Piątek, 27 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Nie tylko przejazdy rowerowe

Data publikacji: 25 sierpnia 2016 r. 06:51
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:13
Nie tylko przejazdy rowerowe
 

Rozmowa z Karoliną Grochowicką, prezesem Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin

– Od niedawna Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin ma nowy zarząd. Jakie są najbliższe plany waszej organizacji, jakie stawiacie sobie cele?

– Nie zmieni się zbyt wiele. Wciąż naszym głównym celem jest dbanie o to, żeby rower miał w Szczecinie swoje miejsce. To znaczy, żeby był postrzegany bez stereotypów, by funkcjonował jako wygodny i bezpieczny środek transportu. Nadal będziemy utrzymywać kontakt z magistratem, chcemy stymulować urzędników, służyć im dobrą radą przy realizacji projektów. Zdobywamy też kontakty w szkołach, zamierzamy rozwinąć edukację wśród mieszkańców, aby rowerzyści się zmieniali na lepsze, by nie uważali – jak niektórzy – że są panami dróg. Ponadto planujemy zmienić trochę formułę naszego działania, poszerzyć ją o tematy bardziej miejskie. Nie chcemy się ograniczać do przejazdów rowerowych.

– Jak rower zmienia miasto?

– Na pewno uspokaja je. Tam gdzie jest bezpieczniej na ulicy, pojawiają się ludzie. Zależy nam na powstawaniu stref „tempo 30”. W takich obszarach nie jest potrzebne tworzenie drogiej infrastruktury. Są wygodne nie tylko dla jednośladów, ale dla wszystkich. Na ulicę wychodzą nie tylko ludzie, ale i lokale. Poza tym w takich miejscach lepiej się mieszka.

– No dobrze, to w jaki sposób chcecie wpłynąć na tych, którzy decydują o jego kształcie?

– Pokazując przykłady miejsc, w których podobne zmiany już się przyjęły. We wrześniu zorganizujemy kolejną konferencję, na którą zaprosimy gości z Polski czy zagranicy. Ponadto mamy w planach wyjazdy studyjne, na które zapraszamy m.in. urzędników. Takie bezpośrednie doświadczenie jest czymś więcej niż suchy wykład. Chcemy, żeby ludzie zaczęli to rozumieć.

– W maju liczyliście rowerzystów na szczecińskich ulicach. Kiedy poznamy te dane?

– Badania nie przyniosły dużych zmian w stosunku do obserwacji, jakie przeprowadziliśmy rok wcześniej. Dlatego postanowiliśmy powtórzyć je we wrześniu. Wtedy będziemy mieć dane z różnych okresów i jeśli pomiary będą różne, będzie to okazja do wyciągnięcia głębszych wniosków, poznania czynników, jakie mogą decydować o zmianach.

– Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Szymon WASILEWSKI

Fot. Dariusz GORAJSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

sz
2016-08-26 12:55:44
DO X w bardziej cywilizowanych krajach Dania, Szwecja ,region Niemiec Szlezwik-Holsztyn gdzie praktycznie nie ma lata cały czas pada, wieje itp 80% społeczeństwa porusza się rowerem . Fakt jest taki iż większość poruszających się rowerzystów w Szczecinie nie zna przepisów drogowych , np przejazd przez przejście dla pieszych , jazda ulicą gdzie obok jest ścieżka dla rowerów , jazda bez świateł i w słuchawkach , ale faktem jest iż kierowcy większość nie znają praw rowerzystów np zachowanie odległości 1,5 metra na ulicy od rowerzysty, blokowanie przejazdów rowerowych na ciągu dla pieszych lub nie ustąpienie pierwszeństwa z tego wynika że należało by przeprowadzić edukację społeczeństwa . Podobnie jest z rowerem miejskim który nie jest przystosowany do jazdy po zmroku , dlaczego planując rozmieszczenie roweru miejskiego ktoś zapomniał np o Basenie Górniczym , można by było tak wymieniać błędy z każdej ze stron ale póki zacznijmy się po prostu tolerować i bez pośpiechu :)
X
2016-08-25 18:56:54
Rozumiem że jesteśmy już na poziomie miasta dziadów których nawet nie stać na podróżowanie komunikacją miejską i dlatego rozwijamy udogodnienia dla rowerów. Nikt przy zdrowych zmysłach nie korzysta z roweru jako środka transportu w śnieg i deszcz czyli jesienią, zimą i wiosną. W tym klimacie jaki jest w Szczecinie każdy bardziej zamożny jeździ autem, mniej zamożny komunikacją miejską. Rowerzyści powinni wtopić się w istniejącą infrastrukturę drogową i z niej korzystać, a nie żądać kosztownych udogodnień w postaci specjalnych pasów czy ścieżek rowerowych dla wąskiej grupy użytkowników ruchu.
Ola
2016-08-25 12:36:55
Czy może w końcu ktoś zainteresuje się faktem, że rowery miejskie nie spełniają żadnych standardów, aby je dopuszczać do ruchu o zmroku. Nie mają bowiem żadnego oświetlenia. Po prostu wieczorem są niewidoczne(jakiś mini zapyziały odblask na kole nie wystarcza bowiem rower nie porusza się bokiem). Rozumiem zatem, że nie ma żadnego prawa aby respektować poruszanie się o zmroku na rowerach, czyli jakie musi rower spełniać warunki? Rozumiem, że jadąc zatem prywatnym rowerem w nocy również nie muszę mieć żadnego oświetlenia (pomijam już bezpieczeństwo samego rowerzysty)? Poza tym może w końcu policja zacznie porządnie kasować "pseudorowerzystów", którzy mając ścieżkę rowerową poruszają się po jezdni (patrz Derdowskiego, Łukasińskiego itp.) Jeżdżę tamtędy codziennie i za każdym razem widzę choć jednego takiego co przydałoby mu się wlepić minimum 500zł. Uważam, że taki mandat nauczyłby ich porządku. Poza tym, notoryczne przejeżdżanie na rowerze przez pasy (tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej - patrz Wojska Polskiego okolice gmachu TV). takich przykładów jest więcej ale policja udaje, że nic nie widzi, woli z krzaków łapać za przekroczenie 10km/h. Poza tym ulicami na rowerach porusza się wiele osób, które nie mają bladego pojęcia o przepisach ruchu drogowego
Czy "Rowerowy Szczecin"...
2016-08-25 10:22:30
...negocjował z magistrackimi o ścieżce rowerowej wzdłuż "Autostrady Poznańskiej" przy okazji jej remontu? A może o połączeniu śieżek rowerowych Prawobrzeża w jedną LOGICZNĄ całość?(rowerów miejskich magistraccy postawili tutaj sporo...). tylko pytam...
krótka piłka
2016-08-25 09:02:06
kiedy rowerowy szczecin zacznie edukowac swoich wyznawcow nie tylko o ich prawach ale z tym samym naciskiem rowniez o ich obowiazkach?
Szczecin
2016-08-25 08:55:57
A więc tak wyglądają osoby, które blokują Szczecin...
Stymulacja urzędnika`
2016-08-25 08:52:37
Ciekawe jak ta Pani chce "stymulować urzędników magistratu". Lodziki rozdawać???
piotr
2016-08-25 08:52:04
Proponuję liczenie rowerzystów w listopadzie lub 21 marca dzień wiosny, wtedy będą miarodajne wyniki.
HogoFogo
2016-08-25 08:52:04
Wbrew tytułowi jest tylko o rowerach, to po pierwsze. Po drugie: Interesujący jest akapit o ujawnieniu badań ruchu rowerowego z maja. Po co je ujawniać? Jeszcze wszyscy się dowiedzą, że przyrost użytkowników bicykli jest znikomy, a w porównaniu do nakładów poniesionych przez miasto, wręcz żaden.
Rowerów jest zdecydowanie coraz więcej w Szczecinie
2016-08-25 08:35:05
a liczba poruszających się po ulicach Szczecina rowerzystów będzie rosła z każdym rokiem. Trzeba zadbać o infrastrukturę, bo na wielu ulicach w Szczecinie wciąż brak ścieżek rowerowych.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA