– Na zamkniętej dla ruchu jezdni północnej autostrady A6 wykonawca prowadzi rozbiórkę poniemieckiej nawierzchni betonowej. W pierwszym etapie stary beton jest łamany na mniejsze fragmenty – informuje Mateusz Grzeszczuk, GDDKiA.
Jak tłumaczy M. Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie, prace wykonuje specjalistyczna samojezdna niszczarka posiadająca 12 młotów, każdy o wadze 550-800 kg, które są podnoszone na wysokość 1,5 m. Następnie te fragmenty będą wywożone do zainstalowanej na placu budowy kruszarki i kruszone na mniejsze, odpowiednio dobrane frakcje. Uzyskany materiał posłuży do wykonania podbudowy, na której zostanie wykonana nowa nawierzchnia bitumiczna.
– Choć stara nawierzchnia jest nierówna i mocno wyeksploatowana, to sam beton z którego jest wykonana to materiał dobrej jakości – mówi Łukasz Lendner Dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Dzięki ponownemu wykorzystaniu tego betonu nie ma potrzeby dowożenia na plac budowy wielu ton nowego kruszywa. Jest to z korzyść dla środowiska, kierowców i mniejsze zużycie pozostałych dróg z powodu przewozu ciężkich ładunków.
Jak poinformowali drogowcy z GDDKIA, na odcinku autostrady A6 węzeł Szczecin Dąbie – węzeł Rzęśnica została wprowadzona tymczasowa organizacja ruch.
– Jezdnia północna (w stronę Szczecina) została zamknięta, a ruch pojazdów odbywa się już jezdnią w kierunku Świnoujścia w dwóch kierunkach – informował w weekend N. Grzeszczuk.
Jest to właśnie spowodowane przebudową odcinka autostrady. Kierowcy jadący od strony Świnoujścia na węźle Rzęśnica muszą zjechać na łącznicę relacji Świnoujście – DW142. Na tym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h i zakaz wyprzedzania.
– Apelujemy więc do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do czerwca przyszłego roku, zgodnie z zapisami kontraktu na czas wakacji mają być dostępne dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Po wakacjach wykonawca rozpocznie przebudowę drugiej jezdni. Inwestycję realizuje firma Energopol Szczecin SA, jej zakończenie powinno nastąpić wiosną 2020 roku – deklaruje drogowiec.
Prace obejmują przebudowę 3,5-kilometrowego odcinka jezdni autostrady A6 od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica. Nawierzchnia betonowa jest na nim w złym stanie. Pochodzi jeszcze z lat 30. XX wieku.
(kl)
Fot. GDDKiA