Julius Geirmundsson, IS 270 to trawler zbudowany w Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia w 1989 roku. Przybył do Islandii 10 listopada 1989 roku. Choć już ma 35 lat, pływa, łowi oraz jest cały czas w dobrej kondycji i w czołówce islandzkich trawlerów.
Armatorem jest Gunvör hf, największy w Zachodnich Fiordach a port macierzysty, Isafjördur. Rejon pływania to wody Atlantyku wokół Islandii, a łowione ryby to głównie dorsze, a także halibut, karmazyn, ale zdarza się, że do sieci wpadnie nawet rekin.
Jeśli chodzi o sprawy techniczne, to statek regularnie przechodzi remonty klasyfikacyjne, a armator dba, aby był zawsze sprawny i dobrze się prezentował.
Załoga liczy 25 osób, najstarszym jej członkiem jest Jon Hermannsson, kiedyś rybak, obecnie kucharz. Z dumą pokazuje polski wałek do ciasta, który też ma 35 lat!
Z okazji minionych świąt Bożego Narodzenia, armator przygotował specjalne piwo Jullabjör, z wizerunkiem statku na etykiecie.
O statku jego załoga mówi: Julius is still strong, czyli Julius jest wciąż mocny!
Taka opinia świadczy o wyjątkowo dobrze wykonanej pracy przez stoczniowców Szczecińskiej Stoczni Remontowej Gryfia i produkcie dobrej jakości.
Jednocześnie w hiszpańskiej stoczni, powstają sekcje kadłuba dla nowego Juliusa, ale cała budowa ma potrwać dwa lata, więc Julius Geirmundsson będzie jeszcze obecny na morzu.
Ryszard ROMANIEC
Autor jest budowniczym statku i mechanikiem gwarancyjny na Julius Geirmundsson.