Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytku fragment obwodnicy Kołobrzegu łączący ulicę 6. Dywizji Piechoty z ulicą Bolesława Krzywoustego o długości 1,9 km. Nowa trasa powstała w ramach kontraktu na budowę drogi ekspresowej S6 na odcinku Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie. To trzeci etap budowy obwodnicy Kołobrzegu. Dwa wcześniejsze zrealizowało miasto Kołobrzeg.
Obwodnica Kołobrzegu jest dwujezdniową drogą klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Obie jezdnie rozdziela pas dzielący o szerokości 5 metrów. W ramach inwestycji powstał nowy most na Parsęcie dla obu jezdni obwodnicy, przejścia dla zwierząt pod trasą i przepusty. Od strony zachodniej powstało rondo łączące obwodnicę z drogą wojewódzką nr 102 i dalszą częścią obwodnicy w stronę portu w Kołobrzegu. Natomiast od strony wschodniej powstało rondo łączące obwodnicę z drogą wojewódzką nr 163.
Budowa drogi – co podkreśla Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA w Szczecinie – była prowadzona w trudnych warunkach gruntowych, co wymagało zastosowania szeregu metod wzmacniania podłoża. Wykonano również drogi zbiorcze zapewniające skomunikowanie działek przeciętych przez drogę.
Udostępnienie odcinka obwodnicy do ruchu usprawni go w rejonie Kołobrzegu, a w szczególności w okresie wakacyjnym.
Obecnie trwa realizacja 6 fragmentów S6 od Goleniowa do Koszalina o długości 120 kilometrów. Droga powinna być gotowa w przyszłym roku.
Trzeba dodać, że faux pas popełniły władze Kołobrzegu, które otworzyły uroczyście ostatni fragment miejskiej obwodnicy, choć nowo wybudowana droga została otwarta już godzinę wcześniej. Na dodatek jej właściciel, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, o uroczystości nic nie wiedział. Mało tego, wcześniej uzgadniał z włodarzem kurortu, że otwarcie będzie miało jedynie techniczny charakter. Wstęgi i przemówień nie przewidywano. Okazuje się najwyraźniej, że w okresie przedwyborczym każda okazja jest dobra do pokazania się przed kamerami.
– Przecięcie wstęgi odbyło się na oddanej już wcześniej do ruchu drodze bez informowania GDDKiA O. Szczecin o planach organizowania „przecięcia wstęgi”, a co więcej – wbrew wcześniejszym ustaleniom z władzami Kołobrzegu, które mówiły o technicznym otwarciu drogi i braku oficjalnych uroczystości. Etap III obwodnicy Kołobrzegu powstał ze środków Skarbu Państwa w ramach budowy drogi S6 na odcinku Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie – czytamy między innymi w oficjalnym stanowisku GDDKiA na temat zajścia.
Nieprzyjemna sytuacja nie ma jednak wpływu na ocenę zasług władz miasta w realizacji inwestycji. To dzięki konsekwencji Janusza Gromka i jego uporowi trasa tapowstała. W trakcie realizacji zadania, które zostało podzielone na 3 etapy, udało się załatwić, aby jej ostatni fragment został wybudowany ze środków budżetu państwa. ©℗
(r.c.), (pw)