Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Dzikie czy żeglowne?

Data publikacji: 07 kwietnia 2017 r. 13:12
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:38
Dzikie czy żeglowne?
 

Organizacja ekologiczna WWF Polska w ostatnich miesiącach prowadzi kampanię przeciwko planowanym na rzekach inwestycjom, mającym m.in. ożywić żeglugę śródlądową. Szczecińskie stowarzyszenie „Odrą w Świat” w liście otwartym zarzuca przedstawicielom WWF szerzenie nieprawdziwych informacji i apeluje o rzetelną debatę. Apel wspierają inne stowarzyszenia, instytucje naukowe, przedsiębiorcy.

Fundacja WWF Polska od lat jest przeciwna transportowi śródlądowemu.

– Polskie rzeki nigdy nie będą wodnymi „autostradami” – przekonywała w 2014 r. Ostatnio nasiliła sprzeciw. Ma on związek m.in. z przystąpieniem Polski do europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych (AGN). Obecny rząd założył sobie jako priorytet odbudowę wodnych dróg śródlądowych i włączenie ich w system europejski.

– Prezydent podpisał wyrok na polskie rzeki – zatytułowali jeden ze swoich artykułów ekolodzy z WWF.



Informacje podawane przez tę organizację oburzyły szczecińskie stowarzyszenie „Odrą w Świat”.

– Musimy zaprotestować przeciwko fałszywym twierdzeniom wygłaszanym przez niektórych przedstawicieli środowisk ekologicznych, iż żegluga zagraża przyrodzie – czytamy w liście otwartym stowarzyszenia do przedstawicieli WWF. – Nieprawdą jest również, iż rządowy plan inwestycji przywracający żeglugę na naszych głównych szlakach wodnych jest w sprzeczności z wytycznymi Komisji Europejskiej. Plan odnosi się bowiem do najlepszych praktyk wskazanych w dokumencie KE z 2012 roku pt. „Transport wodny śródlądowy i sieć Natura 2000 – zrównoważony rozwój śródlądowych dróg wodnych i zarządzanie nimi w kontekście dyrektywy ptasiej i siedliskowej”.

Autorzy listu dodają, że potrzeba rozwoju dróg wodnych wynika też z najważniejszego dla transportu Unii Europejskiej dokumentu, tj. Białej Księgi Transportu z marca 2011 r.

– Apelujemy do przedstawicieli środowisk ekologicznych o opamiętanie i zaprzestanie medialnej dezinformacji – kończy list stowarzyszenie. – To bardzo nieodpowiedzialne działania, mogące przynieść bardzo negatywne skutki gospodarcze i środowiskowe dla naszego kraju. Apelujemy o rzetelną debatę!  



Cały artykuł w "Kurierze Szczecińskim", e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 7 kwietnia 2017 r.

Tekst i fot. (ek)

List otwarty do przedstawicieli WWF dostępny tutaj

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ekolodzy? Wyjazd!
2017-04-08 02:02:24
Ja bym tych pseudo ekologów pogonił. Pogonił z miast i wsi. Gdzie? Do lasu, do puszczy niech tam żyją w zgodzie z naturą nie naruszając przestrzeni życiowej żabek, ptaszków czy nie daj Boże niedźwiedzi lub wilków. Niech mieszkają na drzewach czy pod nimi. Raczej nago albo odziani w liście (w skóry nie wolno! To nie ekologiczne! To cierpienie zwierząt!). Nogi bose lub w sandałach z kory drzewa zżartego przez korniki (ze zdrowego nie wolno kory pozyskiwać! To nie ekologiczne!). Do jedzenia jagody i grzyby. Raczej na surowo bo ognisk palić nie wolno! Smog i te sprawy! To nie ekologiczne! Robactwo? Insekty? No cóż, trudno musicie z tym wytrzymać. Nie będziecie się przecież smarować wyrobami chemicznymi?! To nie ekologiczne! Powodzenia!
Pchacz przed siebie
2017-04-07 17:43:26
@Bizon<- TIR-ami nie wozi się piasku, żwiru, węgla, złomu i rudy żelaza, zrębków, pasz itp. tzw masówki, a barkami nie wozi się produktów spożywczych o krótkim terminie przydatności do spożycia.. ani elektroniki. Owszem można pomyśleć o barkach-kontenerowcach do wożenia ciężkiej drobnicy. Ale do tego potrzebny jest system portów przeładunkowych ziemia-woda-ziemia (w skrócie ZWZ). A do tych portów też trzeba dojechać i dokonać przeładunku. Robi się gorąco na sam pomyślunek kto ma to robić.. i za ile ? Barka płynie w górę rzeki 1)_pod prąd, 2)_pod górę. Samochód czy PKP Cargo - tylko "pod górę". Co prawda w dół rzeki barka płynie "z prądem", ale wierz mi, że to nie ułatwia żeglugi gdyż jest utrata sterowności - dokładnie tak jak na spływie kajakowym. Najlepiej więc wychodzi żegluga nizinna na szerszych kanałach - tak jak w Holandii i w Szczecinie. Żegluga na Odrze to bardzo ciekawe zajęcie pod warunkiem, że jest to komuś potrzebne i są zlecenia przewozowe..
jas
2017-04-07 15:56:02
Rzeka powinna byc uregulowana a co do stanu wody w rzece to sa zbiorniki po to wybudowane zeby regulowac poziom wody zeglownej (chyba ze nad zbiornikami sa pobudowane pensjonaty i urlopowicze sie opalaja sa Otmuchow Mietkow Turawa
xyz
2017-04-07 15:25:35
Pewno znów akcja ekologów za niemieckie pieniądze konkurencji. Odra to nie Biebrza. Tu zawsze był transport rzeczny. Zgadzam się z @bizon to może odciążyć i poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Bizon
2017-04-07 14:20:56
Jak moze byc najdrozszy jezeli barke 1000ton obsluguje 2 ludzi a 1000ton to 33 Tir ilu kierowcow i ile wypadkow na drodze
Modlitwa do Wiadrusa.
2017-04-07 14:20:08
Co to znaczy - "ożywić żeglugę śródlądową" ? Jeżeli na dostępnych już i eksploatowanych obecnie "zasobach rzecznych" nazywanych inaczej "śródlądową infrastrukturą wodną" - jeżeli więc na tych już użytkowanych rzekach żegluga się nie rozwija - tzn. nie widać wzrostu zapotrzebowania na transport śródlądowy - to znaczy, że przyczyna leży w otoczeniu gospodarczym, które jest w stagnacji i nie ma powodów aby zlecać komukolwiek przewozów towarowych drogami śródlądowymi. Skąd bierze się ten urojony pomysł, że rzeki można pogłębiać i właśnie to "ożywi żeglugę śródlądową" ? Czy można ożywiać Niedźwiedzia ażeby nie zapadał w sen zimowy na kilka miesięcy tak jak żegluga śródlądowa ? No niestety tak już jest, że zimą jest lód na rzekach i małe stany wodne, a w lipcu susza i tez małe stany wodne. Rzeka to obiekt o skomplikowanej geometrii i geologii, wypełniony dynamicznie zmieniającym się medium jakim jest woda - -już przez starożytnych myślicieli zaliczona do Żywiołów, a więc do materii boskiej. Módlmy sie do Boga Rzeki Odry - do Wiadrusa aby przywrócił rozum wszystkim entuzjastom pogłębiania rzek.
Bizon
2017-04-07 13:35:01
zegluga srodladowa to najbardziej ekologiczna a zarazem najtaniszy srodek transportu
info
2017-04-07 13:34:23
Nieważne, czy informacja jest prawdziwa, czy też nie, ważne, że poszła w świat. Opozycja właśnie tak działa i jakoś nikt nie robi szumu.
Transport rzeczny jest najdroższym rodzajem transportu
2017-04-07 13:21:49
Szczególnie w górę rzeki. Podczas gdy wszyscy od niego odstępują, Polska się niepotrzebnie ładuje w drogie i niepotrzebne pogłębiania rzek. Tu trzeba rozwijać transport drogowy i kolejowy, a nie rzeczny

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA