Niedziela, 20 kwietnia 2025 r. 
REKLAMA

Hołd dla „Wyklętych”. Piątkowe uroczystości

Data publikacji: 27 lutego 2025 r. 09:36
Ostatnia aktualizacja: 28 lutego 2025 r. 15:33
Hołd dla „Wyklętych”. Piątkowe uroczystości
 

W piątek szczeciński oddział Instytutu Pamięci Narodowej organizuje uroczystości z okazji przypadającego 1 marca Międzynarodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. Dodatkowe wydarzenia przygotował także Związek Żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych.

O godz. 11 rozpoczną się uroczystości przy Areszcie Śledczym przy ul. Kaszubskiej 28. Znajduje się tu tablica upamiętniająca przetrzymywane i zamordowane w budynku więzienia osoby w latach 1945-1956.

O godz. 12 rozpocznie się uroczystość pod tablicą upamiętniającą żołnierzy podziemia niepodległościowego przy Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie przy ul. Małopolskiej 47. W tym miejscu w latach 1945-1956 mieścił się Wojewódzki Urząd Bezpieczeństwa Publicznego  oraz Wojewódzki Urząd do spraw Bezpieczeństwa Publicznego, gdzie przetrzymywani i torturowani byli żołnierze podziemia niepodległościowego.

W uroczystościach tych wezmą udział przedstawiciele wojska i służb mundurowych, duchowieństwo i organizacje społeczne. Asystę honorową przy budynku Aresztu Śledczego wystawi 12 Szczecińska Dywizja Zmechanizowana.

Z kolei ZŻNSZ zaprasza na apel pamięci obok Aresztu Śledczego (g. 16.45), marsz, który wyruszy spod aresztu (g. 17.10), uroczystą mszę św. w Kościele Garnizonowym (g. 18) oraz uroczysty koncert orkiestry wojskowej (g. 19). 

A w piątek 7 marca o g. 17 w "Przystanku Historia" na Bramie Portowej rozpocznie się pokaz filmu o losach por. Edwarda Ciupaka ps. "Mały" - ostatniego żyjącego partyzanta z oddziałów leśnych majora Hieronima Dekutowskiego "Zapory". 

Powojenna konspiracja niepodległościowa była – aż do powstania "Solidarności" – najliczniejszą formą zorganizowanego oporu społeczeństwa polskiego wobec narzuconej władzy. W roku największej aktywności zbrojnego podziemia - 1945, działało w nim bezpośrednio 150-200 tysięcy konspiratorów, zgrupowanych w oddziałach o bardzo różnej orientacji. Dwadzieścia tysięcy z nich walczyło w oddziałach partyzanckich. Kolejnych kilkaset tysięcy stanowili ludzie zapewniający partyzantom aprowizację, wywiad, schronienie i łączność. Doliczyć trzeba jeszcze około dwudziestu tysięcy uczniów z podziemnych organizacji młodzieżowych, sprzeciwiających się komunistom. Łącznie daje to grupę ponad pół miliona ludzi tworzących społeczność Żołnierzy Wyklętych. Ostatni „leśny” żołnierz ZWZ-AK, a później WiN – Józef Franczak „Laluś” zginął w walce w październiku 1963 roku.

3 lutego 2011 roku Sejm uchwalił ustawę o ustanowieniu dnia 1 marca Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych. 

(as)

Szczecin stara się kultywować pamięć żołnierzy powojennej konspiracji niepodległościowej. 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@haha
2025-02-28 13:22:21
a skąd ty takie dane do statystyk czerpiesz? faktem jest że w tych oddziałach służyli Żydzi ale w przeważającej większości tam byli ludzie z pochodzeniem chłopskim a wszyscy wiemy że Żydzi pracą na roli się nie parali i o rolnictwie pojęcia nie mieli (na co zresztą mocno utyskiwali twórcy państwa Izrael), właśnie to że większość Żołnierzy Wyklętych (ok 70%) to byli chłopi powodowało że mieli tak duże poparcie w terenie i mogli unikać obław KBW i UB, komuna świadoma tego robiła prowokacje.
@@@@@NSZ
2025-02-28 13:12:56
między nami jest ta różnica że ja żyłem i pamietam takich "akowców" z Frontu Jedności Narodowej, większość prawdziwych AKowców władza wybiła, Żydzi z bezpieki i sądownictwa niszczyli ich na wszelkie możliwe sposoby odbierając im nawet prawo do grobu. Nie ma przypadku w tym że pomnik Powstania Warszawskiego powstał pod koniec PRL a pomnik powstania w getcie na początku istnienia PRL, żydokomuna niszczyła (i dalej próbuje) pamięć o Polakach dlatego "śmierć wrogom ojczyzny" jest ciagle aktualne.
@haha
2025-02-28 12:52:39
Wszystko ci się pomyliło. Żydzi byli w PPR (PZPR) i w UB/SB. Mieli najwyższe stanowiska ministerialne. Byli zbrodniarzami, którzy mordowali polskich patriotów z AK i NSZ. Na szczęście "Wyklęci" trochę ich przetrzebili.
@Ś/p. Lech Kaczyński
2025-02-28 12:21:01
"warszawka postawiła na człowieka z opozycji,czyli był KIMŚ!" - durniejszego argumentu dawno nie czytałem. Gratulacje, udało ci się przebić dno i wkopać pod. Nie dziwię się ze wygrywają w tym kraju szkodniki jak pis, jak tacy debile mają prawa wyborcze
haha
2025-02-28 11:21:57
Najlepsze jest to, że ci cali wyklęci w 90% byli "Polakami" pochodzenia żydowskiego. Dlatego komuchy ich tak tępiły. Aj-waj.
@@@@@NSZ
2025-02-28 11:10:50
Chcę dodać, że brygada świętokrzyska mordowała Polaków razem z gestapo. Dlatego są w Polsce tak znienawidzeni.
@Ś/p. Lech Kaczyński
2025-02-28 11:06:43
Najlepszym prezydentem był Aleksander Kwaśniewski. Lech Kaczyński był tak marnym prezydentem, że jego własny brat bez zmrużenia oka poświęcił go w katastrofie smoleńskiej.
@@@@NSZ
2025-02-28 10:26:07
Co ty bredzisz ....
@ lolo
2025-02-28 10:13:44
lolo jesteś "wybitnym" komunistycznym trollem. Te twoje kłamstwa o rzekomym zwolnieniu historyka z IPN i rzekomym antysemityżmie Lalusia. Laluś bronił okoliczną ludność przed pijanymi zbirami z NKWD i UB. Strzelał do nich jak podpalali gospodarstwa, jak kradli, jak bili, jak gwałcili Polki itd. Jak wiesz, większość kadry dowódczej bandytów z Urzędu Bezpieczeństwa to byli komunistyczni Żydzi, czyli żydokomuna.
@@@@NSZ
2025-02-28 09:47:28
I? czekam aż sobie przypomnisz że należeli do PZPR i ZBOWiD, że wspierali WRON... byliby to nie pierwsi "AKowcy" świetnie odnajdujący się w komunistycznej Polsce... Chcesz coś jeszcze dodać?
klufin
2025-02-28 09:44:19
Ostatni „leśny” żołnierz ZWZ-AK, a później WiN – Józef Franczak „Laluś” zginął w walce w październiku 1963 roku.......trochę przesadził , brak rozsądku. Dzisiaj święto , w miesiącu kilka podobnych , żyjemy historią ....a co z przyszłością ?
@Ś/p. Lech Kaczyński
2025-02-28 09:43:09
Był zdrajcą, na YT znajdxiesz jego przemówienie z Telaviv gdzie w wśród swoich jasno określił że Polacy będą umierać za Izrael bez względu na to kto będzie rządził w Polsce - czy będzie to tzw "zjednoczona prawica" czy będzie to formacja "liberalna". Powiedział prawdę, bez względu kogi wybierają Polacy co do zasady nie zmienia się to że władza dba o interes innych a nie o interes narodowy Polakow, co więcej to szaleństwo pogrobowców Giedroycia zdaje się zatruło część Polaków...
@@@NSZ
2025-02-28 08:23:48
Moi dziadkowie byli Polakami, służyli w AK, walczyli z Niemcami, a brygadę świętokrzyską uważali za zdrajców i kolaborantów. Coś jeszcze?
Ś/p. Lech Kaczyński
2025-02-28 08:06:53
Był nie tylko najlepszym Prezydentem,ale i człowiekiem codziennego dnia!Dowód: Wygrał wybory na Prezydenta Warszawy,a to jest już dokonanie w świetle tego,że Warszawiacy wciąż wybierają na Prezydenta Warszawy tego miernotę i pierdołę Rafała.Komunistyczna warszawka postawiła na człowieka z opozycji,czyli był KIMŚ!
@lolo
2025-02-27 22:33:57
nie strzelał do "Żydów" tylko do komuchów (żydokomuny) wg zasady "śmierć wrogom ojczyzny" a to fundamentalna różnica... - ty zapewne z tych co woleliby kontynuować zasadę "śmierć Polakom patriotom" której tak wiernie służyli przedstawiciele "Żydów" - a co do amnestii... wielu skorzystało z tych "amnestii" i nawet grobu nie mają - raczej nie należy się dziwić że niektórzy byli nieufni wobec władzy ludowej w której na czele służb odpowiedzialnych za mordy polityczne na przeciwnikach stali "Żydzi".
@@Do @No, ale jak to
2025-02-27 19:57:26
Lech Kaczyński był nie tylko najgorszym prezydentem ale też zdrajcą - podczas wizyty w Izraelu mówił że "bez wzgledu czy będą rządzić 'Oni' czy 'My' to polscy żołnierze będą umierać za Izrael" natomiast nie masz żadnego dowodu że wydał polecenie lądowania w Smoleńsku - pamiętaj że za dezinformację wyroki zaczynają się od 8 lat w górę...
@Alicja
2025-02-27 19:53:17
O masz... czy zastosujesz tę samą zasadę wobec komunistów ? Bo oni też zabijali niewinnych i to na znacznie większą skalę niż to co przypisuje się Żołnierzom Wyklętym...
@hej
2025-02-27 19:48:33
tak, tak samo jak oddajesz hołd ss galizien czy formacjom oun/upa albo tym w których służyli tacy jak Zwolińska, Różański, Morel czy twój dziadek. Bez współpracy Brygady Świętokrzyskiej z Niemcami w końcowej fazie wojny (ta współpraca nie miała charakteru antypolskiego) żywcem spalonoby ponad 700 Żydówek które zostały uratowane w obozie koncentracyjnym w Holiszowie przez Brygadę Świętokrzyską - czy nie jest to koronny dowód na słuszność zasady KIDDUSH HA-ḤAYYIM?
@Żołnierze Przeklęci
2025-02-27 19:41:11
tak, tak, pisz więcej o faszystach takich jak Pilecki - pisz tak jak pisał o nich twój dziadek...
@Bardziej pasuje
2025-02-27 19:40:04
Za to przeróżni Turscy, Zwolińskie, Różańscy, Morele potrafili się świetnie odnaleźć i ustawić - nie tylko strzelali i rabowali...
lolo
2025-02-27 19:38:12
W tekście napisali, że ostatni z tych wyklętych niejaki Laluś zginął w 1963 r. Co ciekawe historyk który badał jego losy został zwolniony z IPN po opublikowaniu badań stawiających Lalusia w niekorzystnym świetle. Ten wyklęty 3 krotnie nie skorzystał z amnestii. Dlaczego z jednym z motywów pozostawania w konspiracji był fakt, że przed wojną był antysemitą i jak ujawnił jego były podkomendny oświadczył, że „boi się ujawnić, gdyż w okresie okupacji łapał i strzelał Żydów”. Ot wyklęty.
Piotr
2025-02-27 19:24:22
dlaczego jutro, skoro ich święto jest 1 marca ?
3 pokolenie
2025-02-27 18:57:32
dziś 3 pokolenie komunistów nadal jest czynne , nie udało się ich odsunąć . Jak niemcy się łączyli ,to 3/4sędziów z NRD wywalono z ich wym. sprawiedliwości. U nas żadnego sędziego nie wywalono i pokłosie tego odczuwamy do dziś.
@hej
2025-02-27 18:55:45
chłopie ogarnij się. Zacznij czytąć, włącz myślenie. Pozdrawiam
@Do @No, ale jak to
2025-02-27 18:29:29
"Wystarczyło słuchać Lecha Kaczyńskiego" - wystarczyło że kapitan samolotu go posłuchał, kiedy ten kazał mu "ląduj dziadu!" i efekty mamy do dziś. To że on przed czymś "ostrzegał" to nie ma żadnego znaczenia, bo wszystko co gadał, robił dla kapitału politycznego i wygranych wyborów. Politycy od tego są żeby gadać. Ja pytam co zrobił, a nie o czym gadał. Dla mnie to zawsze będzie najgorszy prezydent, i wasze zaklinanie rzeczywistości nic nie zmieni.
@@NSZ
2025-02-27 17:42:26
Dla Polaków NSZ to bohaterowie, którzy likwidowali sowieckich zbirów. Powtarzam bohaterowie dla Polaków. Masz inne zdanie. Jakiej narodowości byli twoi dziadkowie ?
@ Alicja
2025-02-27 17:36:29
To co piszesz robili sowieccy bandyci z NKWD razem z półgłówkami z UB. Zabijali Polaków, gwałcili Polki , kradli, palili całe wsie itd. Wyklęci likwidowali sowieckich konfidentów jakich było wtedy pełno, tak jak dzisiaj. Ile ci płacą za te wpisy ?
Do @No, ale jak to
2025-02-27 16:28:29
Lech Kaczyński dokładnie ostrzegał Europę co Nas czeka ze strony KGB-owskiego kacapa Putina.Za zniewagę tego łotra poniósł śmierć z zamachu smoleńskim, którego z powodu gównianego Rządu Tuska ,nie dało się wyjaśnić !Komuniści zrzucili winę na pilotów i ludzi lecących na uroczystości.Nie minęło wiele czasu, a kacap pokazał kły wobec Ukrainy.Głupia i kolaboracyjna z kacapem Europa nie jest w stanie powstrzymać TYRANA.Wystarczyło słuchać Lecha Kaczyńskiego i nie budować rur gazowych omijających UKR
Obecnie jak
2025-02-27 15:48:31
komuchy podparte UB-ekami " skręcą" nam wybory na Prezydenta RP,to się nie skończy spokojem.Wszyscy wiedzą ,że lansowany dupiarz ,niejaki RAFAUŁ vel bonżur nie ma szans na wygraną.Pompują gnoja w sondażach jak w USA tę dziewkę Camalę Haris !Efekt będzie podobny: Wygra Menzen lub Nawrocki i komuniści posrają się w liści z ta swoją idiotyczną ideologią: Planeta Płonie!Będą dwie płcie jak w naturze!Jak ktoś jest wynaturzony, to nie musi się z tym obnosić na paradach.Tacy od wieków żyli i żyć będą !
@ analityk polityki
2025-02-27 15:39:51
Też mi diagnoza! Prawdziwa jest inna:Za przyczyną czerwonych trafiliśmy w łapy komunistycznej i do tego spedalonej UE,czytaj Kołchoz na wzór zarządzania ZSRR.Komisarze z dupy wzięci,skorumpowani po uszy wytyczają nam ścieżkę zdrowia,aby żyło się nam tak samo gównianie jak w socjaliźmie (dziś stówę znajdziesz jutro zapi..lisz,i tak dzień po dniu) Starą Unię zastąpiła idea komunisty włoskiego(czerwony h.. Spinelli) i Masonerii walczącej z KK.To się dzieje: głupota ,marazm i islamizacja Europy!
do @ @No, ale jak to
2025-02-27 15:29:10
Nie wymieniłeś KONFY.Rozumiem ,że chcielibyście być obecnie w roli Żołnierzy Wyklętych!Wladza sama do łap Wam nie wpadnie.Po tym co reprezentujecie w Sejmie kolaborując z Koalicją 13 grudnia nikt Wam władzy nie powierzy.Wniosek prosty: jesteście za cienkie bolki.Nie macie struktur,nie macie głosu w Telewizji.Tylko Republika daje Wam jakieś szanse.Wyborca jest jak kobieta, która świadomie szuka ojca dla swego dziecka. I takim wypierdkom jak Konfa nie odsłoni uda,bo się rządzić Państwem nie uda !
@No, ale jak to
2025-02-27 15:00:07
Paranoję można leczyć, wiesz? A co do Kaczyńskiego, to chyba się "przejęzyczyłeś" bo był on najgorszym prezydentem. Co niby takiego mu zawdzięczamy, poza cyrkiem związanym z miesięcznicami i całym kultem smoleńskim?
@ @No, ale jak to
2025-02-27 14:51:26
Ty masz coś z percepcją? Znak równości, to można postawić pomiędzy PZPR, PiS, PO, PSL (ZSL), lewicą. Jedne i to samo towarzystwo z Magdalenki, kiwa Polaków już ponad 30 lat. Brak obecnych żołnierzy wyklętych bardzo im służy. Nie ma kto ich dyscyplinować.
Alicja
2025-02-27 14:39:48
