Na pierwszy ogień idzie przebudowa dróg na Międzyodrzu. Po ich zakończeniu w 2023 roku ruszą dopiero prace przy nowym szczecińskim moście – Kłodnym.
Most Kłodny pierwotnie miał być elementem jednej z największych inwestycji drogowych w Szczecinie – przebudowy dróg na Międzyodrzu. Ma on mieć 100 m wysokości, ponad 150 m długości, 24 liny podtrzymujące pomost oraz 5,2 m minimalnego prześwitu pod obiektem. Nowa przeprawa powstanie w pobliżu Trasy Zamkowej, połączy centrum miasta z rewitalizowaną Łasztownią. Na moście przewidziano ruch samochodowy, rowerowy, pieszy oraz tramwajowy. Szerokość planowanej przeprawy to 28,5 m, szerokość całkowita jezdni – 14 m, chodnika 1,5-2 m, a dwukierunkowej ścieżki rowerowej 3 metry.
Most Kłodny miał być jednym z głównych elementów przebudowy Międzyodrza (modernizacji ulic: Gdańskiej, Energetyków, Basenowej, Górnośląskiej, Bytomskiej i Rybnickiej oraz budowy torowiska na części Łasztowni), który pozwoli na polepszenie dostępu do szczecińskiego portu. Ale okazało się, że most i przebudowa dróg będą jednak oddzielnymi inwestycjami.
– Decyzja o podziale inwestycji zapadła kilka miesięcy temu. Podjęto ją z uwagi na to, że jej realizacja w całości spowodowałaby paraliż komunikacyjny w tej części miasta. Tego chcieliśmy uniknąć – wyjaśnia Piotr Zieliński, rzecznik prasowy ds. miejskich inwestycji. Oznacza to, że część drogowa zostanie wykonana wcześniej – do 2023 roku. Już został rozstrzygnięty przetarg na przebudowę Estakady Pomorskiej (prace wykona firma Strabag – za 44 mln zł) i ulicy Górnośląskiej (inwestycję zrealizuje firma Musing Bud, koszt – 17 mln zł). Następnie wybudowane zostanie rondo na ulicy Energetyków. Według zapowiedzi miasta, przetarg na wykonanie tej inwestycji ma zostać ogłoszony w trzecim kwartale tego roku. Rozdzielenie obu inwestycji ma również zabezpieczyć atrakcyjność turystyczną nadodrzańskich bulwarów.
– Będziemy dążyć do tego, aby dostęp do bulwarów był jak najmniej ograniczony z uwagi na prowadzone roboty budowlane – zapewnia P. Zieliński.
Po zakończeniu prac drogowych w obszarze Międzyodrza ruszą prace przy budowie mostu. Najprawdopodobniej w 2023 roku. Miasto zapewnia, że nie planuje zmian w jego koncepcji architektonicznej. Koszt wszystkich prac na Międzyodrzu wraz z budową mostu ma wynieść około 430 milionów złotych.
(dar)
Fot. UM w Szczecinie
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
and
2020-09-23 23:09:01
Idiotyczna inwestycja, ktoś wiele lat temu wybudował trasę zamkową tak wysoka aby miedzy innymi dać mozliwość korzystania jednostkom pływającym z nabrzeży jak najbliżej centrum. Ten most zamyka taką możliwość bo tylko ponton pod nim przepłynie. Miasto coraz bardziej odwraca się od wody a jest miastem portowym. Sądzę, ze lobby deweloperskie ma w tym udział. Oswoić trasę zamkową dla ruchu pieszych i rowerów, a nie budować most pod mostem.
Brawo Jakób i Aga
2020-06-08 15:51:21
Popieram.
jaro
2020-06-08 10:52:40
Krzystek obiecał ten most już dawno temu. Trzeba go budować jak najszybciej, bo potem przyjdzie kryzys i w ogóle go nie wybudują. Łasztownia tego mostu potrzebuje.
gryfik
2020-06-08 10:35:21
A kolejka linowa z Wałów Chrobrego w okolice Centrum Nauki ?
Nie wspominam o Barcelonie czy Lizbonie ale od lat nawet Wrocław ma coś takiego ! Zawsze później , drożej i gorzej !
BArt
2020-06-08 10:21:28
Most Kłodny to fanaberia naszych małomiasteczkowych twardogłowych. Problemem nie jest brak mostów, ale przepustowość skrzyżowań do których prowadzą. Dobrym pomysłem jest rondo, natomiast zamiast mostu zbudować kładkę jak ta przy Tate Modern w Londynie lub dodać windy do trasy zamkowej, do tego tramwaj wodny z 5 przystankami - dworzec Glowny, most dlugi, trasa zamkowa, Łasztownia, wały Chrobrego. Do obsługi wystarczy jeden statek. Tylko twardogłowi nie potrafią myśleć niekonwencjonalnie oraz bilansów. Nie ich pieniądze przecież, w nasze...
Skuter
2020-06-08 10:07:53
Już wieki temu ktoś słusznie stwierdził, że w tym miejscu most jest potrzebny i jet tam potrzebny aby przywrócić miastu tą jego cześć zapomnianą przez dziesiątki lat a kiedyś gęsto zabudowaną Łasztownią. Wszyscy tylko o samochodach i tranzycie na wschód przez Łasztownię. Ten most powinien zdecydowanie służyć ruchowi lokalnemu i komunikacji miejskiej. Ostatnie lata pokazały, ze na tą część miasta przenosi się życie kulturalne miasta i ten most jest potrzebny ludziom a nie tylko jeszcze więcej samochodów.
W perspektywie nieodległej nowej zabudowie Kępy Parnickiej, czyli przywracaniu miastu kolejnej nadodrzańskiej jego części most dworcowy będzie niezbędny i zrobienie nawet czteropiętrowego mostu długiego wszystkiego nie załatwi. A według planów z lat chyba 80 to estakada Mieszka I - Dąbrowskiego - Zapadła - Wyspa Pucka - Zdroje miała powstać do 2016 roku. To jest dobry pomysł odciążający miasto od samochodów i warto by do niego wrócić bo miasta są dla ludzi anie samochodów.
boger
2020-06-08 08:46:10
Most Kłody jest potrzeby własnie tu i teraz, aby ułatwić i usprawnić dotarcie na Łasztownię. Za chwilę będzie gotowe Muzeum Morskie i taka przeprawa będzie niezbędna. Natomiast malkontenci niech zajmują się innymi sprawami nie istotnymi na naszego miasta. Oni nigdy nie są zadowoleni, bo co by władze Szczecina próbowały planować, projektować i budować, to ich poziom akceptacji jest zawsze taki sam, czy żaden.
Aga
2020-06-07 23:33:42
Oby nigdy ten most nie powstał. Komu i czemu ten most ma służyć? Znając politykę Krzystka, to zapewne deweloperom. Co z mostem na Dworcowej i jak ktoś słusznie przypomniał na Zapadłej? Zastanówmy się nad tym do kolejnych wyborów, komu Krzystek i jego stronnicy robią politykę, bo obudzimy sie w zabetonowanym, zakorkowanym i zakopconym mieście.
xxx
2020-06-07 21:19:04
a co mostem na zapadlej ?
Jakób
2020-06-07 21:16:38
Ten most kłodny potrzebny jak przekop Mierzei Wiślanej. Jaki sens ma rondo na Energetyków skoro Most Długi nie zostanie poszerzony i/lub podniesiony. Uparły się władze miasta na ten most wzdłuż mostu Trasy Zamkowej jak szczerbaty na suchary. Przecież zjazd z tego mostu na nab. Weleckie zablokuje przejazd w kierunku północnym i południowym. Jeszcze więcej samochodów ma jeździć ul. Matejki?
Grześ
2020-06-07 19:28:15
To jakaś bezmyślność i brak wyobraźni,przecież po przebudowie Łasztowni wystarczy zjazd na nowym rąndzie. Do tego wystarczy przebudować Most Długi na 3 pasy w kazdym kierunku i kładkę dla pieszych.
Jak Lasztownia będzie zabudowana to nie będzie miejsca na imprezy masowe a to
pomniejsz zainteresowanie tym miejscem.A tramwaj to już duża przesada.
Ed
2020-06-07 19:22:17
Ten most jest potrzebny na teraz
Jazon
2020-06-07 18:33:52
Most Kłodny jest potrzebny jak ##ju puder...
Karol
2020-06-07 18:20:19
Projekt zostanie zmieniony w trakcie realizacji jak na stadionie Pogoni! Dach na stadionie może być z blachy falistej za 2,5 to może i na most zostanie. Ktoś powinien buty szyć za takie decyzje.
Mieszkaniec
2020-06-07 16:59:33
Niestety ta władza nie uznaje tamtych projektów.Most nad Długim od Bramy Portowej byłby najlepszym rozwiązaniem Ale w planie mają unieruchomienie całej Jana z Kolna oddając tereny dla deweloperów To już zakrawa na kpinę.Zagęszczenie tego terenu z powoduje jeszcze większe natężenie ruchu z którym różne czynniki społeczne próbują walczyć wprowadzając totalny chaos na ulicach.A gdzie parkingowce?? Na siłę lokowanie za przychodnia na Staromłyńskiej to strzał w kolano tej władzy Opór okolicznych mieszkańców niestety stwarza po raz kolejny sytuację gdzie miasto nie ma koncepcji jak wybrnąć z tego problemu.Jest wiele miejsc gdzie można ulokować parkingowce ale zasłaniają się nie mocą w tych tematach.Tak że chaosu ciąg dalszy trwa.
deXx
2020-06-07 16:34:38
Tyle jest potrzebnych inwestycji w mieście, a uparli się na tą.
Chwilowo kłody pod nogi.
2020-06-07 15:42:59
.
Polska to będą drugie Chiny, nie druga Japonia
2020-06-07 15:31:37
Szerokość chodnika - 1,5 - 2 metry. Ścieżka rowerowa - 3 metry. A te barany na pedałach, które nie mają pojęcia o ruchu drogowym będą sobie i tak przeskakiwać na jezdnię / za chwilę na chodnik i ewentualnie kawałek po ścieżce rowerowej, jak w danym momencie im pasuje. Stwarzają tylko zagrożenie w ruchu drogowym i dla samochodów i dla pieszych. Zamiast mostu Kłodnego najpierw niech UM przebuduje Most Długi na dwupoziomowy jak to jest zaplanowane jeszcze z lat 70 (a może i wcześniej) ubiegłego wieku. Wtedy ruch wylotowy od Bramy Portowej jak i w jej kierunku będzie upłynniony i bezkolizyjny i wtedy można sobie tworzyć lokalne przeprawy na Łasztownię.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.