Wtorek, 25 listopada 2025 r. 
REKLAMA

NIK wykryła nieprawidłowości w nadzorze Szczecina, Świnoujścia i Koszalina nad szkołami

Data publikacji: 04 września 2024 r. 14:56
Ostatnia aktualizacja: 05 września 2024 r. 00:02
NIK wykryła nieprawidłowości w nadzorze Szczecina, Świnoujścia i Koszalina nad szkołami
Fot. Dariusz Gorajski (archiwum)  

Nierzetelna weryfikacja arkuszy organizacyjnych czy brak analiz pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty to część nieprawidłowości, które NIK wykryła podczas kontroli w trzech miastach woj. zachodniopomorskiego. Kontrola dotyczyła sprawowania nadzoru nad szkołami publicznymi.

REKLAMA

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę nadzoru nad publicznymi szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi w Szczecinie, Świnoujściu i w Koszalinie. Wynika z niej, że nadzór był nieskuteczny.

"Przyczyną były liczne błędy w weryfikacji danych zawartych w arkuszach organizacyjnych szkół oraz w ich aneksach" – wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.

Jak przekazała NIK, dyrektorzy placówek nie uwzględniali w arkuszach organizacyjnych informacji o liczbie godzin pracy finansowanych z Unii Europejskiej, rezerwy subwencji ogólnej i środków własnych, mimo że obligowały ich do tego przepisy.

"Ponadto w Koszalinie i Świnoujściu wykryto przypadki niewłaściwego ujmowania kwalifikacji nauczycieli. Brakowało np. informacji o ukończonych studiach, co naruszało obowiązujące przepisy" – dodano w raporcie.

W raporcie czytamy, że w Koszalinie szkoły przetwarzały dane wrażliwe uczniów, co jest sprzeczne z RODO. W tym mieście i w Szczecinie wypłacono wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe niezgodnie z Kartą nauczyciela.

Władze trzech skontrolowanych miast dopuściły m.in. do sytuacji, w której wynagrodzenia nauczycieli były ustalane niezgodnie z obowiązującymi przepisami i nie prowadziły analizy pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty. Tak było w Szczecinie.

"Choć średnie wyniki uczniów tego miasta były na poziomie krajowym i przewyższały średnie wojewódzkie, to w niektórych szkołach odnotowano stałe pogarszanie się wyników. Mimo to miasto nie poddawało tych danych wystarczającej analizie i nie formułowało wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno-wychowawczych" – przekazała NIK.

W Szczecinie realizowano miejskie programy jakościowe, które wiążą się z dodatkowym finansowaniem dla szkół. NIK wskazała jednak, że ich efekty nie były oceniane, co utrudniało ocenę skuteczności wydatkowania publicznych pieniędzy.

Wszystkie kontrolowane miasta terminowo przedstawiały informacje o stanie realizacji zadań oświatowych, jednak dokumenty te zawierały istotne braki. W Szczecinie brakowało danych o organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Koszalin przedstawił radzie miasta nieprawdziwe (z innego roku szkolnego) dane o wynikach matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego i matematyki. W raporcie uwagę zwrócono też na kwestie zapewnienia szkołom pieniędzy na realizację dodatkowych zajęć, z czego miasta generalnie się wywiązywały. NIK wskazała jednak, że wyjątkiem był Szczecin.

"Sfinansowano tam zajęcia wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych jedynie dla niespełna 1 proc. uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, którzy mieli do nich prawo. Miasto nie zbierało danych, ile dzieci takiej pomocy potrzebuje" – wykazała kontrola.

NIK wskazała także na problemy związane z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych w szkołach. W Szczecinie na 130 zidentyfikowanych zadań zrealizowano jedynie 52 (w 10 wybranych szkołach), co stanowiło zaledwie 29 proc. wszystkich zadań. Z 78 niezrealizowanych 45 wynikało z protokołów z kontroli okresowych, co stanowiło poważne uchybienie.

Logo PAP Copyright

REKLAMA

Komentarze

NIK
2024-09-05 10:42:42
Najwyższa Izba Kontroli podała też, że w latach 2008–2012 zostało zlikwidowanych 856 podstawówek i 88 gimnazjów. Zdaniem NIK „decydując się na likwidację szkół, gminy kierowały się przede wszystkim względami ekonomicznymi, a w mniejszym stopniu troską o poprawę warunków kształcenia. Kryzys ekonomiczny i związany z niżem demograficznym spadek liczby uczniów sprawia, że gminy, chcąc zaoszczędzić, likwidują prowadzone przez siebie szkoły.”
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
NIK
2024-09-05 10:41:29
NIK zwracała także uwagę, że niepowodzeniem zakończyła się realizacja rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, który był wdrażany przez Ministerstwo Edukacji w latach 2008–2011, a który kosztował 63 mln zł. Był to wynik tego, że MEN w żaden sposób nie kontrolowało realizacji programu. Przykładowo minister edukacji Krystyna Szumilas przeznaczyła z puli tego programu w 2012 roku 4,5 mln złotych na kampanię informacyjną o obniżeniu wieku szkolnego, a 1,25 mln zł na promowanie zdrowej żyw
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mieszkaniec Koszalin
2024-09-05 06:22:33
W koszalińskiej oświacie są rodzinne klany. W radzie miasta też zasiadają aż 3 rodziny z koalicji. Jak taka sytuacja może wpływać korzystnie na rozwój miasta. W wydziale edukacji osoby, które są na stołkach od " wieków". Idzie ku dołowi.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
FIGO
2024-09-04 23:14:02
a nie jest tak , że jednym na bogato , a innym figa z makiem z pasternakiem !?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
czytam
2024-09-04 17:33:12
Nagle / zmiana przy korycie/ ŁOCY urządasom się szeroko rozwarły ? W Polsce jest g... o nie demokracja . A urzedy to siedlisko czegp?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
SIO
2024-09-04 16:16:19
Nieprawda, że miasto Szczecin nie zbierało danych. Każda szkoła przekazuje informację o tym "ile dzieci takiej pomocy potrzebuje" i te informacje miasto dostaje w raportach (SIO - system informacji oświatowej). Ale prawdą jest, że przyznaje środki tylko na znikomy procent potrzeb.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA