- Ruszamy! W końcu ruszamy! - tymi słowami, nie kryjąc zadowolenia, rozpoczął wtorkowy briefing Piotr Krzystek, prezydent Szczecina i przewodniczący Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Ruszają konkretne prace przy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. To projekt, na który od lat czekamy nie tylko my, mieszkańcy Szczecina, ale także nasi sąsiedzi. Kolej, która zmieni wiele, która stanie się kręgosłupem aglomeracji, staje się faktem.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło listę 3 zadań, które otrzymały dofinansowanie. Z 6 pomysłów środki będą przeznaczone na 3, w tym szczeciński: najbardziej zaawansowany i najbardziej kompleksowy.
- Przyznano nam 512 mln zł, to 85 proc. kwoty netto - informuje Piotr Krzystek. - Jest to maksymalne dofinansowanie, jakie można otrzymać. Mówimy o pracach na skalę, którą można porównać chyba tylko z warszawskim metrem.
Projekt SKM to modernizacja linii kolejowej na trasie Szczecin-Police, gdzie pociągi będą kursowały z prędkością do 90 km na godz. To także modernizacja tras do Gryfina, Goleniowa i Stargardu, gdzie realna prędkość to nawet 120 km na godz. Czasy przejazdu mają kształtować się od już realizowanych 22 minut na trasie Szczecin-Gryfino do 37 min na trasie Szczecin-Police.
- W ten projekt zaangażowało się wiele podmiotów i wielu partnerów - przyznaje Roman Walaszkowski, dyrektor SOM. - Ale lojalnie wszystkich uprzedzam: teraz będzie tylko trudniej.
Pierwszy sensowny projekt PO(o ile go ktoś wcześniej nie wymyślił a PO skopiowało...) od czasu zaistnienia tej partii w Szczecinie, jak na tyle lat to kiepsko
Forsajt
2018-03-13 21:31:49
Jeśli przyznane 512 mln zł, to 85 proc. kwoty netto, to trzeba będzie pożyczyć jeszcze sporo kasy. Przez lata komunie tory niszczały, stacyjki popadały w ruinę. Na odbudowę trzeba pewnie drugie tyle, jak nie więcej. Oby tylko gminy sie nie przeliczyły. Bo zamiast kolei będzie zadłużenie.
@Uważam, że
2018-03-13 20:58:58
I bardzo dobrze, że cieszą się mieszkańcy odciętych od Polski miejscowości. Teraz nie będą juz uzależnieni od samochodu. kupią sieciówke i dojadą do pracy w dużym mieście.
Z drugiej strony Kolego (lub Koleżanko) dziwna ta Twoja troska o autobusy. Te na pewno wciąż będą potrzebne. Będzie można je skierowac w rejony gdzie kolej metropolitalna i tak nie dotrze.
Wolę kolej
2018-03-13 20:50:22
Z tego co czytałem w prasie, wiem, że zakłady chemiczne chciałyby przystanku koło firmy. Przecież tam pracuje parę tysięcy ludzi. Część pewnie dojeżdża ze Szczecina. Tymczasem do dyspozycji są autobusy szczecińsko-polickiego przewoźnika. Pod zakłady podjeżdża 101, który kursuje co chyba 40 minut lub nawet rzadziej. Z kolei częściej kursująca 107 wymaga przesiadki. Pociągi co 15-20 minut byłyby świetnym wyjściem.
pasażer
2018-03-13 20:41:29
"Czasy przejazdu mają kształtować się od już realizowanych 22 min. na trasie Szczecin-Gryfino do 37 min. na trasie Szczecin-Police". To mam nadzieję, że ta kolej będzie naprawdę metropolitalna i w każdą stronę będą jechać przynajmniej po dwa pociągi jednocześnie w odstępach np. 15-minutowych. Wtedy pracując w Szczecinie a mieszkając w Goleniowie, będę się czuł jak bym mieszkał w Szczecinie.
na początek okay
2018-03-13 19:02:02
Żeby ten projekt zaistniał jako praktyczna alternatywa komunikacyjna także dla mieszkańców Szczecina, a nie tylko okolicznych miejscowości, miejski ring kolejowy powinien docelowo zostać domknięty...
Palantyna
2018-03-13 18:24:46
Jacyna i jej "wyznawcy" won!
Uważam,że
2018-03-13 17:59:23
Głównie cieszą się mieszkańcy okolicznych wiosek-Police,Stargard Gryfino itd bo to głównie z myślą o nich powstanie SKM.Szkoda tylko,że tak w przypływie dobroci niszczy się ten wiejski rynek MZK,a Gminy i przedsiębiorstwa naraża na gigantyczne straty.Zakupiono masę autobusów,w tym elektryczne eco,pobrano kredyty na ich sfinansowanie.Teraz okaże się że pracownicy na bruk a autobusy na licytacje komorniczą.
@Masakra
2018-03-13 15:52:50
Jaki masz problem? Tramwaj SST jeźdźi zgodnie z rozkładem, jeżeli ma ustalony czas przejazdu 2 minuty a wie, że jechał za szybko to musi zwolnić, to chyba logiczne że nie będzie ciągle jechać 70km/h bo na Wyszka wyjdzie mu parę minut za wcześnie. 40 na pewno nie jedzie raczej 50-60 km/h oczywiście mowa tu o naprawianym fragmencie :)
Masakra
2018-03-13 13:33:43
Wybory się zbliżają i krzystek chce znowu zabłysnąć jak z tym psełdo szybkim tramwajem co jedzie 40km/h
@&@
2018-03-13 13:19:46
Łysa pała znowu zaczyna smrodzić przed wyborami.
Pl
2018-03-13 13:10:38
Pomysł nie nowy, ale świetny, pamiętam jak jeździłem pociągiem do Trzebieży na kąpielisko, no i po świeżą rybkę, myślę że może wróci to połączenie, chociaż sezonowo : )
Nadszedł
2018-03-13 13:01:30
A przystanek przy Zakładach Chemicznych "Police" będzie?
Lucius
2018-03-13 12:59:19
Malkontenci, to rzeczywiście ciekawy projekt, pod warunkiem, że będzie mądrze skomunikowany z pozostałymi zasobami komunikacji miejskiej we wszystkich miastach SOM-u pod szyldem jednego biletu.
balu
2018-03-13 12:33:02
Ach co za entuzjazm! Jak zaczynali "szybki tramwaj" było podobnie, a teraz pędzimy od pęknięcia, do pęknięcia i winnych nie ma! Ucichło, przyschło, bierzemy się za kolej!!!
JaM
2018-03-13 12:28:22
a szyny nie będą pękać po przekroczeniu prędkości 40 km.na godzinę ?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.