Bez przesady. Nie róbmy z nich takich świętych. Płonące wioski i masowe egzekucje. Grabieże i gwałty. Zabójstwa niewinnych cywilów i jeńców – Ukraińców, Żydów, Białorusinów i Polaków. Niestety niektórzy Żołnierze Wyklęci naprawdę dopuszczali się takich zbrodni. To jest z książki Piotra Zychowicza „Skazy na pancerzach. Czarne karty epopei Żołnierzy Wyklętych”. Fakt, walczyli o Polskę ale nie byli bez skazy. Obecnie robiąc z nich aniołów tak naprawdę robią im krzywdę.
@NSZ
2025-02-27 14:08:29
Brygada Świętokrzyska kolaborowała z Niemcami i to z tymi najgorszymi. Dla nich śmierć i wieczna hańba, bo bohaterami nigdy nie byli, nie są i nie będą.
NSZ
2025-02-27 13:58:37
Brygada Świętokrzyska Narodowych Sił Zbrojnych walczyła z Niemcami i Sowietami. Pod koniec wojny, wobec śmiertelnego zagrożenia ze strony zbirów Stalina, korzystała z pomocy Niemców w walce z oddziałami NKWD. To była mądra decyzja dowódców NSZ. Przeżyli.
analityk polityki
2025-02-27 13:46:05
Wyznawcom PIS najlepiej wychodzi jątrzenie i grzebanie w historii, a tu o przyszłość trzeba zadbać , aby historia się nie powtórzyła. Na to jednak brak pomysłów , tylko krytykować wszystko i wszystkich oprócz mafijki PISowskiej...
@@ŻołnierzePrzeklęci
2025-02-27 13:45:13
Zygmunt Szendzielorz "Łupaszka" jest odpowiedzialny za dokonanie masakry we wsi Dubinki gdzie z zimną krwią zamordowano 21 cywilów, w tym Polkę, Annę Górską, z czteroletnim synkiem.
hej
2025-02-27 13:38:39
A brygadzie świętokrzyskiej ściśle współpracującej z gestapo i ss też mamy oddawać hołd?
PO = UB/SB
2025-02-27 13:12:19
Dzisiaj komuniści z Platformy Obywatelskiej kontynuują zbrodnicze tradycje swoich ojców i dziadków z PZPR i UB/SB. Tusk przeznaczył aż 12 miliardów złotych na podniesienie esbeckich emerytur średnio do 12 tysięcy złotych. Zabrakło kasy na służbę zdrowia i nauczycieli. Wyklęci bronili Polaków przed komunistycznymi zwyrodnialcami . Za to im dziękujemy i podziwiamy ich. Bardzo ich dzisiaj brakuje.
Wyklęci bohaterowie
2025-02-27 13:01:31
W 1945 roku NKWD i UB zastąpiło Gestapo. Polscy komuniści przy pomocy NKWD zbudowali potężny aparat terroru przewyższający swoją brutalnością nawet Gestapo. Na wierzch zaczęły wypływać różne antypolskie komunistyczne męty. Znowu strzelano polskim żołnierzom w tył głowy. Gwałcono i bito kobiety. Wydawało się, że w tej sytuacji wszelki opór jest niemożliwy. I wtedy wkroczyli do akcji Żołnierze Wyklęci. Rozpoczęli ogólnonarodowe powstanie. Trwało aż 19 lat. Cześć i chwała Wyklętym.
@Żołnierze Przeklęci
2025-02-27 12:50:55
Idź sobie, ruska onuco.
do@Bardziej pasuje
2025-02-27 12:22:35
Do szkoły pod górkę? Trzeba uczyć było się rzetelnie historii a nie oglądać film " Czterej Pancerni"
@No, ale jak to
2025-02-27 12:14:40
Pomiędzy PZPR i PiS można postawić znak równości. Dwie dyktatorskie partie, które niszczyły życie Polaków. A Lech Kaczyński był NAJGORSZYM prezydentem w historii RP.
Żołnierze Przeklęci
2025-02-27 12:06:43
Wielu bohaterów, niestety wielu też bandytów (np. Łupaszka)
No, ale jak to
2025-02-27 10:38:27
komuniści mają w tym udział? Mi nie wypada,nie jestem godzien.Całe życie w młodości popierałem i byłem członkiem zbrodniczej organizacji przestępczej jaką była PZPR.Nawróciłem się jak ruskie kacapy ( przy słabym i gamoniowatym rządzie Tuska) zabiły nam najlepszego Prezydenta RP Lecha Kacvzyńskiego!Wstyd mi za przeszłość.Nie mogę się pochwalić wykształceniem,ponieważ było ono fałszywie mi przedstawiane (zwłaszcza historia Polski i sojusze).Współczuję wszystkim,którzy z rąk komuny stracili swoich.
Bardziej pasuje.
2025-02-27 10:34:39
Bardziej pasuje "przeklętych". Oni nie umieli żyć w czasach po zakończeniu wojny. Umieli tylko strzelać, rabować.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA