Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Łasztownia, most Kłodny i tramwaj

Data publikacji: 17 maja 2018 r. 18:28
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:10
Łasztownia, most Kłodny i tramwaj
Most Kłodny, którego budowa - wedle zapowiedzi urzędników magistratu - miałaby ruszyć w przyszłym roku, to ledwie wycinek modernizacji dostępu drogowego do portu i przebudowy układu komunikacyjnego Międzyodrza w obrębie Starego Miasta i Łasztowni. A ta obliczona jest na obecną i przyszłą 7-letnią perspektywę finansową Unii Europejskiej przy wydatkach dziś kalkulowanych na ponad 100 milionów złotych. Fot. Mirosław WINCONEK  

W przyszłym roku miałaby ruszyć przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie szczecińskiego Międzyodrza z podziałem na etapy pn. modernizacja dostępu drogowego do portu. Ta inwestycja obejmie budowę nowego mostu Kłodnego łączącego Łasztownię z Nabrzeżem Wieleckim. Ma to być przeprawa z torowiskiem dowiązanym jednak tylko - na razie - do nitki trasy w ul. Jana z Kolna. 

- Do tej inwestycji z mostem Kłodnym mamy gotową dokumentację projektową. Jesteśmy przygotowani do ogłoszenia przetargu na roboty – mówił Michał Przepiera, zastępca prezydenta, podczas czwartkowych obrad radnych komisji ds. gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska.

Projekt jest na liście CUPT do dofinansowania środkami z funduszy unijnych z budżetem szacowanym co najmniej na 100 milionów złotych. I nie o sam nowy most. W ramach zadania modernizowane będą także w następnych latach m.in. ulice: Władysława IV, Wendy, Zbożowa, Celna, Gdańska, Energetyków, św. Floriana, Basenowa, Górnośląska, Bytomska i Rybnicka. 

Most Kłodny będzie mostem wantowym o konstrukcji podwieszonej z pomocą stalowych lin do wysokiego pylona. Projekt zakłada, że przy Trasie Zamkowej stanie ogromny, ponadstumetrowy pylon z 24 stalowymi linami, które będą podtrzymywać pomost. Długość przeprawy wyniesie 150 metrów. Oprócz pasów ruchu dla pojazdów i wbudowanego torowiska tramwajowego będzie na nim dwukierunkowa droga dla rowerzystów oraz szeroki chodnik. Budowa mostu miałaby ruszyć w drugim kwartale przyszłego roku, jej realizacja zaplanowana jest na rok 2020. 

W pierwotnej koncepcji tramwaju przez nowy most w ogóle nie było. Prace koncepcyjne i projektowe toczyły się przez minione cztery lata.

W czwartek radni jednocześnie usłyszeli, że dopiero w dalszej przyszłości być może dojdzie do realizacji koncepcji podciągnięcia torowiska dalej, tj. od odrzańskiego nabrzeża do Bramy Królewskiej, gdzie zbiegają się place Hołdu Pruskiego i Żołnierza Polskiego. Z uwagi na różnicę poziomu terenu i techniczne wymogi infrastruktury pod uwagę brane są dwie opcje co do tego, którędy miałby przebiegać fragment nowego torowiska znad rzeki do centrum. Pierwszy wariant zakłada poprowadzenie go przy skarpie zamkowej, drugi wariant przewiduje zaś ulokowanie go w pasie międzyjezdnym pod estakadami i łącznicami Trasy Zamkowej.  To jednak - jak zaznaczył Michał Przepiera - perspektywa projektu tramwajowego realizowanego nie wcześniej niż w kolejnej perspektywie unijnej, czyli najwcześniej w latach 2021-2027. A ta realna perspektywa to rok 2030. ©℗

Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, podczas czwartkowej prezentacji projektu nowej przeprawy przez Odrę. Most Kłodny, którego budowa - wedle zapowiedzi urzędników magistratu - miałaby ruszyć w przyszłym roku, to ledwie wycinek modernizacji dostępu drogowego do portu i przebudowy układu komunikacyjnego Międzyodrza w obrębie Starego Miasta i Łasztowni. A ta obliczona jest na obecną i przyszłą 7-letnią perspektywę finansową Unii Europejskiej przy wydatkach dziś kalkulowanych na ponad 100 milionów złotych.

Fot. Mirosław WINCONEK

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

chwilkowski
2018-06-27 15:10:17
Most pod Mostem -mamy 4 pasy ruchu na TRASIE ZAMKOWEJ i wystarczy zrobic zjazdy jakie sa po zachodniej stronie by polaczyc Lasztownie, zatoki autobusowe sa na estakadzie od 30 lat nad Energetykow i mozna wykonac podobne zaraz za mostem nad ul. Wladyslawa IV, a pieniadze przeznaczac na przedluzenie estakady od wypustek na Energetykow do Zapadlej oczywiscie tak wysoko jak ZAMKOWA ok 15m
NazwanazwA
2018-06-06 18:00:31
Jezeli ktoś ma trochę czasu to proponuję wydrukowac Wasze komentarze i wysłać do Prezydenta niech poczyta. Bo dam sobie wszytsko uciąć, ze oni na nasze zdanie leją ciepłym moczem i pewnie nikt tego nie czyta poza nami samymi, a drugiej kolejności że nie mają za grosz pojęcia o technicznych stronach takich zabaw. Zapewne zero konsultacji z niezależnymi specjalistami, tylko gadaja ze swoimi kolesiami.
ciekawe to
2018-05-18 21:42:24
wciskanie kitu pn. modernizacja dostępu drogowego do portu. może by tak prezio zajął się wreszcie wyjazdem z miasta czyli druga jezdnia d.AutostradaPoznanska i estakada w Podjuchach.
Honorat
2018-05-18 21:04:37
@ Bartek: Bardzo rozsądne propozycje. 1. Ruch tranzytowy powinien być wyprowadzony z Prawobrzeża przez Pomorzany. Przecież kiedyś powstał pomysł zbudowania trasy przez Międzyodrze do ulicy Zapadłej, gdzie przez most dochodziłaby do ul. Kolumba i dalej ulicami gen. Dąbrowskiego/Madalińskiego do Mieszka I, a może nawet i do Ku Słońcu. 2. Pomysł z ulicą nadodrzańską jest bardzo dobry. Tak zrobiono w Madrycie. Przelotowe ulice (obwodnica śródmiejska) umieszczono po obu brzegach rzeki Manzanares w głębokich wykopach (tunelach). Na wierzchu urządzono parki nadrzeczne i inne piękne miejsca rekreacji pełne zieleni. W Szczecinie też tak może być, gdyż trasa przelotowa w tym miejscu jest konieczna ze względu na bardzo duży ruch samochodowy w kierunku dzielnic północnych i Polic. Z drugiej strony jest wiele miast, gdzie ważne drogi przebiegają wzdłuż rzek, np. w Rzymie, Budapeszcie czy Pradze (czeskiej).
Honorat
2018-05-18 20:34:50
@ Geo - Przeczytaj jeszcze raz, tym razem dokładnie, ostatni akapit artykułu zaczynający się od słów: "W czwartek radni jednocześnie usłyszeli...". Jest tam takie zdanie: "od odrzańskiego nabrzeża do Bramy Królewskiej, gdzie zbiegają się place Hołdu Pruskiego i Żołnierza Polskiego". Co mnie obchodzą jakieś gryzmoły na mapach, które zresztą przedstawiają pierwszy etap dezorganizacji ruchu w tamtym miejscu. Jeśli tak dokładnie przestudiowałeś tę mapę, to nie zaniepokoił cię napis: ŁĄCZNICA DO ROZBIÓRKI? Nie dość, że wjeżdżający na tzw. Most Kłodny tramwaj będzie blokował przejazd Nabrzeżem Wieleckim, to jeszcze likwiduje się dojazdy i zjazdy z Trasy Zamkowej. Czyżby to był początek całkowitej likwidacji Trasy Zamkowej, jak to wymyślił zwycięzca konkursu architektonicznego na zagospodarowanie Łasztowni. Tylko nasz magistrat potrafi lekką ręką rozdawać nie swoje pieniądze na nieprzemyślane projekty. Tak też jest z tym Mostem Kłodnym. Mam nadzieję, że UE dokładnie przyjrzy się temu projektowi.
obserwator(R)
2018-05-18 11:14:29
A co niby na tej Lasztowni jest ciekawego aby taka kase tam ładować? Sterty nawozów, kurz, pył, chłodnia Gryf to sa te atrakcje. Te wszystkie pomysły wywodzą się ze Starej Rzezni która forsuje te chore koncepcje. Tam jest centrum dowodzenia w Szczecinie.
obsrwator(r)
2018-05-18 10:54:54
Naciski sa ze Starej Rzeżni zapewne.Musi byc tramwaj i most itd bo klientów trzeba dowozić aby interes się kręcił gastronomiczny.To jest te drugie dno,
mmm
2018-05-18 10:31:42
Jest tyle inwestycji do zrobienia, o które proszą mieszkańcy Szczecina , dopominając się latami a wręcz dekadami, o torowiska na Gumieńce, 26 kwietnia, Mieszka I, łączniki tramwajowe w Centrum, chodniki, ale na to nie ma pieniędzy. Za to najszybciej ma być realizowany niechciany przez nikogo tramwaj na Łasztownię. Gdzie jest drugie dno ? Czy rządzący zaczną słuchać mieszkańców i wycofają się z tego pomysłu i zaczną realizować to co jest przez szczecinian oczekiwane, czy dalej będą dysponować publicznymi pięniędzmi jak swoimi, realizując swoje zachcianki.
Geo
2018-05-18 10:14:34
Do Hoborat ...I jeszcze tramwaj ma zjeżdżać z „górki na pazurki” - od pl. Żołnierza. 7 grudnia 1967 taka jazda zakończyła się katastrofą: tramwaj wypadł z szyn i zginęło 15 osób. Na początku lat 70. ub. wieku „ósemka” zjeżdżająca w dół ówczesną ul. Wielką wyskoczyła z szyn i wpadłaby do Odry, gdyby nie betonowe barierki. Spórz na fotografie dot. projektu. Tramwaj nie będzie kursował z pl. Żołnierza. Tramwaj z mostu będzie skręcać w lewo bądź w prawo w Nabrzeże Wieleckie. Brak jest relacji na wprost w kierubku pl. Zołnierza.
Bartek
2018-05-18 09:59:17
A moze wystarczy zrobić zjazdy i wjazdy do trasy zamkowej oraz rondo na energetyków a tramwaj poprowadzić z ronda w postaci jednokierunkowej pentli przez Łasztownię i potem by wracał na rondo. Miasto powinno bardziej perspektywicznie budować, tzn wyprowadzać ruch tranzytowy z miasta np. przez pomorzany. Poza tym czemu oprócz lasztwoni nie uatrakcyjnić starego miasta wracając je do Odry, wystarczy ulice nad Odrą schować w wykop, a nad nim nadbudować kamienice tylko bardziej urodziwe niż już istniejące obok, poza tym dla pieszych z walow Chrobrego zrobić windy przy trasie zamkowej.
Ugh!
2018-05-18 09:30:09
Widzę, że nie tylko mi się ten pomysł nie podoba więc zadam pytanie. Czemu wy durni ludzie cały czas głosujecie na tego samego kolesia który marnuje pieniądze w taki spektakularny sposób? Jego najlepszym wywaleniem pieniędzy w błoto jest pusta trasa północna która właśnie kończy się naprawdę w jakimś błocie. Co lepsze niedawno zainstalowano na niej sygnalizację świetlną, chyba dla duchów?. A teraz most znikąd do donikąd...
exit
2018-05-18 08:58:13
Ten cały projekt modernizacji dróg to jedna wielka pomyłka. Potrzebne jest duże rondo na Energetyków i budowa nowego Mostu Długiego z wydzielonym torowiskiem dla tramwaju. Zamiast logicznych rozwiązań ci idioci zaproponowali zwężenie Nabrzeża Weleckiego i Most Kłodny do tranzytu nie wiadomo skąd i dokąd. Rozwiązanie proponowane przez miasto to jeden wielki korek dla szczecinian . Czas przy wyborach podziękować tym szkodnikom z ich pomylonymi pomysłami na psucie miasta.
Obs.ryver
2018-05-18 08:44:48
Most DO NIKĄD !!! Dla ozdoby i chwały Krzystka.
tak to widzę
2018-05-18 08:17:05
Teraz remontują Trasę Zamkową, po to by za chwilę zlikwidować jej część !?!?!? Trzeba ją rozbudować, zmodernizować, a nie likwidować jej funkcjonalności. Co trzeba w pierwszej kolejności zrobić, to już przedmówcy na tym forum napisali. Tu widać jasno, że prawnicy do rządzenia się nie nadają. Lepiej jak wezmą się do roboty nad prawem, które będzie nierozdmuchane, przejrzyste i niepotrzebujące interpretacji. Wtedy będzie z nich zdecydowanie lepszy pożytek.
Łasztownia
2018-05-18 06:48:37
Jasne, już przed pierwszymi "tallshipami" mówiło się o rondzie na Energetyków, na wysokości stacji Shell, więc to kolejne rewelacje przed wyborami. W sumie ma to sens, o ile jest się developerem, który zbuduje na Łasztowni osiedle, a miasto podprowadzi mu pod nos tramwaj.
Bartek
2018-05-17 23:47:10
Panie krzystek, przeciez z trasy zamkkwej mozna zrobic zjazd i wjazd do i z lasztowni, tramwaj poprowadzic po rondzie na energetykow, po co ten most???
ZAKŁODNIKI SZCZECIŃSKIE
2018-05-17 22:46:34
Bareja tego by nie wymyślił - postawić most pod mostem, gdy na wszystkich pozostałych (słownie: dwóch) korki samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Zamiast zbudować nowy most przy ul. Zapadłej, do której miała prowadzić nowa ulica przez Międzyodrze, to oni chcą zdublować mosty na Podzamczu. W słownikach języka polskiego nie ma słowa ‘kłodny”, jedynie u Doroszewskiego (SJPD 1997) jest słowo „kłodnik”: więzień zakuty w drewniane dyby, zwane „kłodą”, zwał się „kłodnik” lub „zakłodnik”. Obawiam się, że decydenci szczecińscy stali się „zakłodnikami” własnych irracjonalnych pomysłów.
Honorat
2018-05-17 22:13:45
KILKANAŚCIE tysięcy ludzi CODZIENNIE stoi w korkach na Gdańskiej i Energetyków oraz na Granitowej i Krygiera, żeby się dostać na lewy brzeg Odry, a ci chcą budować most wzdłuż mostu, żeby KILKA tysięcy osób RAZ NA JAKIŚ CZAS dostało się na Łasztownię na imprezę, których jest „zatrzęsienie”. I trzeba im jeszcze umożliwić dojazd tramwajem, jakby Odra miała w tym miejscu kilometr szerokości. I jeszcze tramwaj ma zjeżdżać z „górki na pazurki” - od pl. Żołnierza. 7 grudnia 1967 taka jazda zakończyła się katastrofą: tramwaj wypadł z szyn i zginęło 15 osób. Na początku lat 70. ub. wieku „ósemka” zjeżdżająca w dół ówczesną ul. Wielką wyskoczyła z szyn i wpadłaby do Odry, gdyby nie betonowe barierki.
trt
2018-05-17 22:12:25
kolejny debilny pomysł pseudoprezydenta i jego maluczkich fachowców.No ale kase za bzdurne pomysły dadzą podatnicy
PiSzcząca bida
2018-05-17 22:11:26
GŁUPSZEGO pomysłu na wycyganienie pieniędzy unijnych jeszcze nie widziałem. Oczywiście, należy wyremontować ulice Gdańską i Energetyków wraz z ulicami dochodzącymi, bo to główny wjazd do centrum Szczecina i portu. Ale po kiego grzyba budować most przy moście? Był taki film "O jeden most za daleko" o tragicznych skutkach nieprzemyślanych decyzji. Tylko w Szczecinie powstają tak genialne pomysły pozwalające na marnowanie publicznych pieniędzy: przebudowa pętli na Basenie Górnicznym, pętla przy Turkusowej, zabetonowanie Alei Kwiatowej, oskalpowanie Wyspy Grodzkiej, kilkukrotna przebudowa Jagiellońskiej. Budowanie Mostu Kłodnego żeby tramwaj pojechał kilkaset metrów? Przecież można poszerzyć Most Długi i tamtędy poprowadzić linię tramwaj na Łasztownię - od planowanego ronda na Energetyków. Zlikwidowałoby to notoryczne korki na Energetyków przed Mostem Długim. Dla pieszych zrobić porządną kładkę nad Odrą - wysoko, żeby nie ograniczać ruchu na rzece, chyba że chcemy się odciąć od żeglugi śródlądowej. Tramwaj wprost pod stromą górę między nitkami Trasy Zamkowej - pomysłodawcy chyba nie żyli jeszcze w 1967, kiedy zjeżdżający ul. Wyszaka tramwaj wykoleił się i zginęło kilkadziesiąt ludzi.
Tomasz74
2018-05-17 20:48:45
Mistrzowie planowania. Jeden sensowny wjazd do miasta , a oni robią kładkę na Łasztownię .Brak logiki, przewalanie publicznych pieniędzy , fikcyjne przetargi a ludzie i tak powiedzą "fajnie że coś robią". Gdyby "styropianowcy" mieli odbudować kraj po wojnie , to byśmy mieszkali w lepiankach z gówna. Ręce opadają na takie info.
Z.K.
2018-05-17 20:38:22
Absurd! Nie wierzę, że Szczecinianie zgodzą się na zniszczenie ślimaków Trasy Zamkowej-pierwszej ikony Szczecina. Poza tym ten most nie łączy portu z siecią dróg krajowych i autostrad, co jest koniecznym warunkiem uzyskania dofinansowania UE. Linia tramwajowa to fikcja-prowadzi donikąd. Nikt w UE się na to nie nabierze.
nh
2018-05-17 20:03:50
"od odrzańskiego nabrzeża do Bramy Królewskiej". To już było i skończyło się tragicznie
Piotr
2018-05-17 19:49:45
Zwymiotowac ide. Bezmozgowie totalne. Most i tramwaj znowu do centrum. Wyprowadzic nalezy ruch z prawobrzeza w inne dzienice np. okolica Stoczni i gdzies w strone Pomorzan. I zlikwidowac DK10 w centrum miasta. Lasztownia miejsce smiechu warte. Nastepne pieniadze w bloto
lasztownia
2018-05-17 19:00:41
jak można tak durny projekt zatwierdzić. brak połączenia torowiska z mostu kłodnego do Pl. Zołnierza? To po co tamtędy tramwaj przez Łasztownie? By na regaty dojechać tramwajem raz na 5 lat? Przecież ten łącznik od Jana z Kolna do Al. Kwiatowej to pozwoli na szybkie dostanie się tramwajem np. do Pl. Rodła. A wy piszecie o 2030 r ,że bedzie można poprowadzić tramwaj dalej? Porażka. DO tego ten most z wielkim masztem, po co taki, przecież on nie pasuje do otaczającej zabudowy. Taki most się nadaje na przeprawę przez Odrę obwodnicy zachodniej, czyli po za centrum, a nie wciskanie czegoś takiego do centrum nie pasujący do niczego. Czy w tym mieście musi zawsze wszystko być spaprane!!!! ile jeszcze.... A do tego tyle kasy na to idzie na te beznadziejne projekty, kto to projektował, co to za beznadziejny projektant. Można on wszystkie inwestycje projektuje w szcz. dlatego tak to wygląda jak wygląda...
mateo
2018-05-17 18:53:25
napewno wygra energopol!!!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA