To jedno z najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce. Siódmy już Międzynarodowy Kongres Morski rozpoczął się w czwartek (5 września) w Operze na Zamku w Szczecinie. Ważnym akcentem było podpisanie listu intencyjnego o współpracy pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście a włoskim portem Triest – w obecności Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który oficjalnie otworzył Kongres.
– Rekord 100 mln przeładowanych ton osiągnięty przez polskie porty pokazuje nam, że musimy się rozwijać – mówił, otwierając 7. MKM minister Gróbarczyk. – Dlatego rząd podjął działania w zakresie przygotowania specustawy umożliwiającej rozbudowę polskich portów.
Ustawa ta ułatwi m.in. budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu – zupełnie nowego elementu w zakresie funkcjonowania zespołu portów Szczecin-Świnoujście, jak zaznaczył minister.
– Niezwykle ważne jest dla nas także bezpieczeństwo morskie: szeroka tematyka, omawiana obecnie w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) – dodał M. Gróbarczyk, przypominając, że Polska kandyduje do Rady IMO. – Troska o bezpieczeństwo morskie wpłynie na przebudowę całej floty armatorów. To ogromna szansa także dla przemysłu stoczniowego.
Minister wyraził też zadowolenie z tego, że tak ważne dla branży wydarzenie jak Międzynarodowy Kongres Morski już na stałe wpisało się w kalendarz Szczecina.
List do uczestników 7. MKM od premiera Mateusza Morawieckiego odczytał poseł Krzysztof Zaremba, wiceprzewodniczący sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
– Kongres tworzy unikalną możliwość spotkania i wymiany myśli wśród przedstawicieli rządu i parlamentu, świata nauki, gospodarki oraz – co szczególnie cieszy – studentów i młodzieży – napisał premier. – Wszystkich łączy wspólna troska i zainteresowanie rozwojem tej wymagającej branży, jaką jest gospodarka morska. Branży, która z definicji zależy zarówno od uwarunkowań zagranicznych, jak i krajowych. Gospodarka morska stanowi bowiem okno na świat dla wymiany handlowej, umożliwia konkurowanie na rynkach o zlecenia stoczniowe, jest zapleczem dla energetyki wiatrowej, pozyskiwania żywności czy cennych minerałów. Jej rozwój uwarunkowany jest dziś przede wszystkim stosowaniem coraz bardziej zaawansowanych technologii, zatem działalność morska stanowi również koło zamachowe nauki i innowacyjności.
Warto dodać, że w Kongresie uczestniczy m.in. grupa młodzieży z reaktywowanego niedawno Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu.
Specjalne życzenia – na nagraniu filmowym – przekazał też Kitack Lim, sekretarz generalny IMO, który jeszcze raz dziękował za gościnę podczas Światowych Dni Morza, które w zeszłym roku zorganizowano w Szczecinie.
Podczas trzech czwartkowych debat plenarnych dużo mówiono o współpracy, m.in. w ramach inicjatywy trójmorza, a także o bezpieczeństwie morskim. Wykład wprowadzający do pierwszej debaty wygłosił Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Na piątek zaplanowano szereg dyskusji panelowych, dotyczących m.in. portów i żeglugi, przemysłu okrętowego czy kształcenia kadr. Dominować będą tematy poświęcone korzystaniu w branży morskiej z nowych technologii.
W wydarzeniu uczestniczą przedstawiciele branży morskiej z kraju i zagranicy.
Organizatorami 7. MKM są: Fundacja Kongres Morski powołana przez Północną Izbę Gospodarczą i Polską Żeglugę Morską oraz Fundacja Publico Mare. Współorganizatorem jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje m.in. „Kurier Szczeciński”.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska/Ryszard Pakieser