Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Elektryczne auta dla Szczecina [GALERIA]

Data publikacji: 26 stycznia 2018 r. 17:40
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:01
Elektryczne auta dla Szczecina
 

Cztery nowe samochody elektryczne wyjadą na ulice Szczecina. Dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jednostki gminy ograniczą swój udział w produkcji smogu.

W piątek 26 stycznia,  w siedzibie WFOŚiGW, odbyło się uroczyste przekazanie kluczyków do nowych pojazdów prezydentowi Szczecina. Pojazdy te zostały zakupione w ubiegłym roku przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, a Fundusz dofinansował tę inwestycję w 50 proc.

- Fundusz wspiera działania rządu w zakresie elektromobilności - mówił prezes WFOŚiGW Radosław Grzegorczyk. - W ubiegłym roku dofinansowaliśmy zakup 18 pojazdów z napędem elektrycznym, które trafiły do jednostek gmin z naszego województwa. Na jednym ładowaniu mogą one przejechać ponad 150 kilometrów, a koszt 1 km jest czterokrotnie mniejszy niż w pojazdach tradycyjnych.

Zakupione pojazdy to cztery nowe nissany e-NV200 evalia. Wyglądają jak połączenie mikrobusu z hatchbackiem i mogą pomieścić od 5 do 7 osób. Ich moc maksymalna to 109 KM, a przy użyciu specjalnej szybkiej ładowarki ładowanie trwa tylko 30 minut.

- W sumie w jednostkach gminy będziemy mieli teraz 8 samochodów elektrycznych oraz 2 w Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji - tłumaczył prezydent Piotr Krzystek. - Jednak mamy nadzieję, że to jeszcze nie koniec. Dzięki dofinansowaniu z Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ten zakup staje się opłacalny. Realizujemy jako miasto strategię Floating Garden, miasta ekologicznego. Już niedługo w Szczecinie pojawią się autobusy hybrydowe oraz elektryczne. Jesteśmy też jednym z pierwszych miast w Polsce, które dla właścicieli aut hybrydowych i elektrycznych wprowadziło ulgi w strefie płatnego parkowania - podkreślił.

Dzięki wykorzystaniu przez jednostki gminy samochodów elektrycznych - zamiast tradycyjnych - emisja CO2 oraz szkodliwych pyłów spadnie o 1,3 tony rocznie. Całkowity koszt pojazdów to ponad 526 tys. zł, z czego 250 tys. zł wynosiło dofinansowanie z WFOŚiGW. Zakupione samochody zostaną przekazane ZDiTM, Młodzieżowemu Ośrodkowi Wychowawczemu, Domowi Pomocy Społecznej "Dom Kombatanta" im. gen Mieczysława Boruty-Spiechowicza oraz Domowi Pomocy Społecznej przy ul. Broniewskiego.

Z końcem roku 2017 podpisano również umowę dofinansowania zakupu 4 pojazdów elektrycznych z Komendą Wojewódzką Policji. Trafią one do jednostek w pierwszej połowie bieżącego roku i będą wykorzystywane do realizacji ich zadań, czynności patrolowych oraz transportu psów.

- Liczymy także na dalszą współpracę funduszu przy projektach dotyczących elektromobilności - dodaje Prezydent Szczecina. - W tym roku do użytku zostaną oddane 3 stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych, ale zgodnie z planami siatka stacji ma się rozrastać. Bez rozwoju infrastruktury ładowanie nie jest bowiem możliwy rozwój elektromobilności w mieście.

Adrian Kaleta

Fot. Ryszard Pakieser

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

opos
2018-01-26 23:05:36
Może ktoś z tych naj wreszcie powie jaki jest udział spalin samochodowych w smogu. Kochani, niedouczeni nasi wspaniali radni,spaliny samochodowe to tylko i aż niecałe 3.5% w zanieczyszczeniach powietrza w miastach. Czyżby radni i im podobni nie czytali statystyk? To co robicie za nasze pieniądze,uprawiacie propagandę jak z globalnym ociepleniem? kiedy wiadomo ,że już nadchodzi powolne ochłodzenie.Kiedyś była dziura ozonowa, teraz ocieplenie,a już cwaniaczki szykują się na kasę za oziębienie klimatu. Czy my wyglądamy na niewykształconych ,że można nam bezkarnie kit wciskać?Czasy średniowiecza odeszły, a niektórym zaczyna się śnić powrót do epoki cepa.
HogoFogo
2018-01-26 22:46:01
Piec kaflowy zużywa w sezonie grzewczym średnio 1-1,5 tony węgla kamiennego. W lokalach komunalnych będących własnością gminy jest kilka tysięcy takich pieców. Produkują one w sumie setki ton pyłu rocznie i zamiast wreszcie je skasować gmina kupuje sobie elektryczne autka... ale OK - policzymy się przy wyborach.
Czy autor a właściwie ci co każą pisać te bzdury o redukcji smogu dzięki tym CZTEREM samochodom
2018-01-26 19:21:42
zdają sobie sprawę, czy kpią (z pewnością) o ILE mniej będzie smogu ? Żałosne.
ile to kosztuje naprawdę?
2018-01-26 18:09:34
prąd z węgla, stacje ładowania, dopłaty z funduszy, podatki szczecinian, złomowanie akumulatorów, itd.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA