Środa, 24 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Jak się zmieniał Szczecin? Szczecińskie place

Data publikacji: 02 marca 2024 r. 10:46
Ostatnia aktualizacja: 04 marca 2024 r. 00:17
Jak się zmieniał Szczecin? Szczecińskie place
Plac Przyjaźni Polsko-Radzieckiej (obecnie pl. Zgody) Fot. archiwum Mirosław ZIEZIULA  

Szczecińskie place to swojego rodzaju fenomen w skali kraju. Nic więc dziwnego, że jesteśmy z nich dumni i traktujemy je wręcz jako nasze dobro i element architektury, którym można się pochwalić na zewnątrz. Place wrosły na stałe w krajobraz miasta. Niektóre z nich jak np. plac Rodła są stosunkowo młode – inne powstały wraz z rozbudową Szczecina w XIX wieku, a jeszcze inne (funkcjonujące jako rynki miejskie) sięgają początkami średniowiecza.

Prezentowane dziś zdjęcia pochodzą z archiwum naszego stałego Czytelnika, p. Mirosława Zieziuli. Wszystkie fotografie wykonano w październiku 1966 roku. W tamtych czasach październik był miesiącem, w którym uroczyście obchodzono rocznicę Wielkiej Rewolucji Październikowej. Budynki, ulice i place były przystrojone we flagi i transparenty z hasłami sławiącymi (posługując się ówczesną nowomową) zdobycze Wielkiego Października.

W tym kontekście bardzo ciekawe jest zdjęcie przedstawiające pl. Przyjaźni Polsko-Radzieckiej (Zgody). Na budynku widać fragment hasła propagandowego, które w pierwszej części jest niedokończone lub uległo zniszczeniu: SOCJAL(IZM) ZWYCI(ĘŻY).

Poniżej, już na samym placu stoi budka z napisem MO. To skrót od Milicja Obywatelska będącą nie tylko strażnikiem porządku, ale także socjalistycznego ładu. Patrząc w głąb al. Wojska Polskiego, widzimy lokal „Lucynka i Paulinka” oraz neon kina „Kosmos”.

Ulicą sunie tramwaj linii nr 9, który za moment dojedzie do widocznego na kolejnym zdjęciu placu Włodzimierza Lenina. Taką nazwę dzisiejszy plac Szarych Szeregów nosił w latach 1956-1991. I nadano mu ją na cześć „Wielkiego Wodza Światowej Rewolucji Proletariatu”.

Kolejne place widoczne na zdjęciach to Tadeusza Kościuszki, Zwycięstwa oraz Żołnierza Polskiego. Każdy z tych placów wart jest osobnego omówienia, bo na każdym z nich znajdują się budynki bądź inne obiekty godne chociażby krótkiej wzmianki. Ot, chociażby plac Żołnierza Polskiego, który aż kipi dynamiką sytuacji. Widać saturator, wózek do produkcji waty na patyku. Są też tramwaje, z których jeden jedzie po torowisku prowadzącym przez ulicę Obrońców Stalingradu (Edmunda Bałuki). To tramwaj linii nr 1 zmierzający w stronę Kombinatu Gastronomicznego „Kaskada” i dalej aż w kierunku zajezdni „Pogodno”, Toru Kolarskiego i Głębokiego.

Dziś prezentowane na naszych zdjęciach place diametralnie zmieniły swój wygląd co ma związek m.in. z tzw. torową rewolucją i chociażby z przebudową wszystkich widocznych na zdjęciach placów – zmieniły się praktycznie nie do rozpoznania.

* * *

Zachęcamy Czytelników do zajrzenia do rodzinnych albumów. Na pewno znajdą się w nich zdjęcia będące świadectwem przemian w Szczecinie. Szkoda, aby widoczne na nich budynki i ludzie zostały na kolejne lata w szufladach. Zdjęcia i Państwa wspomnienia chętnie opublikujemy. Razem stworzymy wspaniałą galerię prezentującą przemiany Szczecina na przełomie lat. Kontakt z autorem: krzysztof.zurawski@24kurier.pl. ©℗

Krzysztof ŻURAWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

nowy
2024-03-03 23:47:37
Dobry pomysł ze zdjęciami Szczecina z dawniejszych lat, tylko warto było by bardziej rozwinąć skrzydła ... więcej fotek, także tych przedwojennych
gryffi
2024-03-03 08:09:04
Po tych zdjęciach widać dzisiaj, jak zepsuto to miasto. Nasze wnuki przywrócą normalność.
te tramwaje
2024-03-02 22:42:53
teraz też powinny jeździć Wojska Polskiego.
Stary
2024-03-02 21:47:49
Dziękuję autorowi zdjęć oraz redaktorowi Żurawskiemu za bardzo ciekawe wspomnienia. Pamiętam że przy przystankach były podziemne toalety. Odwiedzanie ich następowało tylko w razie niezbędnej konieczności ze względu na specyficzną woń. W drugim wagonie jeździła konduktorka będąca zarazem hamulcową. Tramwaj był napędzany silnikiem szeregowo-równoległym który przy hamowaniu przechodził w stan pracy prądnicowej. Awaria stała się przyczyną wypadku na ul. Wyszaka. Pozdrawiam kierowców i motorniczych
Niemiecki bruk
2024-03-02 20:58:29
Nieprawdopodobne, że asfalt na ulicach miasta jest tak historycznie "młody". Na żadnym ze zdjęć nie widać asfaltu na jezdniach! W tamtych czasach wszystkie ulice w centrum były wybrukowane. I jaki równy ten bruk! Na pewno poniemiecka robota, która przetrwała nawet wojenną zawieruchę! A dziś? Na Asnyka to "płakali" jak kładli kostkę.
Kalendarz
2024-03-02 19:55:50
Rocznicę obchodzono w listopadzie 7 ego .Ale w latach sześćdziesiątych to obchody były w już komitetach PZPR.A ulica mogła już oddychać. AKADemie i masówki to już pic wcześniej lata 50 można było trafić na Małopolską za złe zachowanie odnośnie święta.
Malinka
2024-03-02 19:46:09
Jakie to było piękne miasto. Na tamte czasy to była perełka.
Jakie sympatyczne,
2024-03-02 19:38:50
SPOKOJNE miasto !
Karol.B.
2024-03-02 19:32:46
Pięknie , pięknie, było . Żadne, obecnie polskie, miasto nie zostało tak totalnie zeszpecone jak Szczecin. Żadne!!!!!!
Sedinista
2024-03-02 16:32:46
Na zdjęciach widać, że nawet ten zniszczony wojną Szczecin wyglądał znacznie lepszy, zanim postawiono te obrzydliwe wieżowce.
Km53
2024-03-02 15:12:25
Rewolucja torowa i przebudowa ulic na modę "nowo europejską" zmieniła całkowicie ich wygląd i funkcjonalność. Czy na lepsze ? Zdecydowana większość pytanych twierdzi, że na gorsze. Na szczęście nic nie trwa wiecznie a poronione pomysły zweryfikuje i przebuduje następne pokolenie "rewolucyjnych" urbanistów.
Sedina
2024-03-02 14:59:09
I komu to przeszkadzało: równiutka kostka na jezdniach, szerokie ulice, piesi szli środkiem placu Zgody....
Jan
2024-03-02 14:29:35
Bardzo duża zmiana ubyło tej zieleni ubyło
Gość
2024-03-02 12:08:43
Ul. Krzywoustego i al. Wojska Poskiego były dla ruchu szersze niż są teraz.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA