Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin zakończona. Pogłębili do 12,5 m, zbudowali dwie wyspy

Data publikacji: 09 maja 2022 r. 17:46
Ostatnia aktualizacja: 10 maja 2022 r. 14:44
Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin zakończona. Pogłębili do 12,5 m, zbudowali dwie wyspy
Jedna z dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim Fot. Dariusz GORAJSKI  

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m została oficjalnie zakończona. 

Podsumowanie inwestycji Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyło się na konferencji zorganizowanej 9 maja. Statek „Odra Queen” zawiózł jej uczestników na jedną z dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Wyspy są nowymi terytoriami RP i polami do odkładania urobku.

– To inwestycja, która otwiera wrota dla Szczecina i podnosi możliwości portu – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. – To był trudny projekt, ale udało się go zakończyć.

Minister podziękował inwestorowi i wykonawcy.

Pogłębiony i poszerzony tor wodny 

– Podczas prac na torze wydobyto ok. 23-24 mln m sześc. urobku – poinformował Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Łączna pojemność nowych pól refulacyjnych wraz z rezerwą to ok. 40 mln m sześc.

Jak dodał, przy projekcie pracowało ponad 2000 osób.

Tor został pogłębiony z poprzednich 10,5 do 12,5 metra na odcinku około 62 km. Oprócz pogłębienia kanał poszerzono do 100 m oraz m.in. przebudowano skarpy brzegowe, pogłębiono i poszerzono obrotnice dla statków, a także zbudowano dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim, które powstały z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Wykonane prace poprawiły bezpieczeństwo i przepustowość na szlaku żeglugowym.

Im głębszy i nowocześniejszy tor podejściowy, tym niższy koszt jednostkowy przewożonego towaru. Podstawowym celem projektu było podwyższenie bezpieczeństwa oraz zwiększenie konkurencyjności zespołu portów. Zmiana parametrów sprawi, że firmy przeładunkowe będą mogły przyjmować w sposób bezpieczny statki o dwukrotnie większej nośności niż obecnie.

Kolejna modernizacja toru wodnego 

Koszt projektu to ponad 1,9 mld zł. Zadanie zostało dofinansowane przez UE (przeszło 1,2 mld). Resztę kosztów pokrył rząd RP. Wykonawcą była spółka join venture DIVO utworzona przez firmy Dredging International oraz Van Oord.

W konferencji wzięli także udział m.in.: wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, wiceminister klimatu i środowiska Małgorzata Golińska, posłowie Michał Jach, Artur Szałabawka i Jerzy Materna, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki oraz ambasadorowie Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów.

To już kolejna modernizacja toru wodnego łączącego porty Szczecin i Świnoujście. Powstał on w sposób sztuczny w czasach, gdy miasta te znajdowały się pod administracją niemiecką. Był modernizowany tuż po II wojnie światowej, a ostatnio pod koniec lat 70. ©℗

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Dyskretna różnica ..
2022-05-10 21:21:21
Pierwsza zła informacja to fakt, że rząd prognozuje wzrost prawdziwego deficytu, tego raportowanego do Komisji Europejskiej z ok. 49 mld zł w 2021 r. do 128 mld zł w 2022 r., czyli ponad 2,5-krotnie więcej. Porażające jest jednak coś innego. Chodzi mianowicie o to, że ponad 72 proc. (czyli już prawie 3/4) tego prawdziwego deficytu jest generowane w jednostkach poza konstytucyjną definicją "budżetu państwa". Finanse publiczne w Polsce stały się więc jakimś kadłubkiem, niebotyczną fikcją.
@Były Pisior
2022-05-10 20:59:49
wy robiliście to samo tak więc z punktu widzenia przeciętnego Polaka jesteście takie samo zło.
Kaczelnik
2022-05-10 20:51:31
Sprawdż jak Krzystek, Zdanowska, Trzaskowski i Dulkiewicz zadłużyli swoje miasta. To miliarderzy długów ;)))))))
Do@Były Pisior
2022-05-10 19:00:32
UUU skąd ten hurraoptymizm znamy z codziennej propagandy NA KREDYT???? , KTÓREGO JUŻ NIEBAWEM NIKT POLSCE POD RZĄDAMI PIS NIE UDZIELI .... Rynki finansowe znają stan finansów Wolski Kaczelnika i orientują się ,że , jak UE przestanie nas finansować , to nikt nam nie pożyczy , bo my "gołodupce " z wizjonerem starym kawalerem :))) Oby jak najszybciej odczuli to jego wyznawcy na własnej d..ie...wtedy się będzie działo ....
Helikopter z Misia
2022-05-10 14:41:22
cena za tą "usługę" na pewno przewyższa koszty utrzymywania własnych pogłębiarek przez dziesiątki lat.
@Były Pisior
2022-05-10 12:04:14
Zmień leki bo wpadasz w furię jak twój guru Donek. Typowa totalna oPOzycyjna krytyka dla krytyki wg zasady im gorzej tym lepiej, za późno za wcześnie, za drogo za tanio, za długo za krótko. Ciesz się, że nasz region w końcu zyskuje na znaczeniu i prestiżu dzięki takim inwestycjom jak rozbudowa gazoportu w Świnoujściu, rurociąg Baltic Pipe, tunel pod Świną, droga S-3 i w końcu pogłębiony tor wodny z rozbudową portów oraz planowana i wdrażana do realizacji budowa zachodniej obwodnicy Szczecina.
Port
2022-05-10 01:02:29
Po pierwsze zanim dostosuje się kpl infrastrukturę portu do rozladunku i zsladunku to ten tor znowu sie zamuli i wrócimy do stanu 10,5 m głębokości. A po drugie za ta kase lepiej bylo wybudować czy rozbudować port w miejscu z bezpośrednim dostępuem do morza np Darlowo, Ustka, Kolobrzeg itd. A po trzecie Szczecin juz jest zakorkowany przez lokalne pojazdy z braku odpowiedniej ilosci dróg wjazd i wyjazd z miasta a zwiększenie trans ciezarowego spowoduje katastrofe drogowa
ert
2022-05-09 22:49:55
A teraz trzeba kupić ze dwie pogłębiarki i stworzyć w Szczecinie nowy PRCiP. Ten tor pogłębialiśmy do 12 m w 1984...
@cały ty
2022-05-09 22:27:41
Człowieku ze sztabu propagandy żelaznej miotły napisz coś o inwestycji w portach bo to jestem tematem artykułu.
Cały ten PIS...
2022-05-09 21:34:12
Pierwsza zła informacja to fakt, że rząd prognozuje wzrost prawdziwego deficytu, tego raportowanego do Komisji Europejskiej z ok. 49 mld zł w 2021 r. do 128 mld zł w 2022 r., czyli ponad 2,5-krotnie więcej. Porażające jest jednak coś innego. Chodzi mianowicie o to, że ponad 72 proc. (czyli już prawie 3/4) tego prawdziwego deficytu jest generowane w jednostkach poza konstytucyjną definicją "budżetu państwa". Finanse publiczne w Polsce stały się więc jakimś kadłubkiem, niebotyczną fikcją.
cała prawda PIS
2022-05-09 21:11:49
Z 900 mld w 2015 roku zrobili 1 600 mld i to nie jest ich ostatnie słowo. Czym się to skończy ? PiS ... 1 Euro = 4,70 - 4,80 PLN PLN straciło w 7 lat w stosunku do EUR 20-25% PO ... 1 Euro = 3,95 - 4,05 PLN paliwo: 2011-2014 cena baryłki ropy uśredniając - 110 usd. paliwo z vat nawet nie liznęło 6 pln przy piłowaniu, przez grzeczność nie napiszę czego, że tusk nic nie robi. 14.03.2022 cena baryłki ropy - 105 usd. paliwo z "obniżką" vat - 8 pln. pisowiecka swołoczy, nawet nie skamlcie !
Remigiusz
2022-05-09 20:31:40
A co ma powstać na tych sztucznych wyspach?
NIK
2022-05-09 20:26:57
Po co tam znowu Szałabawka ? Potrzebny w ogóle tam do czegoś lub gdzue indziej ? A teraz NIK i przeswietlic należy cały ten proces
wyspa skazańców
2022-05-09 20:24:13
wygląda raczej jak mierzeja z jeziorkiem wewnątrz.
Ha ha
2022-05-09 20:22:38
Tuskowy troll płacze że nie zatrudnili poewskich nieudaczników co nie potrafili upilnować dochodów budżetu na 450 mld a Orlen ciagnąl na oparach tak go wycykały pijawki przyssane spółeczki.
Bylý pisior to peło
2022-05-09 20:20:06
Z ministrem Gradem budował elektrownię jądrową i sprowadzał inwestora katarskiego. Przenosił także z Tuskiem tunel ze Świnoujścia do Gdańska
Klara
2022-05-09 20:17:43
Ile wysp przy pogłębieniu toru wodnego zbudowano za Tuska?
zieb
2022-05-09 19:17:24
tuskowe trolle w akcji, jako pierwsi się odezwali, wróci donald, zasypiemy i nie będzie żeglugi na odrze, zresztą po co, w niemczech mamy, żeglugę, duże lotniska, nam nie potrzeba.
albert
2022-05-09 18:44:04
Marudy zawsze muszą ponarzekać, zamiast chwycić się za łopatę i pomóc.
Były Pisior
2022-05-09 18:38:50
Ta banda nieudaczników doprowadza ten kraj do ruiny finansowej ! Marzyciel od międzymorza ,mierzei wiślanej, centralnego portu komunikacyjnego , elektrowni jądrowej ,a z UE idą "na noże" ciekawe kto kiedy oraz za co sfinansuje chore mrzonki Kaczelnika . A WE WSZYSTKICH WYŻEJ WYMIENIONYCH MIEJSCACH ZATRUDNILI SWOICH OD DOJENIA KASY !! Tak nas okradają od 7 lat.
Znowu sukces
2022-05-09 18:13:17
Tor wodny 12,5 m 1.9 mld wydane. A kiedy te większe statki wpłyną . Narazie nie ma takiej mozliwości nie ma nabrzeży . Podobno będą za połtora , roku a wtedy nie będzie już 12,5 m. Gratulacje dla portu . Sukces sukces sukces.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA