Nowosądecki Newag wygrał przetarg i tym samym wykona dla samorządu województwa zachodniopomorskiego 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze pociągi ma dostarczyć najpóźniej do końca maja przyszłego roku.
Newag SA ma dostarczyć 12 trzyczłonowych i 5 czteroczłonowych ezt-ów do obsługi regionalnych połączeń kolejowych. Zachodniopomorski samorząd zapłaci za nie 250 797 000 złotych. Pieniądze na zakup pociągów będą pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego (85 proc. dofinansowania), Funduszu Kolejowego i budżetu województwa. Jeśli finansów wystarczy, to zamówienie zostanie zwiększone - do 10 dodatkowych pojazdów.
- Zgodnie z ofertą, trzy pierwsze ezt-y dotrą do nas nie później niż do końca maja przyszłego roku. Wierzę jednak, że uda się to zrobić szybciej - mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Gdyby nie skargi Pesa Bydgoszcz SA do Krajowej Izby Odwoławczej na warunki ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski przetargu, trzy nowe trzyczłonowe pociągi mogłyby jeździć po zachodniopomorskich torach już w tym roku.
Zamówione elektryczne zespoły trakcyjne zostaną wyposażone w wygodne fotele, Wi-Fi, udogodnienia dla niepełnosprawnych i mają jeździć z prędkością 160 km/h. Najpewniej będą to pojazdy z rodziny Impulsów. Newag się chwali, że jego najnowszy, pięcioczłonowy Impuls 45WE, jako pierwszy w Polsce jest zgodny z najnowszymi, restrykcyjnymi normami interoperacyjności (TSI) obowiązującymi w Unii Europejskiej. A przypomnijmy, że wymóg posiadania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji zgodne z TSI był powodem skutecznego odwołania się Pesy do KIO.
Zwycięzca przetargu ma ponadto przeszkolić obsługę pojazdów, dostarczyć „wyprawkę” pociągów, czyli potrzebne części (np. kamery przedziałowe) oraz symulator do praktycznej nauki dla maszynistów ezt-ów.
(mag)
Na zdj.: Flota zachodniopomorskich pociągów wzbogaci się o nowe ezt-y, najpewniej będą to kolejne Impulsy.