Niebawem ruszyć ma przetarg na budowę obwodnicy Myśliborza. Niemal 3,5-kilometrowe obejście tego miasta powstać ma w ciągu drogi krajowej nr 26. Trasę zlokalizowano po południowej stronie centrum Myśliborza. Postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych ma się rozpocząć jeszcze w listopadzie. Miasto będzie mogło rozpocząć rewitalizację niszczejącej przez lata, między innymi z powodu dużego ruchu tranzytowego – zabytkowej zabudowy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakłada, że prace budowlane rozpoczną się wiosną przyszłego roku.
Przez Myślibórz przebiegają dwie drogi krajowe nr 23 i nr 26. Po uruchomieniu pobliskiej trasy ekspresowej S3 i „węzła zjazdowego Myślibórz” ruch kołowy związany z ciężkim transportem zwiększył się kilkakrotnie.
Dla miasta, w tym cennych zabytków, to poważne zagrożenie. Przypomnijmy, że na początku września 2018 r. TIR nie zmieścił się w średniowiecznej bramie na drodze przelotowej przez miasto i utknął w niej. Dopiero po kilku dniach udało się przywrócić poprzednią organizację ruchu. Kiedy resort infrastruktury zapalił zielone światło dla inwestycji, zaktualizowano niezbędną dokumentację, dzięki czemu budowa obwodnicy ruszyć może już w przyszłym roku.
Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GDDKiA, poinformował nas, że inwestycja ma gwarancję finansowania. Jednak ze względu na długi okres „leżakowania” projektu zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID, GDDKiA uzyskało już w 2009 roku, trzeba było uaktualnić dokumentację. Budowę odkładano przez lata z powodu braku środków. Dopiero przed paroma miesiącami Ministerstwo Infrastruktury podjęło decyzję o rozpoczęciu budowy.
Prace budowlane rozpoczną się najprawdopodobniej wiosną 2019 roku. Obwodnica o długości 3,4 km wyprowadzi z centrum miasta ruch tranzytowy. Przez Myślibórz przebiega droga krajowa nr 26, która łączy S3 z polsko-niemieckim przejściem granicznym w Krajniku Dolnym.
Wiosną 2018 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Marek Chodkiewicz podpisał Program Inwestycyjny dla obwodnicy. Przebieg drogi krajowej nr 26 przez centrum miasta wiąże się z wieloma uciążliwościami zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców. Wjazd od strony zachodniej do Myśliborza prowadzi przez średniowieczną bramę miejską, ciężarówki nie mieszczą się pod bramą, dlatego muszą przejeżdżać „pod prąd” obok bramy.
Nowa trasa ominie centrum miasta od południa, zostanie poprowadzona w większości po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Powstaną również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. W przedsięwzięciu – co podkreśla rzecznik zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA – partycypuje gmina Myślibórz, która na etapie przygotowania zrezygnowała z odszkodowań za grunty gminne przejęte pod obwodnicę. ©℗
(r.c.)
Fot. Roman Ciepliński