Tylko nowosądecki Newag chce dostarczyć dwa pociągi hybrydowe dla województwa zachodniopomorskiego. Zaproponował je za 49,2 mln zł. Dwunapędowy tabor ma jeździć m.in. na tylko częściowo zelektryfikowanej trasie Szczecin-Kołobrzeg-Koszalin.
Z powodu złożenia przez PESA SA odwołania, termin składania ofert w ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego przetargu na zakup taboru kolejowego dwunapędowego do przewozów regionalnych został wydłużony. Okazało się, że zamówienie chce zrealizować tylko Newag SA. Innych ofert nie było.
Spółka z Nowego Sącza zaproponowała, że dostarczy jeden pojazd za 24,6 mln zł brutto. Wynikająca z oferty kwota wykonania zamówienia podstawowego, obejmującego dostawę dwóch pociągów, wynosi 49,2 mln zł brutto i mieści się w zaplanowanym budżecie. Teraz oferta będzie badana przez komisję przetargową.
Przetarg obejmował zakup dwóch pojazdów wyposażonych w m.in. 150 miejsc siedzących każdy, z możliwością zakupu nawet 10 kolejnych pociągów w ramach prawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 – 2022.
Pomorze Zachodnie było drugim - po Dolnym Śląsku - regionem, który postanowił postawić na pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin), i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Jak się jednak okazało, woj. dolnośląskie przetarg odwołało.
Tabor dwunapędowy umożliwi wprowadzenie bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to trasa o długości 177 km, łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca po niezelektryfikowanym 100-kilometrowym odcinku Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi mogą obsługiwać zmodernizowaną linię kolejową nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, zapewniając bezpośrednie połączenie Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
(ip)
Fot. Newag