Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Elektrobusy dla Szczecina. Solaris z jedyną ofertą

Data publikacji: 08 lipca 2020 r. 13:20
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2020 r. 09:49
Elektrobusy dla Szczecina. Solaris z jedyną ofertą
 

Wiadomo wreszcie, kto i za ile gotów jest sprzedać Szczecinowi pierwsze fabrycznie nowe autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Lista potencjalnych dostawców jest wyjątkowo krótka. Swoją ofertę złożył tylko SOLARIS Bus & Coach SA za kwotę 32 344 080 zł. To cena wyższa od zakładanej na tę inwestycję przez urzędników magistratu o ponad 2 mln 760 tys. zł.  

To drugie podejście do zakupu tego typu taboru po fiasku kontraktu na 11 pojazdów z upadłą Ursus BUS. Tym razem zamówienie dotyczy ośmiu sztuk o innych niż poprzednie parametrach. Terminy otwarcia kopert z ofertami przekładane były w tym postępowaniu czterokrotnie. Miało ono nastąpić już w pierwszej połowie czerwca, ale ostatecznie doszło do niego dopiero 7 lipca, czyli w miniony wtorek.

- Na zakup autobusów zabezpieczono środki w wysokości 29 583 34 zł brutto. Złożona oferta będzie teraz analizowana przez komisję przetargową - poinformował Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.

 Autobus elektryczny Solaris

Kontrahent będzie miały na dostawę nieco ponad rok od zawarcia z nim umowy (a dokładnie nie więcej niż 392 dni). Sam zakup w części zostanie dofinansowany w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” z puli środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. Dofinansowanie wynosi 20 404 250 zł.

Wedle zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia, mają to być przegubowe elektrobusy niskopodłogowe o długości maksymalnie do 18,1 m, mogące przewieźć minimum po 120 osób, przy wynoszącej co najmniej 35 liczbie miejsc siedzących, w tym minimum 8 bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu oparte na zastosowaniu jednego lub wielu silników elektrycznych, pod warunkiem że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Lista wymogów technicznych, jakie musi spełniać tabor, jest bardzo szczegółowa i wyjątkowo długa, a liczy aż kilkanaście stron.©℗

Więcej informacji w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 9 lipca 2020 r.

Mirosław WINCONEK

Fot. Tomasz TOKARZEWSKI (arch.)

Na zdjęciu: Autobusy miejskie z napędem elektrycznym to tabor widywany - jak dotąd - na ulicach Szczecina tylko okazjonalnie. Podczas jazd testowych albo specjalnie organizowanych prezentacji na temat komunikacji i nowinek w pasażerskim transporcie zbiorowym.

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Max
2020-07-09 09:10:17
A na Wojska Polskiego zamiast przywrócenia ruchu tramwajowego będą autobusy. Inaczej mówiąc eko terroryzm ma się coraz lepiej. Ciekawe jak za parę lat będą musieli utylizować wyeksploatowane akumulatory. Tego kosztu i zagrożenia dla środowiska nikt nie liczy. Liczy się głupia moda na pseudo ekologie.
as
2020-07-09 07:51:44
32 mln zł jest kapitałem poczatkowym dołozyć sie do spółki która buduje statki Szcezcin wybuduje promy i sprzeda Panstwu Po roku czasu zarobi tyle ze kupi 60 autobuów i splaci dlug za palarnie smieci.
asdr
2020-07-09 07:47:27
Wyrzucanie pieniedzy w błoto
Artur
2020-07-09 03:05:53
Autobusy hybrydowe na klonowica to jada na silniku elektrycznym do predkosci 20km/h, powyżej tej predkosci odpala sie silnik spalinowy. I tyle z tej hybrydy.
Filc
2020-07-08 17:12:34
Ekonomicznie i ekologicznie to się w ogóle bez pieniędzy z UE nie spina. Owczy pęd tych którzy takie pomysły finansują z pieniędzy podatników. Gdyby byli przedsiębiorcami to by nigdy takich zakupów nie dokonali. Zobaczymy jak się skończą pieniądze z UE na takie zabawki.
Chwilkowski
2020-07-08 17:10:56
Prawnicy typu Krzystek lub Sochanski to zmora naszych czasów. Tu trzeba kierowników budów z min 15letnim stażem
3 min ja sztuke.
2020-07-08 17:08:51
3 mln za sztukę. Efektywne miejsce zakupu to 60.000 zl czyli tyle co.maly samochód. Gdzie efekt skali??? Taniej wozić ludzi taxowkami elektrycznymi lub hybrydowymi. A koszty serwisu pewnie też spore
Szkoda
2020-07-08 16:52:45
Szkoda że miasto nie poszło w autobusy zasilane gazem.
Jan
2020-07-08 16:38:38
To jest jak robienie porządku w domu na szybko, z miejsca na miejsce przedkładanie, wszyscy wiemy czym to się kończy, gorszym bałaganem, i trudniejszym do uporządkowania. Przegonimy te spaliny wyprodukowane przez autobusy z miasta, ale na "wsi" będzie ich cztery razy tyle. To nie ma sensu!!!
przeciwniksmogu
2020-07-08 14:45:26
Ekologicznie spalimy więcej węgla w elektrowni zamiast oleju napędowego. Zmieni się tylko miejsce emisji i cena pojazdu - ponad dwukrotnie wyższa niż autobus spalinowy. Myślenie Kalego
Obłęd
2020-07-08 13:44:46
Wielokrotnie przepłacone zabaweczki. "Bezemisyjny tabor" gdzie? W jakiej skali? W skali całego środowiska absolutnie nie! Za te pieniądze można kupić 2-3 razy większą liczbę nowych tradycyjnych autobusów, a jak chcecie podróżować na prąd, to rozwijajcie sieć tramwajową. Tu jednak planuje się wyrzucić pieniądze w błoto nie dla rzeczywistego rozwiązania kwestii transportowych, a dla dobrego samopoczucia brukselskich satrap i lokalnych pustogłowych ekologistów.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA