Szczecińskie powietrze ma być czystsze, a hałas na ulicach mniejszy. Ten cel ma być osiągnięty m.in. dzięki zakupowi ekologicznych autobusów – hybrydowych i całkowicie elektrycznych. Miasto ogłosiło przetarg na zakup 16 autobusów hybrydowych. Termin nadsyłania ofert mija 28 listopada 2017 r. Równolegle trwają starania o wsparcie przy zakupie pojazdów elektrycznych.
– W ramach zamówienia planowany jest zakup 8 sztuk autobusów jednoczłonowych i 8 sztuk autobusów przegubowych, niskopodłogowych, fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, hybrydowych z silnikiem zasilanym olejem napędowym, spełniającym normę emisji spalin EURO VI – tłumaczy Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta. – Wykonawca będzie miał 270 dni kalendarzowych na wykonanie zamówienia od dnia podpisania umowy.
Zamówienie podzielone jest na dwie części. Pierwsza dotyczy zakupu 8 autobusów jednoczłonowych (12-metrowych), niskopodłogowych, fabrycznie nowych, niskoemisyjnych, hybrydowych z silnikiem zasilanym olejem napędowym (spełniającym normę emisji spalin EURO VI ), wyprodukowanych w 2018 roku, przeznaczonych do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej. Część druga ma określone podobne kryteria, tyle że ma to być 8 autobusów przegubowych o długości 18 m. Teoretycznie może się więc okazać, że hybrydowe pojazdy dostarczy dwóch różnych producentów.
W obu przypadkach kryteria oceny będą jednak takie same. Za proponowaną cenę będzie można uzyskać 60 proc. punktów. Kolejne 20 za jak najniższą emisję dwutlenku węgla, 10 za liczbę miejsc dla pasażerów oraz po 4 proc. za ilość wymaganego środka chłodzącego oraz tzw. podatność obsługowo-serwisową.
Otwarcie ofert zaplanowano na 28 listopada, a mogą je złożyć wyłącznie firmy, które wykażą, że mają już za sobą dostawy przynajmniej 3 pojazdów hybrydowych w każdej z części zamówienia. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.
Równolegle trwają starania o środki na zakup autobusów całkowicie elektrycznych. Stara się o nie zaledwie 6 polskich miast, a Szczecin znalazł się w tym gronie. Chodzi o dotację z programu NFOŚiGW o nazwie Gepard – „Bezemisyjny transport publiczny”.
– W ramach programu priorytetowego wpłynęło łącznie 7 wniosków, w tym 6 wniosków o dotacje oraz 1 wniosek o pożyczkę – mówi Sławomir Kmiecik, rzecznik prasowy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Łączna wnioskowana kwota dotacji to 27 695 216,00 zł, a pożyczki 4 650 000 zł. Z kolei łączny koszt całkowity tych 6 przedsięwzięć to 89,5 mln zł.
Wnioski należało składać do 22 września br. Teraz złożone projekty otrzymują punktację, według której ułożona zostanie lista rankingowa. Według harmonogramu ocena wniosków powinna potrwać do grudnia 2017 r., zawieranie umów o dofinansowanie ma nastąpić od stycznia 2018 r. do grudnia 2019 r., wydatkowanie środków – do grudnia 2020 r. Cel Geparda to generalnie uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie publicznym.
Tomasz Tokarzewski
Fot. Robert Wojciechowski (arch.)