Kto w 2018 roku opróżni uliczne kosze, dbać będzie o czystość na pętlach, przystankach komunikacji miejskiej, zajmie się oczyszczaniem chodników i miejsc postoju w płatnej strefie parkowania w Szczecinie? Mimo że styczeń ma się ku końcowi na niektóre z tych pytań wciąż brak odpowiedzi. Poszukiwania przez ZDiTM chętnych na świadczenie części usług w tym zakresie jeszcze się nie zakończyły.
Najwcześniej, bo już w październiku 2017 r., ZDiTM rozpoczął poszukiwania spółki do opróżniania i serwisowania 2382 koszy ulicznych. W warunkach umowy znalazły się zarówno kwestie dotyczące częstotliwości odbioru z nich śmieci, jak też te związane z ich myciem, dezynfekcją, eksploatacją, w tym naprawami bieżącymi, malowaniem, czy wymianą na nowe pojemników zdewastowanych lub skorodowanych. Przy założeniu, że koszt usług nie będzie wyższy niż 1 mln 200 tys. zł. Obie oferty, jakie sporządziły startujące firmy, skalkulowane zostały na wyższe kwoty. Od firmy Czerwona Kropka Kinga Chomać-Piechota opiewała na ponad 1 mln 245 tys. zł, a od WIR-MAR Mariola Suchańska na ponad 1 mln 431 tys. zł. Jednak nie wyższe od oczekiwań zamawiającego kwoty, lecz nie do końca sprecyzowane kryteria oceny ofert spowodowały, że ZDiTM zdecydował w listopadzie o unieważnieniu postępowania. Ponownie trzeba było ogłosić przetarg. Stanęły do niego ponownie tylko te dwie firmy – jak wcześniej z identycznymi cenami usług. Wybór padł na Czerwoną Kropkę Kingi Chomać-Piechoty mimo że kwota zamówienia przekraczała i tym razem poziom wydatku skalkulowany przez ZDiTM na ten cel.
W październiku 2017 r. ZDiTM ogłosił też przetarg na zlecenie sprzątania pomieszczeń w swoich siedzibach przy ul. Sebastiana Klonowica 5 i Mieczysława Niedziałkowskiego 20a z terenem przyległym do budynków oraz obiektów socjalnych, socjalno – kasowych, kasowych oraz 13 wind znajdujących się przy kładkach w rejonie Basenu Górniczego i ul. Merkatora, Hangarowej i Jaśminowej, tymczasowych dyspozytorni ustawionych w związku z akcją Wszystkich Świętych, mycia 144 sztuk siedzisk na przystankach na samej pętli „Basen Górniczy”. Ten wydatek skalkulował na rok 2018 na 390 000 zł. I w tym przypadku, wskazując najkorzystniejszą z ofert, za którą uznał tę od KZE "Pomorze" sp. z o.o., za zlecenie ZDiTM zapłaci więcej niż zamierzał przeznaczyć, bo ponad 413 tys. zł.
Kolejny przetarg na utrzymanie w czystości jezdni, placów, chodników, dróg rowerowych, kładek, schodów i wiaduktów znajdujących się w pasie drogowym oraz na oczyszczanie chodników i parkingów w strefie płatnego parkowania. Przy kwotach, które nie przekroczą odpowiednio 4 mln 571 tys. i 591,6 tys. zł. Do przetargu w części pierwszej stanął tylko REMONDIS Szczecin sp. z o.o. z oferta za kwotę ponad 5 mln 317 tys. zł, w części drugiej tylko ROMUS Firma Usługowa Roman Szczęchuła z ceną ponad 694 tys. zł. Procedura w końcu listopada 2017 r. została unieważniona wobec braku możliwości ZDiTM zwiększenia puli środków na realizację każdego z tych zleceń.
W listopadzie ZDiTM ruszył też z poszukiwaniami chętnych do utrzymywania stałej czystości na 9 pętlach autobusowych, tramwajowych i autobusowo – tramwajowych, w tym terenów zielonych, opróżnianie z wszelkich nieczystości i serwisowanie koszy przystankowych, utrzymanie stałej czystości 237 przystanków autobusowych i tramwajowych oraz opróżnianie z wszelkich nieczystości i serwisowanie koszy przystankowych na prawobrzeżu. W przypadku lewobrzeża zlecenie dotyczyło 13 pętli i opróżnianie z serwisem 44 koszy przystankowych oraz utrzymywania stałej czystości 596 przystanków autobusowych i tramwajowych oraz opróżniania z wszelkich nieczystości i serwisowania w sumie 612 koszy. Tu udało się wyłonić wówczas tylko wykonawcę usług na prawobrzeżu – konsorcjum spółek Jantar 2 i Jantar za 381 480 zł.
Aby zachować ciągłość w realizacji zadania, ZDiTM wysłał zapytanie ofertowe (do 30 tys. eu) do czterech firm z ofertą dotyczącą wykonania usługi na lewobrzeżu od 1 stycznia do 14 lutego 2018. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma Wir Mar. A nowy przetarg na świadczenie usługi do 30 grudnia 2018 na lewobrzeżu ZDiTM rozpisał w tym miesiącu, określając pułap wydatku na prawie 748 tys. zł. W miniony piątek upłynął termin składania ofert. Wpłynęły trzy: od konsorcjum spółek Jantar2-Jantar (749 490 zl), WIR-MAR Mariola Suchańska (ponad 859 tys zł) i ROMUS Firma Usługowa Roman Szczęchuła (ponad 996 tys. zł). Postępowanie czeka na rozstrzygnięcie. Podobnie jak kolejne z ogłoszonych dotyczące oczyszczania chodników i miejsc postoju w płatnej strefie parkowania. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK