WYKONAWCÓW projektów kolejnych szlaków rowerowych szuka Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich, który na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego zajmuje się budową sieci turystycznych dróg rowerowych w regionie.
To już druga pula przetargów na wykonanie dokumentacji projektowej. Wcześniej ogłoszono już procedury na odcinki: 36-kilometrowej trasy Siekierki–Trzcińsko, Pleśna – Mielno i Mosina–Ińsko. Teraz poszukiwani będą wykonawcy projektów dotyczących odcinków na trzech z czterech głównych, planowanych szlaków.
Pierwszy znajdzie się na trasie Velo Baltica, czyli drodze nadmorskiej. To 4,3 kilometrowy odcinek Osieki-Iwięcino. Bruk i płyty zostaną zastąpione nawierzchnią bitumiczną. Iwięcino słynie z m.in. z wioski tematycznej „Wioska Końca Świata". Inwestycja łączy się z wybudowaną już drogą rowerową Iwięcino-Dąbki (12,5 km) oraz budowaną Dąbki-Darłowo (8,5 km.) Również za Darłówkiem zmodernizowany zostanie ponad sześciokilometrowy odcinek drogi dla rowerów do Jarosławca, ostatniej nadmorskiej miejscowości na Velo Baltica w Zachodniopomorskiem.
Kolejny projekt dotyczy fragmentu przyszłej Trasy Pojezierzy Zachodnich. To droga rowerowa Ińsko- Storkowo i Storkowo-Ginawa o łącznej długości 8,5 kilometra. Atrakcją na trasie jest m.in. kopalnia kruszywa i malownicze krajobraz Ińskiego Parku Krajobrazowego. Trzeci projekt obejmie odcinek Dzikowo-Barlinek, także na Trasie Pojezierzy Zachodnich. Powstanie na sześciokilometrowym fragmencie nieczynnej trasy kolejowej biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 156.
Czwarty odcinek dotyczy długiego na 2,4 km szlaku Dargomyśl-Chwarszczany, który turystom jadącym Trasą Zielonego Pogranicza umożliwi dojechanie do XIII-wiecznej kaplicy Templariuszy. Trasa o bitumicznej nawierzchni będzie przebiegać głównie przez tereny leśne.
Dokumentacja projektowa powinna być przygotowana do końca czerwca przyszłego roku. Mniej więcej w tym samym czasie gotowa będzie dokumentacja z pierwszej puli przetargów na projekty rowerowych tras turystycznych. Najdłuższy z nich to liczący 36 kilometrów szlak, który połączy Siekierki z Trzcińskiem.
W najbliższych latach ma powstać tu około 1000 km dróg dla turystów na jednośladach. Koncepcja tras rowerowych finansowana będzie z trzech źródeł: środków unijnych (85 proc.), samorządu województwa zachodniopomorskiego (7,5 proc.) oraz gmin i powiatów przystępujących do projektu (7,5 proc.). W tworzenie sieci zaangażowało się blisko 70 gmin zachodniopomorskich. Cztery główne planowane szlaki to: Baltic Velo, Trasa Pojezierzy Zachodnich, Stary Kolejowy Szlak i Trasa Zielonego Pogranicza.
(szymw)
fot. Dariusz GORAJSKI
fot. Ogłoszono przetargi na kolejne szlaki rowerowe.