Mimo wojny handlowej, tym razem – w szczytnym celu pomocy dla powodzian – Lidl i Biedronka idą ramię w ramię. Obie sieci, ale i Carrefour, Żabka czy Kaufland także wspierają ludzi tak dramatycznie dotkniętych kataklizmem. W niektórych sklepach już od wtorku trwa zbiórka żywności i artykułów higienicznych, które można wrzucać do specjalnie ustawionych koszy. Na półkach w niektórych marketach już widać pustki w różnym asortymencie – szczecinianie ruszyli do sklepów po towary, które ofiarują w darach.
W szczecińskich sklepach i marketach już widać, które towary trafią do osób najbardziej poszkodowanych powodzią. W markecie Auchan w Centrum Handlowym Galaxy pełne są półki z wodą, ale już te z błyskawicznymi zupami świecą pustkami. Podobnie oblegany jest dział z artykułami drogeryjnymi – po większości podpasek nie ma już śladu, a regały z papierem kuchennym i toaletowym także zaczynają pustoszeć.
– Widzimy w koszykach zakupowych coraz potężniejsze zakupy na rzecz powodzian – mówi ekspedientka. – Znikają zupy błyskawiczne, artykuły dla niemowląt, środki z działu higiena. Dziwi mnie tylko, że firma do tej pory nie wystawiła koszy do zbiórek, podobnie jak stało się to w związku z pomocą ogarniętej wojną Ukrainie.
Pan Jacek wyjeżdża z hipermarketu Auchan z wózkiem wypełnionym po brzegi wodą niegazowaną.
– Słyszałem, że powodzianie mają problem z wodą pitną, która została skażona, woda jest także potrzebna służbom i wszystkim, którzy pomagają przy sprzątaniu albo usypywaniu wałów. Kupiłem sześć zgrzewek wody po 1,5 litra oraz cztery baniaki trzylitrowe, tyle zmieściło się w wózku. Jutro zawiozę ją do Netto Areny – mówi darczyńca. – Jutro też kupimy z żoną żywność w słoiczkach dla niemowląt, mokre chusteczki i pampery. Sami mamy małe dziecko, więc rozumiemy, co mogą czuć i jakie mieć potrzeby powodzianie z malutkimi pociechami. Do koszyka wrzucimy także trochę karmy dla zwierząt.
Od wtorku, 17 września, klienci Biedronki mogą się zaangażować w akcję pomocową dla powodzian w trakcie codziennych zakupów. Ta sieć handlowa uruchomiła zbiórkę przy kasach, z której środki w całości zostaną przekazane do Polskiego Czerwonego Krzyża. Uzbierane pieniądze zostaną przeznaczone na wsparcie osób poszkodowanych przez powódź oraz zakup sprzętu ratunkowego i pomocowego.
– W kasach samoobsługowych pojawia się komunikat zachęcający do pomocy finansowej dla dotkniętych powodzią, po którym klient, wybierając flagę Polski, będzie mógł zadeklarować konkretną kwotę wsparcia – 1 zł lub wielokrotność tej kwoty. W przypadku kasy tradycyjnej wystarczy potwierdzić kasjerowi chęć wsparcia i określić dokładną kwotę również stanowiącą wielokrotność 1 zł, by doliczono ją do paragonu. Informacja o pomocy przekazanej przez klienta powodzianom zostanie wydrukowana na dole paragonu – informuje Biuro Prasowe Biedronki.
W sklepach sieci Lidl na terenie całego kraju właśnie ruszyła zbiórka artykułów przeznaczonych dla osób poszkodowanych. Kosze ustawiono także w szczecińskich marketach. Można do nich wrzucać wszystko, co może przydać się potrzebującym z południa Polski. Sieć zapewnia, że pozostaje w stałym kontakcie z centrami kryzysowymi oraz lokalnymi samorządami, aby monitorować rozwój sytuacji w regionach dotkniętych powodzią i sama już wysyła transporty z pomocą. To głównie woda pitna, długoterminowa żywność i palety z artykułami chemicznymi i higienicznymi. Partnerami Lidla w tej akcji są Caritas Polska i Federacja Polskich Banków Żywności.
„Pracujemy nad koordynacją centralnej zbiórki na rzecz powodzian w sklepach w całej Polsce” – obwieszcza Carrefour dodając, że razem z partnerem Donateo uruchamia w sklepach akcję mikrodatków dla potrzebujących, które trafią do Polskiej Akcji Humanitarnej. Klienci mogą wesprzeć potrzebujących poprzez bezgotówkowe dotacje realizowane podczas płatności kartą w sklepach. Na terminalu pojawia się pytanie o chęć przekazania wsparcia finansowego osób dotkniętych powodzią w wysokości 2 zł na rzecz PAH.
– Aby pomóc, wystarczy wcisnąć zielony przycisk „TAK” i zatwierdzić transakcję podwójnym użyciem karty lub smartfonu – wyjaśnia sieć. Pojedyncze markety już także wystawiły kosze do zbiórek najpotrzebniejszych artykułów.
Kaufland także przyjmuje dary w postaci żywności – kosze do zbiórek stanęły w marketach w całej Polsce, także w Szczecinie. Towary darowane przez klientów także trafią do najbardziej potrzebujących z zalanych terenów. Do koszy można wkładać produkty z długimi datami ważności, np. makarony, kasze, konserwy, słoiki, a także artykuły higieniczne. Na południu Polski, szczególnie tym, którzy sprzątają swoje domostwa po wielkiej wodzie, szczególnie potrzebne są teraz gumowe rękawice i środki czystości oraz baterie i latarki.
Żabka natomiast rusza z akcją wymiany żappsów na cegiełki charytatywne. Zbiórka odbędzie się we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem.
Do akcji włączył się także InPost, który nie będzie pobierał opłat za paczki wysłane do powodzian. Dzięki tej inicjatywie można bezpłatnie nadać przesyłkę z produktami, które mogą przydać się najbardziej potrzebującym. Aby skorzystać z tej opcji, należy odwiedzić dedykowaną akcji stronę internetową i wypełnić formularz, w którym należy podać imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Jest także druga opcja: zakup gotowej paczki – do wyboru są cztery pakiety w dwóch przedziałach cenowych 50 lub 100 zł. Wystarczy dodać produkt do koszyka i wpisać adres wysyłki podany przez InPost. Odbiorcą tych paczek będzie Polski Czerwony Krzyż, który rozdysponuje naszą pomoc dla powodzian. ©℗
(kel)