Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Nic o nas bez nas

Data publikacji: 21 lutego 2016 r. 08:38
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 15:44
Nic o nas bez nas
Przy ul. Chopina z powodzeniem od lat funkcjonuje tzw. psia polana, urządzona na życzenie szczecinian. Właśnie to miejsce - obok Doliny Siedmiu Młynów - jest jednym z rozpatrywanych przez radnych i władze miasta jako najlepsze dla przyszłego nowoczesnego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Szczecinie.  

Jakie powinno być szczecińskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt - dyskutujemy na łamach „Kuriera". Tym razem głos radnej Joanny Bródki (PO), przewodniczącej Komisji ds. Inicjatyw Społecznych RM, a też członkini Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Rewitalizacji i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rewizyjnej.

„Szczecin potrzebuje nowego schroniska dla bezdomnych zwierząt. Od wielu lat toczy się dyskusja o jego nowej lokalizacji. Jednak za każdym razem gmina rezygnuje z kolejnych miejsc ze względu na protesty społeczne. Generalnie jest tak, że większość mieszkańców chce nowego obiektu, ale... czym dalej, tym lepiej.
Przypomnieć należy, że powszechnie obowiązujące przepisy prawa przewidują strefy ochronne odległości schroniska od zabudowań i nikt nie planuje budowy nowego obiektu pod oknami mieszkańców. Zaproponowane przez gminę lokalizacje każdorazowo muszą spełniać restrykcyjne wymogi ustawy w tym przedmiocie. Jednocześnie nowe schronisko musi być dobrze skomunikowane, ponieważ ma to wpływ na ilość adopcji.

Obecne miejsce, mimo że modernizowane dzięki wolontariuszom, nie spełnia podstawowych oczekiwań, jakie stawiamy tymczasowemu domowi dla zwierzaków szczególnie pokrzywdzonych przez los i często przez ludzi, niestety. Schronisko posiada wiele ograniczeń dotyczących chociażby wielkości terenu do zagospodarowania. Dotychczasowy obiekt w całości jest zdegradowany, a urządzenia przestarzałe. Nikt nie wskazuje także, co zrobić ze zwierzętami na czas remontu, ani jaki będzie koszt zburzenia i postawienia schroniska na nowo. W mojej ocenie na takich podstawach niemożliwe jest utworzenie przy al. Wojska Polskiego nowoczesnej placówki.

Argumenty o tym, że przeniesienie schroniska w nowe miejsce jest podyktowane chęcią sprzedania gruntu deweloperom, należy uznać za bezzasadne. Przede wszystkim teren przy al. Wojska Polskiego jest objęty obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, a zatem zmiana funkcji terenu będzie musiała być poprzedzona żmudną procedurą zmiany tego planu. Wpływ na ostateczny kształt planu mają wszyscy mieszkańcy w postaci możliwości składania uwag do przedłożonego projektu. Co więcej, sprzedaż gruntów miejskich jest objęta obligatoryjnym wymogiem uzyskania zgody rady gminy. Nic o nas bez nas.

Uważam, że nadszedł najwyższy czas, żeby odpowiedzialnie rozpocząć budowę nowego schroniska, w nowym miejscu. Oprócz oczywistej funkcji ochronnej, obiekt powinien być dostosowany do potrzeb edukacyjnych, tak by mógł stanowić prawdziwe centrum szkoleniowo-informacyjne także dla dzieci i młodzieży ze szczecińskich szkół. Wrażliwość na krzywdę braci mniejszych będzie można kształtować od najmłodszych lat w godnych warunkach.
Na obecnym braku decyzyjności co do wskazania nowej lokalizacji schroniska tracą przede wszystkim bezbronne zwierzęta. Czas byśmy wszyscy wsłuchali się w potrzeby tych, którzy głosu nie mają".

Joanna Bródka
Radna Szczecina

* * *

Czekamy na kolejne głosy w dyskusji o przyszłości szczecińskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt. Będziemy je przedstawiali kolejno na łamach naszego „Kuriera". ©℗
(an)
Fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciach: Przy ul. Chopina z powodzeniem od lat funkcjonuje tzw. psia polana, urządzona na życzenie szczecinian. Właśnie to miejsce - obok Doliny Siedmiu Młynów - jest jednym z rozpatrywanych przez radnych i władze miasta jako najlepsze dla przyszłego nowoczesnego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Szczecinie.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Osowianka
2016-02-25 15:30:35
Pani Radna Bródka chyba w ogóle nie powinna być radną skoro jest tak niedoinformowana, jakie są plany w jej własnym mieście. Miesiąc przed pojawieniem się w.w. artykułu pojawiła się informacja, że faktycznie deweloper chce budować luksusowe osiedle na działce graniczącej z obecnym schroniskiem przy ul. Wojska Polskiego- więc takie argumenty są bezzasadne?? I jeśli myśli, że plan zagospodarowania terenu to jakiś problem to tym bardziej nie nadaje się na swoje stanowisko. Za odpowiednią kwotę interes dewelopera będzie ważniejszy niż interes mieszkańców. Pomysł, żeby zlokalizować schronisko jest kompletnie niepoważny, jak można zlokalizować schronisko w jednej z najbardziej reprezentacyjnych dzielnic Szczecina i w najchętniej uczęszczanej części rekreacyjnej?! Porządne nowe schronisko wymaga przede wszystkim przestrzeni, żeby boksy dla psów były duże, wygodne, powinien być osobny ogrodzony wybieg dla psów ze schroniska. Przecież tam nie ma aż tyle miejsca. Do tego dochodzi uciążliwość hałasu i zapachu ze schroniska. Taki obiekt powinien być na obrzeżach miastach albo na terenach przemysłowych i opuszczonych przez mieszkańców. Lokalizowanie tak uciążliwego obiektu w ekskluzywnej dzielnicy to paranoja! Kto w ogóle wpadł na taki pomysł?!
mieszkanka Osowa
2016-02-23 08:20:23
Okoliczni mieszkańcy nie zgadzają się na usytuowanie w tej dzielnicy schroniska dla zwierząt - wiadomo doskonale, że nie chodzi o dobro tych zwierząt tylko o grunty, na których jest obecnie schronisko i o interesy deweloperskie...kitu nam nie wciskajcie! Schronisko powinno być umieszczone w miejscu bardziej przemysłowym i przede wszystkim z dala od terenów leśnych - których na Osowie nie brakuje jak wiadomo
Dobre wzorce
2016-02-23 08:05:53
Jeżeli mamy wsłuchiwać się w potrzeby tych, którzy głosu nie mają, jak określiła to pani Radna, to stwórzmy im takie warunki, które od wielu lat funkcjonują już w dobrze rozwiniętych miastach Europy, a także wiodących miastach Polski. Każdy, kto naprawdę interesuje się tematyką bezdomności zwierząt, doskonale wie, że tego typu schroniska oddalone są od aglomeracji, właśnie dla dobra zwierzaków. Tereny industrialne, w dzisiejszych czasach, są dobrze skomunikowane, a oczywista uciążliwość schronisk dla mieszkańców nie jest problemem, gdy lokalizacja jest właśnie na takich terenach. Nie można myśleć kategoriami urzędniczymi, gdy chodzi o komfort życia mieszkańców miasta, którzy generują podatki, dzięki którym utrzymuje się miasto. Miasto dla jest dla ludzi, a ludzie myśląc o zwierzętach stwarzają im warunki, w których te dwie grupy mogą egzystować nie kolidując ze sobą.
mieszkaniec
2016-02-23 07:23:27
Wypowiedzi radnych i urzedników jasno swiadcza że decyzja zapadła, bedzie schronisko na Chopina. Zadziwiajace jest jak Urzednikom i radnym zalezy na zwierzetach a w nosie maja np. dzieci mieszkajace na Osiedlu Skarbówek (to nie działki Skarbówka) które do szkoły brną w kałuzach i błocie po kolana. Jak nic widać że Deweloper z Woj polskiego mocno przyciska ich, moze warto zainteresowac CBA?
Biedne dzieci
2016-02-22 20:46:57
Problemem nie będą psy które uciekną ze schroniska. Problemem będą psy, które będą masowo wyrzucane w okolicy nowego schroniska. Na pewno głodne i niekiedy agresywne porzucone psy będą zagrożeniem dla dzieci wracających ze szkół, a także tych bawiących się na osiedlu. Dlatego lepiej za w czasu pomyśleć o odpowiedniej lokalizacji. Takiej aby w czasie wykorzystywanie nowej placówki nie stwarzała ona niepotrzebnych problemów dla okolicznych mieszkańców. Nowe schronisko ma służyć wszystkim, nie tylko pewnej grupie wpływów.
Do Mieszkanki Osowa
2016-02-22 18:11:28
Mylisz się sądząc, że to są TYLKO ogródki działkowe. Sama w tej części nie mieszkam, ale znam kilka rodzin z tamtych terenów, którzy mają tam normalne, całoroczne domy i mieszkają w nich od kilkunastu albo i więcej lat... To, że palą śmieciami, które śmierdzą niemiłosiernie to jedno i jestem zdania, że powinno się za to karać, ale z drugiej strony, jeśli ktoś jest biedny i nie stać go nawet na gałęziówkę to co się dziwić? Każdy chce mieć ciepło zimą... Ale schronisko to całkiem inna sprawa, która dotyczy wszystkich mieszkańców, a nie tylko tych ze Skarbówka. Poza tym zaledwie 1 (słownie: JEDEN) przystanek dalej od Skarbówka znajduje się szkoła! Wiosną i wczesną jesienią dzieciaki chodzą do domów na Osowie na pieszo, kiedy ucieknie im autobus. Sama też tak chodziłam jak byłam jeszcze w wieku szkolnym. Co będzie, jeśli jakiś pies ucieknie ze schroniska i pogryzie przechodzące akurat w tej okolicy dziecko? Wtedy będą dopiero się zastanawiać co poszło nie tak zamiast od razu temu zapobiec w wiadomy sposób...
Do:mieszkanka osowa
2016-02-22 18:01:13
Czy że złości można przestać myśleć?Przecież przebywanie na ogródkach działkowych Skarbowka w okresie marzec-listopad jest dozwolone.Ludzi którzy uprawiają ponad 1000działek to ludzie starsi w większości biedni.Sa tez tacy których stać jedynie na urlop na działce i marzą o tym cały rok!Czy chcecie tym ludziom to odebrać poprzez zakłócanie spokoju i wycie nocne psów.Porozmawiajcie z ROD Skarbowka jaka historie mają te ogrody od lat 30tych.Rozwazyc trzeba te argumenty a nie wciskać schroniska w to miejsce,tak jakby na złośc.Trzeba tez wiedzieć że blisko planowanej lokalizacji jest dom malego dziecka który też ucierpi od hałasów i zapachów schroniska!
Szczecinianin
2016-02-22 17:47:21
Wygląda na to, że radna PO Joanna Bródka niczego się nie nauczyła. To właśnie przez takie podejście do ludzie PO przewaliła ostatnie wybory. Teraz dzięki swoim radnym jest na najlepszej drodze, żeby przegrać kolejne, tym razem samorządowe.
anka
2016-02-22 17:43:57
MY mieszkańcy Osowa nie wyrażamy zgody na budowę schroniska i bedziemy ostro protestować ! Jak można tak ignorowac głos mieszkancow osiedla !!!!
Agnieszka
2016-02-22 16:13:44
Wkurza mnie określenie "nowoczesnego" powtarzane ciągle i niezmiennie. Czy to że będzie nowoczesne oznacza że będzie tłumiło jęki i wycia zwierzaków? Mieszkam na Osowie i co pewien czas dochodzą do mnie szczekania i jazgoty z obecnego schroniska. Rzeczywiście - uciążliwość zerowa :-((((
Mieszkanka osowa
2016-02-22 16:11:34
Najlepiej wyrzucić, wykopać i nie dać rzadnej alternatywy... Czemu wy ludzie myślucie tulko o swojej dupie? Miejsce jest dla zwierzaków bardzo dobre. Las, jednak jego część mało uczęszczana na spacery. W blisim sąsiedztwie znajdują się jedynie ogrody skarbówka, które defakto są działkami(!) czy ludzie w ogóle mogą tam mieszkać całorocznie? Schronisko po drugiej stronie drogi im przeszkadza? A pomyśleli jak na całym osowie śmierdzi kak palą nie wiadomo co w swoich kominkach i na igródkach??
Gosia B
2016-02-22 16:11:26
Dlaczego chcecie mieszkańcom osowa wlepić schronisko? Czy naprawdę nie ma innych miejsc bardziej oddalonych od budynków mieszkalnych? To jest po prostu chamstwo. Może dowiedzmy się gdzie mieszka najwięcej radnych i tam przenieśmy jeżeli ich zdaniem to nie będzie uciążliwe :-(
Nic o nas bez nas...
2016-02-22 14:59:12
co za hipokryzja.... pisze nic o nas bez nas.... a o konsekwencjach dla mieszkańców to już nie wspomni... Pani Radna mówi "nikt nie planuje budowy nowego obiektu pod oknami mieszkańców" mija sie z prawda gdyż do znajduyjacych sie zabudowań na działkach rekreacyjnych jest zaledwie 6 metrów... Kochani RADNI.... poza za zabudowaniami mieszkalnymi sa tam zabudowania rekreacyjne... jest tam ich ponad 1000!!!!! stale przebywa tam wielu ludzi... Moze wartoby było ich również uwzglednic....
Schroniska w strefach przemysłowych
2016-02-22 14:54:00
wszędzie na zachodzie buduje się takie obiekty w strefach przemysłowych gdzie nie ma mieszkańców oraz daleko od lasów, gdzie żyją inni bracia mniejsi... którzy potrzebują spokoju a nie ujadania psów....
Spalarnia zwłok przy schronisku
2016-02-22 14:51:52
podobno przy takich obiekatchj buduje sie spalarnie zwłok!!!
NIEGOSPODARNOSĆ miasta
2016-02-22 14:51:07
Plany zagospodarowania przestrzennego można łatwo zmienić. Radna chyba nas trochę okłamuje przeciez wiadomo iż grunty w okolicy schornisk już dawno należą do Developera... Nie Pani Radna lepiej nam powie o niegospodarności RADY MIAST - wydali w zesły roku 800 tys na modernizację schroniska na Wojska Polskiego.... rozumiem iż 800 tys mozna tak sobie w bloto wyrzucić...
Szczecinianka
2016-02-22 12:21:21
Jak mam wierzyć w bezstronność Radnej J.Brodki? Ona już teraz popiera decyzję miasta,zanim zapoznała się z lokalizacja i protestem mieszkańców. .Wizja lokalna dopiero w czwartek a już wiadomo że... Mieszkańcy nie mają racji protestujac... Dlaczego wypowiada się będąc Przewodnicząca Komisji Inicjatyw Społecznych,czy inni radni tez maja takie zdanie?Mam nadzieję że wyborcy to będą pamiętać.
Szczecinianka
2016-02-21 17:28:15
Rece opadają jak się czyta wypowiedzi naszych Radnych. Kto ich wybrał aby nas reprezentowali?
do Filipinki
2016-02-21 12:29:04
zgadzam się i dodam np Kaufland przy Manhattanie lub aferę z budową kompleksu handlowego na Gumieńcach.... Plan nowy wklepią w try miga jak tylko pozbędą się schroniska... Tylko o to chodzi, o nic więcej... I niektórzy radni mogą się nieźle obłowić...
Filipinka
2016-02-21 09:27:54
"Argumenty o tym, że przeniesienie schroniska w nowe miejsce jest podyktowane chęcią sprzedania gruntu deweloperom, należy uznać za bezzasadne. Przede wszystkim teren przy al. Wojska Polskiego jest objęty obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, a zatem zmiana funkcji terenu będzie musiała być poprzedzona żmudną procedurą zmiany tego planu. Wpływ na ostateczny kształt planu mają wszyscy mieszkańcy w postaci możliwości składania uwag do przedłożonego projektu." Kpi czy o drogę pyta? Jagiellońska, partery na Śląskiej....

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA