Klawiszujące betonowe płyty nieskończonej przed wojną autostrady Berlin – Królewiec zastąpiła nowa komfortowa nawierzchnia. Przebudowane zostały wiadukty, skrzyżowania i mosty. Od poniedziałku (9 lipca) możemy jeździć berlinką.
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 142 to najdroższe z tegorocznych zadań na drogach wojewódzkich realizowanych przez samorząd województwa. Jak się okazało, konieczne było rozkruszenie betonowych płyt, z jakich wykonana była ta nieukończona autostrada. Kruszywo powstałe z tzw. rubblizingu wykorzystano jako podbudowę nowej drogi. Na tak przygotowanym podłożu położono nową nawierzchnię bitumiczną. Inwestycja sfinansowana została przy wsparciu środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Drogę planowano otworzyć do końca czerwca. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizujący inwestycję ukończył ją zgodnie z założeniami. Z otwarciem jednak wstrzymano się do czasu, aż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończy pracę na węźle, który pozwoliłby na przyłączenie wyremontowanej drogi do S3. Tak też się stało.
Droga wojewódzka nr 142 była przebudowywana od marca 2017 roku na 22-kilometrowym odcinku. Znajduje się tam szereg obiektów inżynierskich: wyremontowano wiadukty oraz dwa mosty – nad rzeką Małką w pobliżu Warchlinka i nad rzeką Iną w pobliżu Sowna. Dwa nieczynne wiadukty i jedno przęsło mostu zostały rozebrane. Przebudowane zostały również niebezpieczne skrzyżowania. Na skrzyżowaniach z drogą gminną na Strumiany i drogą gminną do Warchlina odsunięto zjazdy z wiaduktów, tak by przęsła nie przysłaniały kierowcom widoczności w momencie zjazdu na drogę nr 142.
To drugi etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 142. W pierwszym, realizowanym w ramach RPO WZ na lata 2007-13, przebudowano 13-kilometrowy odcinek Krzywnica – Lisowo.
(r.c.)
Fot. UMWZ