Trzy szczecińskie ronda: Uniwersyteckie, Hakena i pl. Grunwaldzki staną się czasowo „rondami półturbinowymi”, co oznacza, że zmieni się na nich organizacja ruchu. Jeśli eksperyment przyniesie spodziewane efekty – zwiększenie płynności – w ten sposób wokół tych placów będziemy jeździć już na stałe. Pierwsze zmiany wprowadzone zostaną na rondzie Uniwersyteckim z wtorku (23 lipca) na środę.
To poważny egzamin dla kierowców – szczególnie tych, którzy jeżdżą po mieście na pamięć. Już za chwilę na wybranych trzech szczecińskich rondach będziemy jeździć zupełnie inaczej niż dotychczas.
Pasy zewnętrzne (prawe) służyć teraz będą wyłącznie (!) do skrętu w prawo. Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo bądź jazdy na wprost i pasy wewnętrzne (lewe) wyłącznie do jazdy na wprost po okręgu.
Na razie oznakowanie poziome na rondach wprowadzone zostanie jako czasowe (koloru żółtego) na okres minimum 3-6 miesięcy. Po tym okresie zapadnie decyzja o dalszym funkcjonowaniu takiego rozwiązania. Poza tym na pl. Grunwaldzkim, podobnie jak ostatnio stało się na pl. Odrodzenia, likwidacji ulegną wszystkie nielegalne i legalne miejsca postojowe.
Przyczyny wprowadzenia zmian na rondach są trzy. Pierwsza to częste kolizje – wszystkie trzy ronda od lat przodują w statystykach dotyczących liczby zdarzeń drogowych. Nie bez znaczenia jest też pogarszająca się z roku na rok przepustowość rond. Przede wszystkim obniża ją jazda prawym pasem ruchu po całym okręgu. Pojazdy jadące skrajnym pasem, mając pierwszeństwo, często utrudniają zjazd ze skrzyżowania samochodom z relacji podporządkowanych – niepotrzebnie wstrzymując ruch pojazdów na pasie centralnym. Poza tym auta zamierzające wjechać na rondo muszą je przepuścić. Przez to traci się cenne sekundy.
Co się zmieni? Jasne określenie, z którego pasa ruchu można wykonać dany manewr, powinno zmniejszyć kolizyjność przy zjazdach z rond. A kiedy będzie wiadomo, że prawy pas ruchu służy wyłącznie do skrętu w prawo jest szansa, że zmaleje liczba kolizji na prawym pasie ruchu (tych co jadą wokół ronda z tymi, którzy zamierzają zjechać z pasa centralnego).
Eliminacja miejsc postojowych również zwiększy przepustowość rond – nie będzie straty czasu, która powstaje wskutek wstrzymania ruchu przez parkujące pojazdy.
Trzecim powodem wprowadzenia eksperymentu jest bezpieczeństwo pieszych, którzy teraz, na pl. Grunwaldzkim, muszą pokonać jezdnię przechodząc aż przez trzy pasy ruchu.
Zmiany na rondach będą wprowadzane sukcesywnie. Pierwsze pojawią się już w nocy z wtorku na środę na rondzie Uniwersyteckim (od godz. 22). Kolejne z piątku na sobotę na pl. Grunwaldzkim. Ostatnie, na rondzie Hakena, w sierpniu. Drogowy test potrwa około pół roku.
Leszek Wójcik
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
SLONECZNE
2019-07-24 08:41:29
bo innej koncepcji w tej chwili brak, rondo ,JADĘ SOBIE skrajnym pasem spokojnie bo będę skręcał w ulicę HANDLOWA za mną wypada, dzik bo tak określam pewną grupę szoferów z środkowego pasa i skręca mi przed nosem w prawo w ul DĄBSKĄ jechałem z funkcjonariuszem ruchu drogowego ,chciał za nim jechać , jednak posłuchał mnie i pojechaliśmy sobie dalej a dzik popędził DĄBSKĄ. o i takim delikwentom zaproponować niedzielną naukę w RUCHU DROGOWYM NA GOLISZA
Polepszanie dobrego - polska specjalność.
2019-07-24 08:18:49
Jeżdżę po Szczecinie ponad 50 lat. Nigdy mi nie przeszkadzał aktualny system jazdy po rondzie.
kierowca
2019-07-24 08:17:08
Jeżeli wszystkie trzy ronda przodują w statystykach zdarzeń drogowych, to dlaczego 24KURIER pisze o nich raz na kilka lat?
XYZ
2019-07-24 08:03:54
Nareszcie ktos pomyślał i uporządkuje bałagan na rondach po których poruszaja się prawostronni bezmózgowcy z ręka na klaksonie. Oby jak najszybciej i objąć tym pomysłem wszystkie ronda, a w szczególności Szarych Szeregów.
kierowca zawodowy
2019-07-23 23:17:45
jak czytam te komentarze to się nie dziwię że 80% prawo jazdy znalazło w chipsach ...
Antoni
2019-07-23 21:55:13
Długo się zastanawiałem jak można ułatwić wjazd na rondo i to wydawał się najlepszy pomysł. To że kilka osób tutaj podważa zasadność korygowania przepisów może oznaczać, że te osoby mogły być wygode i śmigaly jak im się podobało. Nie wierzę, że ktoś kto prawidłowo jeździł po rondach nie zgadza się z takimi zmianami, nie ma takiej opcji. To tak jak ponownie uczyć się pisać teraz:)
prawo o ruchu drogowym
2019-07-23 20:32:20
nakazuje kierowcy zajmowanie pasa najbliższego prawej krawędzi jezdni...
panowie dziennikarze douczcie się, może jak wy się nauczycie to i urzędnicy będą wiedzieć...
Swoją droga przy dwóch jezdniach z których prawa służy wyłącznie do zjazdu to dopiero zacznie się korkowanie i cyrki tych którzy w ostatniej chwili będą się uczyć...
na rondzie w lewo
2019-07-23 17:54:52
https://www.youtube.com/watch?v=Ltmqw5SYsPA
na rondize w lewo , he he
wynalazca
2019-07-23 17:36:44
Ja bym poszedł o krok dalej i na rondzie o dwóch pasach ruchu zrobił ruch dwukierunkowy.Prawy pas do jazdy w prawo , natomiast wewnetrzny "lewy" pas do jazdy w lewo .Po co tracic paliwo i objeżdżać rondo dookoła skoro można na rondzie skrecić w lewo ?
Antoni
2019-07-23 17:05:42
Co na to Ci którzy wjezdzali z lewego pasa na środkowy ;)
Na tak durnowate eksperymenty nikt nie musiię zgodzić i nikogo nie można ukarać.
2019-07-23 17:04:19
Do teo trzeba zmienić Kodeks Drogowy I tylko jego ustanowień mamy przestrzegać.
w lewo na rondzie ?
2019-07-23 16:51:50
W lewo na rondzie? Jak jeździć w ruchu lewostronnym na Wyspach Brytyjskich.Nie chcial Polak do Anglii to Anglia przyszła do Polski .A mandaty za jazdę w prawo to będą w funtach ?
@Do autora.
2019-07-23 16:14:00
Masz rację. Skręcanie z lewego pasa na rondzie w lewo potrafi tylko Nitras.
skręt w lewo na rondzie ?
2019-07-23 16:07:00
Może mi ktoś wytłumaczyć jak mozna skręcić na rondzie w lewo ?No chyba , że jest lewoskręt prowadzący tunelem pod rondem , ale takiego u nas nie widziałem
do "do urzędników?"
2019-07-23 15:58:39
Proszę poczytać o znakach poziomych.
Brytyjczyk
2019-07-23 15:53:55
Jazda w lewo po rondzie ?A co my robimy POLEXIT i przyjmujemyprzepisy ruchu drogowego z Anglii ?
skręt w lewo na rondzie ?
2019-07-23 15:50:20
Pasy centralne (środkowe) do skrętu w lewo ? Skręt w lewo na rondzie ? No chyba , że chcemy pojechać pod prąd !!! . Przecież w Polsce obowiązuje ruch prawostronny , chyba ,że na tych "rądach pojedziemy w lewo" dla urozmaicenia ???
internetowicz
2019-07-23 15:39:32
Otwieram nowy kanał na "JU Tubie" ."Szczecińskie ronda ". Każde rondo z innymi przepisami . Po 100 kolizji dziennie .Ale będę miał lajków
do urzedników ?
2019-07-23 15:37:01
Art. 16. 1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
Co wy na to urzędnicy ? Przecież ja mam obowiązek jazdy przy prawej krawędzi jezdni , więc czy przepisy mi zezwalaja na jazdę lewym pasem jeżeli nikogo nie wyprzedzam ?
RATUNKUUUU!!!
2019-07-23 15:33:36
No to teraz to dopiero zaczną się tam wypadki. Codziennie kilkadziesiąt. Opamiętajcie się decydenci!
Do autora
2019-07-23 15:14:39
Wg przedstawionych rysunkow to pasy centralne będą również służyć do skrętu w prawo a nie tylko na wprost (w lewo nie wiem dokąd skręca się na rondzie?)
xxx
2019-07-23 15:07:52
Pomysł dobry ale wykonanie do dupy. Jeżeli ktoś myśli ze to spowoduje że nie będzie przecinania pasów ruchu aby zjechać z ronda to się myli. Trzeba było zrobić klasyczna turbine. Normalne ronda już dawno straciły przepustowość
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.