Do 2026 roku zostanie zmodernizowana linia kolejowa z Agermünde do granicy z Polską. Uzgodnili to w Angermünde, mieście przesiadek podczas podróży kolejowych między Szczecinem a Berlinem, przedstawiciele rządów RFN i Brandenburgii, kolei niemieckich (Deutsche Bahn) i władz Angermünde. Koszt prac, które zaczną się w przyszłym roku, to prawie pół miliarda euro. Rząd federalny przeznacza na nie około 380 mln euro, a rządy Berlina i Brandenburgii – po 50 mln euro.
Linia zostanie zelektryfikowana, a na odcinku od stacji Passow do granicy polsko-niemieckiej zostanie ułożony drugi tor. Pozwoli to zwiększyć prędkość pociągów do 160 km/godz. Od 2026 roku podróż między Szczecinem a Berlinem będzie trwała 90 minut, skróci się więc średnio o 20 minut. Mówi się także o zwiększeniu częstotliwości kursowania pociągów. Starania o rozbudowę trwały wiele lat.
Ronald Pofalla, członek zarządu ds. infrastruktury DB, mówił w Angermünde: „Zmodernizowane połączenie zbliży do siebie regiony metropolitalne, gminy i ludzi. Tworzymy warunki do zwiększenia ruchu na przyjaznej dla środowiska kolei, zapewnienia szybszych i lepszych połączeń z polskimi sąsiadami, zamykamy dotkliwą lukę w europejskim transporcie kolejowym”.
Tamara Zieschang, sekretarz stanu w federalnym ministerstwie transportu i infrastruktury cyfrowej, podkreślała, że po raz pierwszy od 1945 r. portowy polski Szczecin i Berlin będą połączone zelektryfikowaną i nieprzerwanie dwutorową linią.
„Kładziemy nacisk na ochronę klimatu. Rozbudowa linii pozwoli na przeniesienie większej liczby przewozów pasażerskich i towarowych z dróg na tory” – mówił Guido Beermann, minister ds. infrastruktury i planowania przestrzennego Brandenburgii.
W komunikacie ze spotkania podkreśla się, że modernizacja linii zamknie lukę w transeuropejskiej sieci kolejowej, łącząc cztery główne europejskie korytarze transportowe między Skandynawią a krajami bałtyckimi oraz Europą Południowo-Wschodnią i regionem Morza Śródziemnego.
(b.t.)
Fot. Deutsche Bahn AG/Oliver LANG
Na zdjęciu: Uczestnicy spotkania na dworcu w Angermünde.
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Kaczy łeb
2020-07-14 08:52:31
Po co Szczecinowi kolej do Berlina jak będzie miał przekop pod Elblągiem?
Max
2020-07-13 22:43:19
@może tak jest. Jestem Polakiem i mówię po polsku. Język polski jako język lokalny nie jest znamy wśród innych nacji ani też nikt go nie wykorzystuje w stosunkach międzynarodowych.
Ale przede wszystkim jestem Szczecinaninem i Pomorzaninem i najbardziej interesuje mnie los mojej małej ojczyzny. Mam gdzieś, to co się dzieje w odległych regionach, czy w brzydkiej i dalekiej stolicy kraju. Zależy mi żeby Pomorze i Szczecin jako stolica tej ziemi miało się jak najlepiej, otwierając się i korzystając z kontaktów z prawdziwie europejskimi metropoliami. Mamy ku temu najlepsze możliwości ze wszystkich głównych miast w Polsce.
może tak jest
2020-07-13 19:03:09
@07:38:42; @23:51:17 Państwo są Polakami, czy zaledwie polskojęzyczni?
kto tym będzie jeździł?
2020-07-13 16:55:03
drożej niż busami i w dodatku z przesiadkami!
@Zosia
2020-07-13 12:00:23
Pretensje do rzadu PiS który zamknął granice z Niemcami.
czytam
2020-07-13 11:43:57
Gdyby jakaś tam unia europejska istniała naprawdę . to w ramach współpracy ,ta szybka kolej do Berlina juz dawno byłaby faktem .
Zosia
2020-07-13 09:28:25
czemu Niemcy rozpoczeli przesladować Polaków i za każde bzdecik wymierzaja 500 euro kary i wyzej.To tak ma wygladać pojednanie ? Jednak Niemcy to smiertelny wróg dla Polaków.
miejsce na drugi tor jest
2020-07-13 08:53:18
więc koszt relatywnie mały, problemem jest tu inny standard zasilania i wątpię by linie obsługiwały pojazdy dwu-systemowe... a poza tym kwestie bezpieczeństwa, po drodze jest ileś przejazdów niestrzeżonych, 160kmph może być zwyczajnie niebezpieczne.
ck
2020-07-13 07:57:50
30 lat temu padła śp komuna. Ile to już razy słyszę że będą budować ten drugi tor, co to po 1945 rozebrali. Ile razy były podawane terminy i co?
Jak znam życie teraz będzie tak samo.
@może i tak jest
2020-07-13 07:38:42
Ty się martw o nasze Pomorze i Szczecin, a nie o Polskę. Władza w Warszawie ma nas daleko w d..., inwestując niezależnie od opcji w zadupia typu Rzeszów, Lublin czy Białystok. Dla nich jesteśmy z innej bajki, a nasi przedstawiciele w parlamencie i rządzie niezależnie od tego czy komuniści czy liberałowie czy narodowcy szybko zapominają kto i Lech wybrał i czyje interesy mają reprezentować.
Nie chce nas Warszawa to może zechce Berlin albo Kopenhaga. Oby jak najbliższa współpraca!
he he
2020-07-13 06:39:32
"portowy polski Szczecin i Berlin będą połączone zelektryfikowaną i nieprzerwanie dwutorową linią." Pani Tamaro. Polska ma to w poważaniu. Nie będzie drugiego toru od granicy do Gumieniec
Max
2020-07-12 23:51:17
Skoro Warszawa nie chce i nie ma możliwości zajmować się Szczecinem, to może mariaż z Berlinem da szanse na rozwój naszego miasta. 160 km do Berlina to 3 krócej niż na daleki wschód do Warszawy. A i ranga obi miast nieporównywalna.
może i tak jest
2020-07-12 22:10:17
Nie wiadomo jak z Tą Polską będzie. Coraz więcej "wolnych" miast. Widać analitycy zadecydowali, że teraz jest ten czas, żeby do Gdańska i Wrocławia dodać następny ośrodek, który będzie ciążył bardziej do Berlina niż Warszawy.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.