Zachodniopomorskie samorządy nie są za bardzo zainteresowane dopłatami z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Z puli 47,5 mln zł, jakie były do dyspozycji, wydano jak dotąd niewiele ponad 20. Część kwoty przekazano innym regionom, gdzie wniosków jest więcej.
- Pierwsze rozdanie miało miejsce pod koniec 2021 r. - przypomina wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. - Wtedy rozdysponowano blisko 20 mln zł.
Środki przekazano do ogólnopolskiej puli i częściowo zostały wykorzystane w innych regionach. Do nas „wróciło" 10 mln zł. Wpłynęły jednak wnioski od zaledwie 12 samorządów, z którymi podpisano umowy na nieco ponad 1,3 mln. O pozostałe można wciąż aplikować.
Dzięki podpisanym w piątek umowom będzie można uruchomić w regionie 34 linie o długości 1395,56 km. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest jednak stworzenie nowych linii - nie ma możliwości dofinansowania takich, które już funkcjonują na terenie danej gminy czy powiatu. W założeniu mają one ułatwić mieszkańcom wykluczonych komunikacyjnie miejscowości dojazd do pracy, szkół, urzędów czy lekarza. Z rządowego wsparcia skorzystały m.in. Gryfino, Gryfice, Ińsko, Sławno i Pyrzyce. ©℗
Tekst i fot. ToT