Ostatnia aktualizacja: 10 października 2025 r. 15:11
Fot. Dariusz Gorajski
Niedawno wyremontowana została droga rowerowa w alei Fałata w parku Kasprowicza. Choć inwestycja została oddana do użytku zaledwie cztery miesiące temu, nawierzchnia już dziś nosi wyraźne ślady uszkodzeń. Rowerzyści i piesi zwracają uwagę na liczne ubytki, wyrwy oraz wypłukane fragmenty podłoża. Najpoważniejsze problemy widoczne są przed skrzyżowaniem z ulicą Zaleskiego, gdzie po intensywnych opadach deszczu część nawierzchni została dosłownie wymyta i spłynęła wraz z wodą.
REKLAMA
Rowerzyści alarmują, że komfort jazdy w tym miejscu jest bardzo niski, a co gorsza, korzystanie ze ścieżki staje się niebezpieczne. Niektórzy podkreślają, że stan nawierzchni w wielu fragmentach jest gorszy niż przed remontem, kiedy nie było tak głębokich kolein. W ich ocenie świeżo wykonana inwestycja nie spełnia podstawowych standardów jakości i trwałości, co może świadczyć o błędach w realizacji lub użyciu niewłaściwych materiałów.
Sprawą zainteresował się radny Przemysław Słowik z Koalicji Obywatelskiej, który złożył interpelację do prezydenta Szczecina. Zwraca w niej uwagę, że nowa droga powinna gwarantować bezpieczeństwo i trwałość, a obecny stan budzi poważne wątpliwości. Pyta m.in. o okres gwarancji na tę inwestycję, o możliwość egzekwowania od wykonawcy napraw w ramach gwarancji oraz o to, kiedy zostaną usunięte ubytki zgłaszane przez mieszkańców.
Rowerzyści liczą, że miasto szybko podejmie działania naprawcze, aby droga w alei Fałata była bezpieczna i naprawdę odpowiadała potrzebom użytkowników.
(dg)
REKLAMA
Komentarze
Don Diri
2025-10-10 15:01:29
Na rolkach to raczej ciężko , ale na UTO typu hulajnoga el. , czy rower to jak najbardziej.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@@@bazalt albo gra
2025-10-09 15:06:42
Podaj mi choć jeden przykład takiej ścieżki z nawierzchni mineralnej, po której można jeździć na UTO lub UWR. Ja ci mogę powiedzieć z własnego doświadczenia w jeździe na rolkach(a i tak używam dużych kółek 100mm), że takich dróg nie ma. Po jasnych błoniach nie da się jeździć, tak samo jak po parku Żeromskiego, gdzie również zastosowano kruszywo. A to nie jest żadna fanaberia, bo ten park stanowi ważny łącznik między śródmieściem a lasem arkońskim, gdzie są najlepsze trasy do jazdy na rolkach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@@bazalt albo gran
2025-10-08 20:38:54
jeszcze raz ci tłumaczę, nawierzchnia mineralna jak to ujmujesz jeśli jest na podbudowie z tłucznia i jest poprawnie zagęszczona ma właściwości zbliżone do betonu czy asfaltu bez większości ich wad, Idę o zakład że przy dobrze wykonanym korytowaniu i osłonie to nawet podbudowa z grubszego kruszywa nie byłaby potrzebna, wystarczyloby 20cm grysu granitowego na geowłókninie. zakładając jednak że tymi drogami będzie się jeździł też ciężki sprzęt chocby do pielęgnacji drzew to podbudowa zalecana.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@@bazalt albo grani
2025-10-08 18:37:47
Nie chodzi o to żeby zasuwać rowerami, tylko żeby się nie zakopywać i nie pylić kiedy jest sucho. Poza tym, polskie prawo dopuszcza do poruszania się po ścieżkach rowerowych Urządzenia Transportu Osobistego(UTO) i Wspomagające Ruch(UWR) które zazwyczaj mają małe i wąskie kółka. Takimi kółkami nie da się jeździć po nawierzchni mineralnej, a skoro ustawa dopuszcza, to projektanci powinni uwzględnić ich potrzeby. Małe kółka mają też wózki dziecięce i dziecięce rowerki itp, a dzieci w parku pełno.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Zdzichu z pod Żabki
2025-10-08 18:34:30
"Jest ogólnie przyjęty trend w Europie , że parki miejskie powinny być z nawierzchnii naturalnych" - gdzie konkretnie? Odnoszę wrażenie, że europejskie parki to widziałeś tak samo jak podręcznik do języka polskiego. Gdybyś widział, to byś wiedział że w języku polskim nie stosuje się spacji przed znakami interpunkcyjnymi. A co do "europejskich parków" to tu masz dla przykładu Berlin: https://www.shutterstock.com/image-photo/shady-path-green-trees-1161794293
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@bazalt albo granit
2025-10-08 08:23:52
a w mieście niech sobie będą i mozesz bo nich jeździć zamiatarką która będzie regularnie zbierać liście i naniesione błoto czyli coś naturalnego w parku ale właśnie to nie jest misto a drogi rowerowe tam nie mają za zadanie maksymalizowanie prędkości rowerów, to obszar rekracyjny którego priorytetem jest stan roślinności. Dobrze zageszczony grys na podbudowie z tłucznia ma nośność podobną do betonu ale pozwala na swobodny odpływ wody i ma własności samoczyszczące, asfalt czy beton nie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zdzichu z pod Żabki
2025-10-07 20:43:09
Sami mędrcy i znawcy tutaj się zlecieli jak widzę. Jeden zna się lepiej od drugiego . Jest ogólnie przyjęty trend w Europie , że parki miejskie powinny być z nawierzchnii naturalnych / mineralnych .
Jest to zdecydowanie lepsze dla miejskiej roślinności , drzew i krzewów . Tak to wie każdy kto ma trochę pojęcia są mniej odporne niż asfalt czy beton. Tak zdarza się , że przy ulewnych opadach ( takie były niedawno) część kruszywa spłynie , naprawa takich wypłukań to nie jest ani koszt ani problem
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@bazalt albo granit
2025-10-07 14:23:16
Żadnego żwiru czy grysu, nawet bazaltowego. Ścieżki rowerowe w mieście mają być twarde, a nie zapadające się pod kołami. W lesie sobie syp grysem albo na swojej działce. W mieście ma być twardo i solidnie. Tylko asfalt lub beton, które wbrew temu co piszesz, nie wymagają jakiś szczególnych zabiegów pielęgnacyjnych. Jak dobrej jakości jest beton lub asfalt, to potrafią wytrzymać i sto lat bez żadnej konserwacji, co widać na niektórych poniemieckich uliczkach w Szczecinie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Piję wodę z Odry
2025-10-07 14:19:29
Trącasz socjalistą na kilometr. Biedny robotnik mało ma płacone a zły prywaciarz kupuje najtańszy materiał... bzdury do kwadratu. Po pierwsze, to rodzaj materiału określony jest w projekcie i to nie wykonawca taki wybrał. Po drugi, to już nie te czasy że robotnik na budowie zarabia grosze, teraz to całkiem dochodowa branża. Z jednym się tylko zgodzę, ze urzędnicy mają w dupie czy mieszkańcom dobrze się chodzi, dla nich się liczy żeby szwagier mający fabrykę kruszyw, zarobił na sprzedaży żwiru
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Piotruś
2025-10-07 13:50:47
Przetarg wygrała szczecińska firma budowlana,która notorycznie wygrywa przetargi organizowane przez miasto Szczecin.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
bazalt albo granit
2025-10-07 10:07:33
tak jak słusznie zauważyli już czytelnicy ktoś zdecydował się na glinę zmieszaną z kamykami i powstał problem... gdyby nawierzchnię wykonać z grysu bazaltowego albo granitowego to nie doszłoby do erozji nawierzchni i zachowanoby wszystkie parametry np przepuszczalność podłoża. Asfalt cxy beton wymaga znacznych nakładów pielęgnacyjnych oraz rozbudowanego drenażu i nie sprawdziłby się w tych konkretnych warunkach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Do😁
2025-10-06 22:02:31
Jak z budżetu miasta to już na pewno nie z naszej kieszeni.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Piję wodę z Odry
2025-10-06 21:53:58
Pracownik fizyczny ma w dupie wykonanie tego dobrze bo ma za mało płacone ,jego szef wygrał przetarg ceną więc kupuje najtańsze,gówno warte materiały.Urzędnicy mają to w dupie i chcą pozbyć się problemu.Smutna szara rzeczywistość.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
😁
2025-10-06 19:41:16
Ważne, że kasiorka wypłynęła z budżetu miasta (naszej kieszeni), bo dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że właśnie tak buduje się w Ciecinie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ach! Te zielone
2025-10-06 15:20:34
inwestycje. Można je robić bez końca :)
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Miś II
2025-10-06 15:11:50
Poza tym ,że na terenach spadkowych powinien być położony asfalt , to w pierwszej kolejności dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów powinno sie wybudować kładkę nad uli, Zalewskiego !!!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
xxx
2025-10-06 14:55:17
jaki pan taki kram , wszyscy wiedzieli na kogo glosują , więc chyba nie powinno być narzekania
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
alergia na asfalt
2025-10-06 14:50:15
Nie rozumiem tej alergii na asfalt w Szczecinie. W innych miastach alejki parkowe są w większości asfaltowe i nikomu to nie przeszkadza. Wystarczy pojechać do Berlina czy Gorzowa, i zobaczyć czym wykładane są alejki w miejskich parkach. Na prawdę nie rozumiem tego uwielbienia dla szutru w Szczecinie, zamiast trwałego i praktycznego asfaltu, w ewentualności betonu albo płyt betonowych. Żadnego żwiru w mieście!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
szuter
2025-10-06 14:47:46
Od samego początku, jak tylko wykonawca wszedł na budowę i wysypał pierwsze łopaty tego szutru, było jasne i oczywiste że to nie zda egzaminu. Pisałem o tym wielokrotnie, pod różnymi artykułami w Kurierze. Ale dopiero teraz media zainteresowały się tematem, jak zaczął sprawę nagłaśniać Słowik. Czy na prawdę bez ingerencji polityków, nikt wcześniej nie widział co tam jest układane? Po tej nawierzchni jazda rowerem to duże wyzwanie, a czymkolwiek typu UTO czy UWR nie da się w ogóle. Kto to wybrał?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
?
2025-10-06 14:24:57
Typowy przykład marnowania "darowanych" unijnych pieniedzy na wymysły bezmyślnych decydentów.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Robert
2025-10-06 14:16:02
Zrobić drogę rowerową asfaltową i po kłopocie a komfort jazdy zupełnie inny.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Apel
2025-10-06 12:31:17
Jak firma zajmowała się tym remontem. Podać nazwę do publicznej wiadomości żeby było wiadomo kto jest winny.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mirek
2025-10-06 12:18:56
Niewłaściwy materiał dla tego typu miejsca ,urzędników interesują tylko dobrej jakości drogi i parkingi dla autek bo oni przecież rowerem do pracy czy komunikacja miejska nie jeżdżą z biedakami .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
GenZ
2025-10-06 11:47:22
Tam gdzie jest to robione za prywatne pieniądze (patrz okolice hotelu Park) to wtedy nikomu to nie przeszkadza, że jest asfalt.
Jak ma to robić miasto to wymyśla jakieś bzdurne pomysły. Taka jest niestety smutna prawda.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
NNN
2025-10-06 11:20:02
.... jak zwykle, nasze, szczecińskie dziadostwo.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
!
2025-10-06 10:01:54
O co wam chodzi, na wizualizacjach wyglądało pięknie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Lucjan
2025-10-06 09:51:17
Jeden wielki szwindel.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
asfalt
2025-10-06 09:41:30
Czemu można położyć asfalt koło Arkonki, hotelu Park a tutaj gdzie jest teatr letni położono nawierzchnie "barykadę " dla pieszych- starszych i inwalidów.Jaka to ekologia z asfaltu woda spływa i jest czysto.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Yes
2025-10-06 09:29:44
Polska myśl inżynieryjna XDD
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
To zdolny uczeń.
2025-10-06 09:14:32
Pobierał nauki w Ukrainie od samego Sławomira N.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ToNi
2025-10-06 09:05:56
Droga sztrowa to bardzo złe rozwiązanie, zarówno dla pieszych jak i rowerzystów.
Po deszczu każdy jest upaprany po kolana!
W słoneczne dni i wietrzne kurz "zatyka" płuca, taki tam hardcorowy spacer, polecam włodarzom miasta :]
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
norma
2025-10-06 08:43:17
Żelazna dewiza "Prezia" - "zrób i zapomnij". Tak jest od lat przy każdej inwestycji.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Zdziwienie ?
2025-10-06 08:39:38
Nie wiedzieli że tam zawsze od dawna woda spływa - bo w głowie kapusta.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.