LIST DO REDAKCJI. Poszerzenie strefy to zły pomysł
LIST DO REDAKCJI. Poszerzenie strefy to zły pomysł
Data publikacji: 04 lipca 2016 r. 11:11
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:08
Chcą nam uprzykrzyć życie, a my siedzimy cicho. Urzędnicy mają nowy pomysł na Strefę Płatnego Parkowania w Szczecinie. Projekt zmian zaraz po wakacjach ma trafić na sesję Rady Miasta. Radni zaklepią i będzie za późno na dyskusję.
Czy mieszkańcy miasta w ogóle wiedzą, co się kroi? Sądząc po ciszy, jaka panuje na ten temat, chyba niewiele. Więc pokrótce. SPP ma być po raz kolejny rozszerzona. Obejmowałaby całe centrum, które zdaniem urzędników rozciąga się po ul. Piotra Skargi, rondo Giedroycia, po ulice Malczewskiego, Jana z Kolna, po Potulicką i Narutowicza. Armię kontrolerów trzeba zatrudnić, by egzekwować płatny postój w tak rozległej strefie. I przy okazji mnożyć koszty jej utrzymania. Już po ostatnim rozszerzeniu strefy przy wielu ulicach parkują tylko pojedyncze samochody. Problem ze znalezieniem miejsca parkingowego przesunął się na ulice przylegające do strefy. Teraz chce się ten błąd powielić. W tzw. centrum zrobi się pusto, tłok będzie przy ulicach okalających strefę. Co na to mieszkający tam ludzie? Może jeszcze nie czują, co ich czeka. Usprawnianie strefy poprzez jej poszerzanie to droga donikąd. Już widzę kolejny urzędniczy pomysł – objęcie strefą całego miasta w jego administracyjnych granicach.
Dotąd było tak, że wielu kierowców szukało w obrębie strefy jakiegoś zakamarka wolnego od opłat. Ta możliwość ma być wyeliminowana. Nie będzie darmowego postoju. Powstaną płatne parkingi. Taki los czeka m.in. darmowy jak dotąd parking przy Jasnych Błoniach.
Nie podobają mi się te pomysły. Wiem, że problemem jest parkowanie na trawnikach, chodnikach, ścieżkach rowerowych, że z takim zachowaniem kierowców trzeba walczyć. Jednak to, co się nam proponuje, w niczym nie przybliża nas do rozwiązania problemów.
Zanim dokonają się jakieś kolejne zmiany w strefie, oczekiwałbym kompleksowej propozycji. Szczecin jest bardzo rozwlekłym miastem, na obrzeżach powstało wiele osiedli mieszkaniowych. Ludzie będą korzystali z samochodów i nie można tylko myśleć, jak im utrudnić życie. Zatem kompleksowa propozycja powinna również zawierać pewne udogodnienia.
Co powinniśmy zrobić? Przy każdej pętli tramwajowej i autobusowej, tam gdzie jest wolny plac, wyznaczyć miejsca postojowe. Zapewne wielu z nas, zamiast gonić samochodem do centrum, skorzystałoby z możliwości przesiadki. Takie parkingi powinny być bezpłatne, bo pozostawienie na nich samochodu ma zachęcać do skorzystania z komunikacji zbiorowej. Spróbujmy bez milionowych wielkich inwestycji. Wystarczy w kilku miejscach utwardzić teren. Nie zrażajmy się też niepowodzeniem takiego parkingu, który powstaje przy lotnisku Dąbie. To pewnie będzie niewypał, bo lokalizacja jest nietrafiona.
Odgrzewam też kolejny pomysł – budowy w centrum parkingowców. Nie mówmy, że się nie da, że za drogo. Da się, parkingowce będą pełne. Pod jednym wszak warunkiem. Muszą być integralną częścią SPP. Każdy, kto posiada abonament w strefie, ma również prawo wykorzystywania miejsc w parkingowcu w ramach jednej opłaty. Nie może być tak, że ktoś kupuje bilet (abonament) na czerwoną strefę i dodatkowo w tym samym czasie musi płacić za postój na parkingu, który należy do tego samego operatora. Zaraz usłyszę, że strefa nie ma pieniędzy na budowę parkingowca. Inwestycję można zrealizować z budżetu miasta. To za nasze, podatników, pieniądze.
Mam nadzieję, że urzędnicy wycofają się z prostego pomysłu poszerzenia strefy i uwzględnią również punkt widzenia kierowców.
Czytelnik
Fot. R.PAKIESER
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Trochę wkurzony
2016-07-06 15:15:00
Jestem mieszkańcem ul.Pocztowej róg Jagiellońskiej.Ja oraz moi sąsiedzi jesteśmy jak najbardziej za powrotem SPP na ul. Pocztową.Szlak człowieka trafia jak krąży codziennie ok.40 minut po okolicy ,żeby znaleźć wolne miejsce do parkowania. Na dodatek właściciel firmy wypożyczającej samochody codziennie zajmuje kilka miejsc parkingowych na ulicy.Oczywiście robi to rotacyjnie.Jak jeden z jego samochodów wyjeżdża to na jego miejsce stawia inny.Jak była Strefa Płatnego Parkowania to samochody stawiał na terenie myjni oraz warsztatów.Inny problem to wywóz śmieci.Z powodu braku miejsca kierowcy parkują na wyjazdach z bram (pomimo zakazu wiszącego na nich)i przez to nie pozwalają na dotarcie pojemników ze śmieciami na pas drogowy gdzie stoi śmieciarka.Są dni ,że toniemy w śmieciach.
martinolatino
2016-07-06 11:36:42
D128o chwiejnej umysłowo osoby podpisującej się ,,Samochodów w Szczecinie jest za dużo,,.Zamiast wprowadzac w zycie zakaz posiadania więcej niż 1 samochodu na rodzinę,proponuję zakaz posiadania więcej niz 1 pary spodni dla ciebie i twojej rodziny,zapewne licznej i bez pieniędzy na pranie,a co dopiero mówić o samochodzie.Zmniejszy to zuzycie detergentów,a i rzadziej będziesz wychodzić do ludzi jak spodnie będą brudne.To bedzie zysk dla nas
renoikubicafan
2016-07-05 23:15:47
Kto z dziennikarzy wyjaśni jak wydawana jest kasa za opłaty?
vin
2016-07-05 19:58:16
Tu nie chodzi o nas i nasze auta !!! tu chodzi o kasę dla urzędników i miasta- im wiecej strefy tym większe wpływy do miasta [ a my je żywimy ]
Czas z tym skończyć bo miasto jest dla nas!!!!!!!!!!!!!i to MY jesteśmy jego suwerenem nie [ oni ]
Zofia
2016-07-05 11:53:04
Mieszkam przy ul.Pocztowej od 20 lat. Potwierdzam spostrzeżenia odnośnie bezpłatnych parkingów na ul.ul.Jagiellońskiej, Ściegiennego, Bol.Śmiałego, Boh.Warszawy,Pocztowej i okolicznych - tam gdzie kiedyś była najtańsza strefa a teraz są permanentnie zastawione ulice w godzinach 8:00-17:00 a więc w godzinach płatnych w SPP.
Mieszkańcy dzielnic odległych od centrum (widać to po rejestracjach aut) pozostawiają tu auta na cały dzień, bo i do centrum blisko i biletów kupować nie trzeba. Jeżeli ideą SPP jest rotacja, to jest ona konieczna i niezbędna na w/w ulicach również są tam przecież sklepy, usługi nie wspominając o utrudnieniach dla mieszkańców - stawianie aut na bramach wjazdowych na posesje, zbyt blisko przejść dla pieszych, utrudnienia dla firm kurierskich i dostawców towarów do sklepów jak też i dla klientów sklepów. Wiem, że poszerzenie strefy nie jest rozwiązaniem idealnym, ale koniecznym i to natychmiast.
weger
2016-07-05 08:43:00
Wszystkie samochody które nie spełniają normy emisji spalin Euro-4 powinny mieć całkowityu zakaz wjazdu do śródmieścia Szczecina.
SPP
2016-07-04 23:30:26
Ludzie widze ze nie znacie tematu. SPP mialo powstac po to zeby za pieniadze zebrane od kierowcow wybudowac parkingi na obrzezach miasta i pobudzic komunikcje miejska! Tak zwane Park and Ride jak to jest np. w Berlinie. Oczywiscie wszyscy juz zapomnieli o tym ze miasto za oplaty za parkowanie w strefie powinno budowc parkingi. Ciekawe dlaczego radni nie wiedza o tym. Czy oni nas nadal reprezentuja?
W odpowiedzi
2016-07-04 21:57:44
Rozumiem te kłopoty. Ale poszerzenie strefy to jedynie ich przesunięcie w inne miejsce, na inne ulice. Szukajmy kompleksowego rozwiązania problemu.
ANA
2016-07-04 18:52:55
Jestem za rozszerzeniem strefy. Mieszkam w okolicach Unisławy,wyjeżdżając w ciągu dnia mam jak w banku ze wracając nie mam gdzie zaparkować i zaczyna się szukanie. Rodzice przywożą dziecko do przedszkola i zostawiają auto na 8 godz. i idą do pracy, nie wspomnę o urzędzie miejskim, skarbowym i 4 szkołach w pobliżu. A o parkowaniu kierowców egoistów na półtora miejsca szkoda gadać.
Najlepszym rozwiązanie byłby wariant berliński
2016-07-04 18:25:56
Tj. zakaz wjazdu do centrum samochodów starszych niż 10 lat.
Do @miki
2016-07-04 18:20:50
A ja słyszałam, że tym pomysłem zarządza Krzystek z PO do spółki.
Samochodów w Szczecinie jest za dużo
2016-07-04 18:19:56
Należy zdecydowanie ograniczyć ich ilość (max jeden na rodzinę) a w centrum od razu zrobi się więcej miejsca
Lewin
2016-07-04 17:16:35
Trzeba rozpisać referendum z pytaniem Czy jesteś za rozszerzeniem strefy. Jeżeli frekwencja będzie poniżej 30 proc. Znaczy jesteśmy przeciw.
Do ja
2016-07-04 16:38:52
Poszerza strefę i problem przeniesie się w inne miejsce. Chyba nie o to chodzi .
miki
2016-07-04 16:05:47
Tym pomysłem zarządza Duklanowski z PiS-u. Ale jak wybierają na radnego, to tak mamy...
JA
2016-07-04 15:58:25
Bardzo dobrze! Ja mieszkam na obrzeżu strefy ale w miejscu gdzie jej już nie ma i jest masarkra! od 8 do 16 nie ma gdzie igły wsadzić! Nagle się okazuje że jak nie trzeba płacić 2zł to nie trzeba jechać pod same drzwi tylko drałują nawet kilometr do sklepów!
Z resztą Pan z listu pokazuje sporą hipokryzję- ludzie kupują taniej działki/mieszkania na obrzeżach i są oburzeni że prywatnego miejsca w Centrum nie maja. Żal. Za coś to mieszkanie było tańsze... Mam nadzieję że u mnie poszerzą strefę i za 150zł/rocznie kupie sobie święty spokój.
Pozdrawiam
Niech się określi, zajmie stanowisko....
2016-07-04 15:55:27
Do tego trzeba być mężczyzną, nie wystarczy nosić spodnie.
Mieszkaniec
2016-07-04 14:52:46
A skąd miasto ma mieć dochody ? Wykończono kupców na W.polskiego, Krzywoustego i w innych częściach miasta, wykończono niektóre miejskie firmy, obce firmy uciekają do Goleniowa i Stargardu, bo tam są przyjazne warunki, wiec aby ratować budżet miasta i i ciepłe posady w NiOL, siega się do kieszeni, w tym wypadku kierowców. To miasto nie jest przyjazne dla mieszkańców. Pamiętam jak tworzono strefę , wmawiano nam że to "tylko w newralgicznych punktach" jak urzędy, przychodnie i inne. Teraz okazuje sie świetnym biznesem nie mającym nic wspólnego z rotacją. To jest zwykła kroplówka dla konającego, w tym przypadku miasta.
@
2016-07-04 14:09:08
Strefa płatnego parkowania to jedynie biznes dla miasta. Zabrakło pieniedzy z fotoradaru SM więc teraz rozpoczęto zakładanie blokad na koła choć też nie do końca legalny jak i pod pozorem wymuszenia rotacji pojazdów lub " na wniosek mieszkańców". Prawda jest zupełnie inna. Miasto, reprezentowane przez.....łamiąc wszelkie reguły prawne , zrobiło sobie małą mennicę . Ale też biznes nie do końca legalny. Ot, taka sobie mała SYCYLIA. Biznes który działa z naruszeniem ustawy i na którego temat nie legalności wypowiedziały się już sądy ( i to nie jeden w Polsce ) ale także samorządowe kolegia odwoławcze. Ale jak to bywa w Szczecińskiej (Sycylii ), radni w zamian za intratne posady w miejskich spółkach, przyklepują co popadnie. Najprawdopodobniej nawet nie czytając ( i to ze zrozumieniem ) projektów uchwał. Za jakąś chwile zapadnie i w tej sprawie wyrok i dopiero sie zacznie. Ale to jeszcze chwilę
Ben
2016-07-04 13:30:47
Czy znowu doradzają spece z Poznania. Oni nie mają pojęcia o Szczecinie.
Karol
2016-07-04 13:26:11
Czy ktoś słyszał o pomyśle urządzenia parkingu na łączce przy teatrze Kana?
Ilona
2016-07-04 13:24:29
Rozmawiajmy konkretnie. Jakie są szanse na place postojowe przy pętlach autobusowych i tramwajowych?
nanicto
2016-07-04 12:50:36
Szkoda Pisać Krzystek i tak zrobi co bedzie chciał, słusznie tu ktos przywołał sprawę schroniska, mimo sprzeciwów mieszkańców (suwerena) negatywnych uchwał chyba 2 Komisji rady Miasta. Zamowiono juz koncepcje budowy schroniska przy Chopina. Krzystek z urzednikami po cichu zlustrował miejsce nie powiadamiajac zainteresowanych. Krzystek zwyczajnie to tchórz boli sie mieszkańców Szczecina. Precz z komuną czarną czy czerwoną
filipinka
2016-07-04 12:41:22
R. - "W sumie abonamentów i opłat zryczałtowanych mamy 8669, czyli nieco więcej niż miejsc postojowych. NiOL jako operator SPP nie widzi potrzeby zmian w cenniku, czy strukturze opłat"
kierowca
2016-07-04 12:32:28
Jestem jak najbardziej za rozszerzeniem strefy.Nauczyłoby to przyjeżdżających z ościennych dzielnic że centrum jest nie tylko dla nich.Patrząc po rejestracjach to widać na każdej bocznej ulicy albo w miejscach do tego nie przeznaczonych.Jeśli chodzi o parkingowiec to np.ten przy ZUS-e przecież powstał za nasze pieniądze dla petentów ZUS-u.Dzisiaj nim zarządza kolejna firma która tylko kasuje kasę i nie inwestuje.Widać gołym okiem że obiekt lata świetności ma już za sobą.Oby nie skończyło się tak jak z Mostem Cłowym. Może sprawdzić kondycje tego parkingu i pomyśleć o dobudowaniu kolejnych pięter?I niech miasto tym zarządza a nie jakaś firma która tylko doi
Gosc
2016-07-04 12:32:18
Wzoltej strefie jest dużo wolnych miejsc. Po co poszerzać strefę
Irek
2016-07-04 12:29:45
A co z parkingowcami. Dlaczego jest cicho na temat ich budowy? Popieram pomysł wspólnych opłat dla strefy i parkingowca.
Na przekór wyborcom
2016-07-04 12:12:06
Jak zwykle, to samo pytanie można zadać spacerowiczom w Lasku Arkońskim, czy wiedzą, co się kroi, że prezydent chce tam zrobić schronisku dla bezdomnych zwierząt?
Wszystko po cichu, wbrew woli mieszkańców - taka jest obecnie polityka tego miasta.
Gościu
2016-07-04 11:52:32
Chciałbym przypomnieć że na wielu ulicach (pocztowa,ściegiennego,żółkiewskiego) zniesiono SPP i od razu pojawiło sie tam mnóstwo samochodów parkujących od samego rana do wieczora. Ludzie zostawiają samochody i idą do pracy albo czekają na swoje pociechy po 2h (ściegiennego, przy Pałacu Młodzieży) w samochodach nie dając szans zaparkowania mieszkańcom wracającym z pracy do domów. Kiedy była tam strefa rotacja była cały czas, a teraz trzeba czekać nawet godzinę żeby móc zaparkować w okolicy swojego mieszkania. Powiększenie strefy jak dla mnie jest baaardzo dobrym pomysłem.
Nie dla nielegalnych opłat w SPP w Szczecinie - FACEBOOK
2016-07-04 11:40:47
Nie dla nielegalnych opłat w SPP w Szczecinie - FACEBOOK
Poczytajcie o bezprawnych opłatach w Szczecinie
R.
2016-07-04 11:37:00
Wręcz przeciwnie. To znakomity pomysł, ale powinien być realizowany konsekwentnie. Poszerzenie strefy to jeden z najlepszym sposobów na ograniczenie ruchu samochodowego w ścisłym centrum do użytkowników, którym samochód jest niezbędny. Zastawione chodniki i trawniki, jedna z najmniejszych stref pieszych wśród dużych miast w Polsce, stawianie samochodów "za darmo" bez użytkowania przez tydzień i więcej...Argumentów za płatną strefą jest więcej plus istotny przychód dla miasta z którego mieszkańcy chcę korzystać i mają wobec niego (słusznie) tyle wymagań.
Gra
2016-07-04 11:17:13
Może redakcja Kuriera zwróci się z tym problemem do prezydenta. Niech się określi, zajmie stanowisko. Poszerzanie strefy to granda.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.