyniosła 264,8 mln zł.
Prawie 20 km dwujezdniowej drogi ekspresowej
Obwodnica Wałcza omija miasto od północy. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na trasie powstało 13 wiaduktów, 2 mosty, 2 estakady i 4 wiadukty ekologiczne. Największymi obiektami są dwie duże estakady, E-1 o długości 276 metrów i E-2 o długości 760 metrów. Połączenie z pozostałymi drogami zapewniają cztery węzły drogowe: Wałcz Zachód z DK10 od strony Szczecina, Wałcz Północ z DW163, Wałcz Wschód z DK22 i Witankowo z DK10 od strony Piły.
Zysk dla mieszkańców i transportu
Wałcz był dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym. Przez miasto prowadzą dwie drogi krajowe (DK10 i DK22) oraz dwie wojewódzkie (DW163 i DW178). Układ komunikacyjny wewnątrz miasta nie zmienił się w zasadzie od 1945 GDDKiA roku i cały tranzyt skupiał się w centrum miasta, mieszając się z ruchem lokalnym. W efekcie przejazd przez Wałcz potrafił zająć nawet godzinę. "Teraz obwodnica w ciągu S10 wyprowadzi główną część ruchu tranzytowego z miasta, a pojazdy jadące ze Szczecina przez Piłę i Bydgoszcz do Warszawy ominą Wałcz" - informuje GDDKiA.
Sprawne dokończenie inwestycji
- Inwestycję pierwotnie realizowała firma Energopol Szczecin. Wykonawca ten wstrzymał roboty po zrealizowaniu około 85 proc. prac. GDDKiA w październiku ubiegłego roku odstąpiła od umowy z tym wykonawcą - przypomina Grzeszczuk. Jeszcze w grudniu 2019 roku ruszyły przetargi na dokończenie inwestycji. Prace zostały podzielone na kilka zadań, dzięki czemu w realizacji wzięły też udział mniejsze firmy.
Roboty na trasie głównej prowadziła firma PORR, wiadukty i kanał technologiczny wykonywał Budimex, roboty na węzłach kończyła firma Pol Dróg Drawsko Pomorskie, bariery, ogrodzenie i oznakowanie GZD – Saferoad Grawil, a zieleń firma MGM Business z Wałcza.
(mj)
Zdjęcia i mapy GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Martyna
2020-12-20 15:14:43
To S10, a co z DK22? Nadal przez centrum miasa?
Remik
2020-12-20 15:02:44
Macie racje! Roboty drogowe w naszym kraju idą ślamazarnie jak nigdzie w cywilizowanym świecie. Ten kawalątek w stronę Stargardu można by zbudować w rok. Podobnie z modernizacją węzła Kijewo. To co wydarzyło się w Wałczu to w ogóle już dramat.
Zaklinanie rzeczywistości nic nie pomoże. Instytucje państwa odpowiedzialne za budowę dróg czy modernizację kolei są kompletnie nieprzygotowane do zadań.
xxx
2020-12-20 12:49:59
S10 powinna być priorytetem biorąc pod uwagę co towarzysze zrobili z A2. Jeden z towarzyszy został nawet w nagrodę wybtany do europarlamentu i to z Wielkopolski. Koncesja na A2 jest do 2038 roku a ceny za przejazd jeszcze wzrosna i to nie jeden raz. Z naszego regionu mało kto jezdzilby A2 gdyby chociaż do Torunia pociągnęli S10. Koncesja na A2 to chyba największy wałek po 1989 roku
@@@Gra pozorów...
2020-12-20 10:58:32
Nie pogrążaj się do reszty. W każdym słowie udowadniasz, że nie wiesz o czym piszesz.
Tyle
2020-12-20 08:16:24
Pisowska obwodnica wstydu.
@@Gra pozorów...
2020-12-20 07:43:49
A jesteśmy od tego żeby coś budować? Każdy powinien zajmować się tym, do czego ma predyspozycje. Gorzej jak w przypadku budowy dróg, jak instytucje które są za to odpowiedzialne zupełnie sobie nie radzą ze swoimi zadaniami.
Taki czas na kilkanaście km obwodnicy i to w żadnym trudnym górskim czy bagnistym terenie to żenada. Podobnie jak 6 lat na dobudowanie kilku km drugiej nitki między Kobylanką a Stargardem, gdzie już wszystkie wiadukty były gotowe i miejsce przygotowane.
Prawda jest taka, że instytucje państwa są zupełnie niewydolne.
Roman
2020-12-19 21:28:04
Nareszcie otwarte
@Gra pozorów &dramat
2020-12-19 16:45:39
A sami coś w życiu zbudowaliście? Tylko wychodek na działce? I wyszedł Wam krzywo?
Gra pozorów
2020-12-19 13:49:36
O tej inwestycji z wiadomych powodów będzie latami mówić się jako o " inwestycji wstydu " Natomiast co do całej drogi"10" to niestety budowa S10 to na chwilę obecną mrzonki i bardzo odległe czasy. Na K10 zwanej drogą śmierci dalej będą ginąć kierowcy a pokonanie jej na odcinku Szczecin-Bydgoszcz bez uszczerbku na zdrowiu to jak rosyjska ruletka.
dramat
2020-12-19 11:24:20
18 km w 5 lat Brawo rząd.
Max
2020-12-19 10:54:40
S10 powinna być obecnie bezwzględnym priorytetem. Oprócz S3 to najważniejsza droga w regionie, łącząca stolicę regionu z Warszawą. Niestety przeważa nie merytoryka, a polityka, stąd buduje się nikomu niepotrzebną w regionie S11, tylko po to żeby poznaniacy mogli do Kołobrzegu śmigać.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.