Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Mieli być wyklęci, dziś o nich pamiętamy

Data publikacji: 28 lutego 2021 r. 12:54
Ostatnia aktualizacja: 04 marca 2021 r. 10:26
Mieli być wyklęci, dziś o nich pamiętamy
W Szczecinie o żołnierzach antykomunistycznego podziemia niepodległościowego przypominał Marsz Wyklętych. Z powodu epidemii nie można go zorganizować w tym roku. Fot. Marta Teszner  

W poniedziałek, 1 marca, świętujemy Narodowy Dzień Pamięci "Żołnierzy Wyklętych". W Szczecinie w obchody zaangażowane są Porozumienie Środowisk Patriotycznych oraz Instytut Pamięci Narodowej. 

Wszystko zacznie się od kameralnego wydarzenia bez udziału publiczności. Na terenie aresztu przy ul. Kaszubskiej zostanie odsłonięty mural "Kaszubska 28". Zrobią to wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, dyrektor szczecińskiego IPN dr Paweł Skubisz oraz dyrektor aresztu ppłk Radosław Jaźwiński.

Na 16.30 zaplanowano złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową znajdującą się na budynku Komendy Wojewódzkiej Policji przy ul. Małopolskiej 47. O g. 17 uroczystości przeniosą się Kaplicy Armii Krajowej w katedrze. O g. 17.30 rozpocznie się apel pamięci na skweru Narodowych Sił Zbrojnych przy ul. Kaszubskiej 28. O g. 18 odbędzie się msza święta w intencji podziemia niepodległościowego w Kościele Garnizonowym pw. Św. Wojciech przy pl. Zwycięstwa 1. 

Ale to nie wszystko. IPN przygotował wirtualną paczkę edukacyjną - do pobrania ze strony internetowej Instytutu - zawierającą wiele materiałów na temat osób walczących z komunizmem po 1945 roku. Jeden z artykułów poświęcony jest majorowi Zygmuntowi Szendzielarzowi ps. "Łupaszko", najbardziej znanemu bohaterowi oporu wobec nowego reżimu, którego ciało zidentyfikowano dzięki szczecińskim genetykom kierowanym przez prof. Andrzeja Ossowskiego - co umożliwiło zorganizowanie mu państwowego pogrzebu. 

Piotr Szubarczyk pisze o "Łupaszcze" tak: "Wśród licznych dowódców powojennej partyzantki antykomunistycznej jego postać wybija się jak symbol walki o Polskę „wolną i czystą jak łza”. Byli tacy, co mieli więcej podkomendnych, i tacy, co dłużej walczyli niż on, ale to przed nim „wiał czerwony cham” i to na jego imienia dźwięk drżeli ubecy. I to jemu urządzono pokazowy proces w Warszawie, transmitowany przez radio na całą Polskę, i to on i jego żołnierze byli przez lata przedmiotem szczególnie zapiekłej kampanii nienawiści i kłamstw. Lektor wyjaśniał, że sądzi się „bandytę” i „krwawego zbira”. W wielu przypadkach skutki propagandy są widoczne do dziś. Wyrok śmierci, a raczej zbrodnia sądowa, na majorze oraz na ppłk. Antonim Olechnowiczu „Pohoreckim” (ostatnim komendancie ośrodka wileńskiego AK), kpt. Henryku Borowskim „Trzmielu” i por. Lucjanie Minkiewiczu „Wiktorze” wykonano na schodach piwnicy więzienia mokotowskiego 8 lutego 1951 roku".©℗

(as)

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Obs.ryver
2021-03-05 01:30:56
dziwne - ponad 70% obsady kadrowej oddziałów Żołnierzy Wyklętych to byli właśnie chłopi i bez pomocy wsi nie byłoby możliwe by tak długo wymykali się komunistom (stad prowokacje komunistyczne by zniechęcać wieś do pomocy ŻW)
Obs.ryver
2021-03-04 10:22:02
Przeklęte "bohatery"- bandyci i złodzieje!!! Oprawcy polskich chłopów uprawiających ziemię nadaną im w ramach Reformy Rolnej!!!
@hail
2021-03-02 15:51:12
tak, sowieci byli sojusznikami nazistów i razem z nazistami mordowali Polaków - kolaboranci sowietów to kolaboranci nazistów...
hail
2021-03-02 13:55:28
NaziWyklęci kolaboranci
ryszard
2021-03-02 13:37:47
czytam te powyższe teksty i mrowie przechodzi mi po skórze . Ile nienawiści wycieka po stronie jedynie słusznej . To takie polskie . Gdyby nie strach przed karą to dzisiaj byśmy mieli powtórkę z lat powojennych .
@Ghj
2021-03-02 11:41:01
tak, twój dziadek/ojciec (i/lub)
Ghj
2021-03-02 10:52:57
Zwykli przestępcy i bandziory.
@yego
2021-03-02 00:31:50
czyli robili to samo co robił twój ojciec albo dziadek albo pradziadek... w czym problem? przez 50 lat musieliśmy czcić pamięć komunistycznych zbrodniarzy... różnej maści utrwalaczy władzy ludowej... o tym że zrobiliście niewolników z Polaków tez pewnie nie chcecie pamiętać. Komuna wymordowała ok 500 tysięcy Polaków - ewentualne zbrodnie Żołnierzy Wyklętych przy zbrodniach komuny to mały pikuś.
yego
2021-03-01 21:52:42
Ci, co tak pieją nad "patriotyzmem" oraz "walką o wolną Polskę" przez tzw. "żołnierzy wyklętych" , niech poczytają sobie dokumenty, uwaga, IPN. O zbrodniach Łupaszki, Burego ...Sporo jest tego. Strzelano do kobiet i dzieci.
Do... CCC
2021-03-01 21:46:35
Czyli: Cep Cepa Cepem... a o "P" juz nie ws-po-mne !!! A Ty mlodziencu masz "po-jecie" o czym Ty dzisiaj piszesz...?? No to "szanuj sie Sam" z bylymi Oprawcami i dzisiejszymi Lewakami... ale nie namawiaj innych do tego samego "Bledu"... !/??
ccc
2021-03-01 18:27:01
Ludzie nie macie pojęcia o czym piszecie. Cieszę się bardzo z tego święta. Mój tatuś pochodził z tych środowisk, skończył w kopalni uranu.Jego ojca a mojego dziadka zakatował Urząd Bezpieczeństwa. Za co ? Tylko za to ,że mój tatuś był członkiem organizacji niepodległościowej w liceum. Polska jest dla każdego, to jest nasz wspólny dom. NIe musimy się kochać ale uszanujmy się nawzajem dla dobra i interesu naszej Ojczyzny.
Edek
2021-03-01 16:52:22
Dlaczego komuniści uwielbiali strzelać w tył głowy?Bo się bali spojrzenia niewinnego człowieka i jego krzyku skoro kazali gipsować ust ale także do końca chcieli ukryć swoją twarz swołoczy.Rotmistrz Pilecki powiedział że oni robili gorsze rzeczy niż Niemcy w Auschwitz nic więc dziwnego że Niezłomni postanowili zwalczać okrutników.To zwykła samoobrona przed oprawcami
historyk
2021-03-01 16:49:43
Oddani spadkobiercy największego sojusznika Adolfa Hitlera w latach 1939-1941 i spadkobiercy namiestników Stalina czyli KPP i PPR oddają się swojej ulubionej czynności - zakłamywaniu historii i samooszukiwaniu.
Wacek Rondelek
2021-03-01 14:47:06
Pandemia faszystów.
nic nowego
2021-03-01 14:32:10
Mieli być wyklęci i są dalej wyklęci. Kolaborowali z hitlerowcami i tego im nikt nie zapomni.
@Wolodyjowski ,Paweł
2021-03-01 14:10:54
Od dawna się leczycie na głowę? Pytam serio.
Faszyzm = Kościół
2021-03-01 13:49:19
Kościół katolicki czynnie wspierał zbrodnicze reżimy Hitlera i Mussoliniego w czasie II Wojny Światowej. Połączyły ich wspólne interesy finansowe.
SLL
2021-03-01 13:44:08
Bandziory bohaterami? Smuechu warte.
Paweł
2021-03-01 13:41:57
Afera Greniucha pokazała, że IPN jest siedliskiem środowiska neofaszystowskiego. To policzek wymierzony w żołnierzy polskiego podziemia, którzy walczyli w czasie wojny z hitlerowcami.
Komunizm = Faszyzm
2021-03-01 13:28:04
Komunizm i faszyzm to dwa zbrodnicze systemy. Dlaczego komuniści z sowieckiej PZPR i ich neokomunistyczne dzieci z Platformy Obywatelskiej pełnią ważne funkcje w Urzędzie Wojewódzkim Geblewicza ? Faszyzm = Komunizm.
Do głąba
2021-03-01 12:41:42
IPN nie zatrudnia ani nie zatrudniał neofaszystów. Również miernoto intelektualna, która nie rozumie zachodzących wkoło siebie gier wywołanych przez środowisko wielkich przyjaciół Polski (jej ziemi i zasobów, bo nie Polaków przecież) - dr Tomasz Greniuch nim nie jest i nie był.
Wolodyjowski
2021-03-01 12:39:38
IPN + PIS to polscy patrioci, narodowi socjaliści, wprowadzaja nam polakom nowy system socjalistyczny na wzór rosyjsko-turecki. Kibolki, naziolki i temu podobni ONR-owcy NSZ są na fali, w pierwszym szeregu.
Tomasz Greniuch
2021-03-01 11:44:00
Czy IPN dalej zatrudnia w swoich szeregach czynnych neofaszystów?
marek
2021-03-01 11:30:37
Komunistyczna indoktrynacja, realizowana przez historyków wywodzących się z PZPR i ich uczniów przeorała widać myślenie wielu osób o latach 1945-1947, gdy komuniści z nadania Moskwy budowali tzw. władzę ludową, eliminując Polaków o poglądach niepodległościowych i tych z opozycji PSLowskiej, i tych z lasu. Pojedyncze zbrodnicze czyny np. Rajsa ps. Bury (i o tym trzeba też pisać), nie przekreślają sensu walki gros tzw. wyklętych z komunistami. Niektórzy walczyli o pozostałości niepodległej Polski w szkołach, uczelniach (dopóki nie wyeliminowali ich janczarzy nowego systemu), inni wybrali postawę walki.
I do yego - moscia
2021-03-01 11:22:30
Bo owczesnych nauczycie-li co wciskali Ludziom i uczniom Komunistyczna "glu-po-te"... czy Analfabetow i nie wyksztalcownych wowczas Chlopow lub Lewackich wlascicieli Sklepow, ktorzy byli za wprowadzeniem Komunizmu po roku 1945 w Polsce... probowano im wpierw przetlumaczyc - co juz wowoczas w tej Komunistycznej trawie "sie po-ru-szalo"...!! A ze nie chcieli zrozumiec i po-rozumiec - to pozniej w Obronie Wolnej Polskiej Ojczyzny, roznie bywalo ?/! A jesli do dzieci, tez "rzekomo strzelano" - to daj Konkretne przyklady... a nie pisz Klamstw i "glu-po-t" oraz po-wymyslanych slow sciagnietych z po-wietrza ??? MALE dzieci nie rozumiejace Spraw i Po-litycznych - SA ZAWSZE NIEWINNE, winne sa najczesciej Rodzice czy ich Wychowankowie jak ich wychowywuja...!!!
yego
2021-03-01 10:42:12
Byli wśród nich ideowcy, a nawet ludzie szlachetni. Większość zajmowała się jednak tym: strzelaniem do nauczycieli, chłopów, napadami na sklepy wiejskie i rabunkiem. Do dzieci też strzelani. "Żołnierze"?!!
zgred
2021-03-01 10:24:03
CZEŚĆ I CHWAŁA BOCHATEROM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ten wpis niech będzie całą esencją tej akcji. Mnie uczono w komunistycznej podstawówce z godłem orła bez korony, bez krzyża w klasie, ale za napisanie "bohatera" z błędem ortograficznym "polskojęzyczna pani nauczycielka" (bo tak się teraz o tamtych nauczycielach mówi) bez gadania wstawiłaby mi dwóję z wykrzyknikiem do dziennika.
biedni
2021-03-01 10:05:39
Jakby przyszło im żyć w dzisiejszych czasach to by jeden z drugim w łeb sobie strzelił widząc do czego doszedł ten kraj idiotów i jak upadł.
Sromotniku bez-Wstyd
2021-03-01 09:58:20
Widac jakich "Ciemnot"... nauczyli Cie na tych Waszych Akademiach 1-szo Majowych i Rewolucjach Pazdziernikowych !! Zolnierze i Partyzanci byli Wykleci ... przez polskich i zza Buga Komunistow !! A po 1945 roku... Walczyli dalej o Wolna i Niepodlegla Polske z Tymi ... co ich dalej via UB - Mordowali i dalsze Wyroki Smierci na Nich wydawali tzn. jak Stefan Michnik itp...!! A to, ze byc moze chodzili do Chlopow na Wsi i prosili o Pomoc zywnosciowa... to tylko dlatego, ze Ukrywali sie w Lasach oraz innych Tajnych budynkach Wiejskich i zabudowaniach itp... !!!
SromotnikBezwstydny
2021-03-01 09:34:03
Z kim różne Z kim róąne bandy łupaszków walczyłyj jeśli wojna skończyła się w maju 1945r.? A no, napadali na sklepy Samopomocy Chłopskiej, na Gminne Kasy Oszczędnościowe i rabowali chłopskie , ciężko zarobione złotówki, przychodzili nocą i kazali sobie dawać żywność, świnie, owce, jałówki, mąkę, kartofle, bimber. Na dwu-trzy osobowe posterunki Milicji Obywatelskiej napadali całą kilkunastoosobową bandą i w okrótny sposób mordowali tych chłopskich, synów- Polaków przecież...Niszczyli szkoły - wieczorówki, gdzie nauczyciele uczyli dorosłych Polaków -analfabetów- czytać i pisać... Tacy to byli owi wyklęci "bohaterowie" kaczej PRLki... Czy funkcjonariusze IPN, hajlowali podczas tej procesji???
@woren
2021-03-01 08:32:26
zbrodniarzami wojennymi to byli Hitler Stalin i inni niemieccy i radzieccy towarzysze którzy mordowali i gwałcili polskie kobiety dzieci i starców.
mmmmmm
2021-03-01 08:24:54
Precz z czerwoną i lewacką ideologią
marko
2021-03-01 08:13:02
CZEŚĆ I CHWAŁA BOCHATEROM !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Woren
2021-02-28 21:25:29
Łupaszka był zbrodniarzem wojennym. Mordercą polskich kobiet i dzieci.
Zlikwidowac ponizsze
2021-02-28 18:24:45
Zdjecie z tym Polskim Paszportem ze: rzekomo Polacy w Szwecji odkrywaja metode, ktora przynosi "ogromne zyski" ?? To jest Oszukancza Piramidowa Gra ktora Oszukuje Naiwnych... gdzie po kilku wplaceniach w koncu Wszystko Sie Traci !!! I w Szwecji probowano juz tez ta "Metode" kilka laaat temu... i ani 1-en Szwed sie jeszccze Nie wzbogacil wrecz odwrotnie - ZBIEDNIAL !!!
W czym Problem... ??
2021-02-28 18:06:05
A dlaczego: by Uczcic Wykletych... nie mozna pomaszerowac se w maseczkach tak... jak chodza przechodnie lu-ze-m po ulicach i w Parkach... czy nawet "macice" na placu Adamowicza lub w Parku Kasprowicza !!/!
PL
2021-02-28 17:15:20
A dzisiaj potomkowie funkcjonariuszy tamtego zbrodniczego aparatu są w polityce i śmieją się Polakom w twarz. To jest właśnie najsmutniejsze, nawet w komentarz widać pogardę dla bohaterów naszej Ojczyzny...
Cdn
2021-02-28 16:47:23
Pomorze zachodnie zamieszkują potomkowie tych co ''wyzwalali'' Polske na sowieckich tankach w smierdzacych walonkach.Tutaj jest wielu wiebicieli czerwonej holoty różny kwachow,miierow.cimoszewiczow.Z takimi wlasnie walczyli ZOLNIERZE WYKLECI.Czesc ichwala bohaterom!
Jazon
2021-02-28 15:55:01
Maszerują potomkowie bandytów mordujących własnych współziomków.
Pawka
2021-02-28 15:16:19
Jak widac "szczecinianin" to potomek bolszewickiej zarazy ktora przybyla wraz z armia czerwona.Ta wyjatkowa kultura gdy tu nadeszła to do wanny "walila" bo nie wiedziala co to za cudo.
szczecinianin
2021-02-28 14:24:35
Swieto polskich bandytów i kibolsko-nacjonalistycznej ciemnoty.
OK.2010
2021-02-28 13:56:08
IPN ile wydaje środków na takie uroczystości których ilości jest już duża. I pytanie czy organizacja uroczystości jest w gestii IPN-u.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA