W ciągu najbliższych dwóch tygodni dowiemy się, kiedy miasto podpisze umowę z firmą, która przedłuży o kolejne kilkaset metrów obwodnicę śródmiejską w Szczecinie. To ważna informacja. Bo dopiero kiedy umowa zostanie podpisana, inwestycja będzie się mogła rozpocząć.
Na razie jednak wciąż kompletowane są wszelkiego rodzaju dokumenty potrzebne do rozpoczęcia budowy. Strony na ich uzupełnienie mają czas do połowy października. Kiedy wszystko będzie dopięte na ostatni guzik (a musi to się stać nie później niż za czternaście dni) zostanie ogłoszony termin zawarcia umowy.
Potem wypadki powinny się potoczyć szybko. Wydaje się, że największa miejska inwestycja drogowa ruszy w ciągu miesiąca. Zwykle wykonawca rozpoczyna prace zaraz po podpisaniu umowy. Od tego momentu bowiem liczony jest czas przeznaczony na wykonanie inwestycji. Firmy, nie chcąc go tracić, zazwyczaj natychmiast zabierają się do roboty.
Co konkretnie firma Roverpol z Warszawy i Rover Alcisa z Walencji ma do zrobienia? Następny fragment obwodnicy śródmiejskiej, od ul. Arkońskiej aż za skrzyżowanie z al. Wojska Polskiego – droga zostanie znów zaślepiona w miejscu, gdzie obecnie działa hurt sklepu ogrodniczego Rajski Ogród, niedaleko ul. Traugutta.
Poza tym ma zmodernizować obecne skrzyżowanie ul. Traugutta z al. Wojska Polskiego. Tak by przecinająca aleję ekspresówka nie kolidowała z ruchem Głębokie – centrum. Powstanie więc bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowanie. Górą ma biec aleja, na której zaplanowano rondo umożliwiające m.in. zjazd w ul. Traugutta. Dołem pociągnięta zostanie dwupasmówka obwodnicy.
Przy okazji planuje się też przebudowę al. Wojska Polskiego (na odcinku między ulicami Ludwika Solskiego i Bolesława Prusa aż do ul. Bohdana Zaleskiego) oraz okolicznych ulic: Jana Kochanowskiego i Pawła Jasienicy, a także wlotów ul. Traugutta i ul. Zaleskiego. Dodatkowo zostaną przełożone tory kolejowe (od stacji PKP Łękno po wiadukt w ciągu ul. Mickiewicza – 1,2 km długości). Przebudowany też zostanie przejazd kolejowy na ul. Zaleskiego. Powstaną również nowe perony przy stacji „Łękno” – przypomnijmy, że w tym miejscu ma powstać węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i kolei metropolitalnej.
Prace na Łęknie potrwają równo dwa lata. Całość ma kosztować prawie 129 mln zł. Szczecin otrzymał na tę inwestycję dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 73 mln zł.
Leszek Wójcik
Fot. Robert Stachnik