Prof. Grzegorz Kiarszys i mgr Maksymilian Dzikowski opowiedzą o dziedzictwie kulturowym niemieckiej fabryki benzyny syntetycznej w Policach.
fot. Agata JANKOWSKA
Wykład pt. „Fabryka syntetycznych paliw płynnych Hydrierwerke Pölitz AG i jej materialne dziedzictwo. Totalitarne krajobrazy w świetle teledetekcji archeologicznej” odbędzie się w czwartek 17 kwietnia o godz. 18 w Mierzynie. Wygłoszą go prof. Grzegorz Kiarszys oraz Maksymilian Dzikowski.
Hydrierwerke Pölitz AG była fabryką syntetycznych paliw płynnych o strategicznym znaczeniu dla nazistowskiej machiny wojennej. Teren otaczający zakład był silnie zmilitaryzowany, znajdowały się w nim liczne stanowiska artylerii przeciwlotniczej, stacje radarowe, generatory dymu, balony zaporowe, schrony i okopy. W celu zapewnienia niezbędnej niewolniczej siły roboczej w otoczeniu fabryki Niemcy zorganizowali system obozów pracy przymusowej, obozy karne oraz filie obozów koncentracyjnych. Hydrierwerke, niemal od początku swojego funkcjonowania była celem bombardowań alianckich, które spowodowały znaczne zniszczenia zakładu oraz pobliskich miejscowości. Całościowy obraz regionu dopełniały zatem zrujnowane osiedla i infrastruktura cywilna, zniszczone gospodarstwa rolne, wszechobecne kratery po bombach oraz zdewastowane środowisko naturalne. Po wojnie burzliwa przeszłość Hydrierwerke Pölitz AG ulegała stopniowemu zacieraniu.
Zainteresowanie historią tego miejsca ożyło ponownie w pierwszej dekadzie XXI wieku, przede wszystkim za sprawą działań lokalnych entuzjastów zrzeszonych w stowarzyszeniu SKARB. Prezentacja będzie miała dwa podstawowe cele naukowe. To przedstawienie potencjału poznawczego teledetekcji archeologicznej, w tym analiz zwiadowczych zdjęć wykonanych przez 8. Armię Lotniczą USA w badaniach krajobrazów konfliktów. W tym aspekcie będzie to propozycja odejścia od historii zdarzeniowej na rzecz narracji zorientowanej na przekształcenia krajobrazu kulturowego. Drugim celem jest omówienie wybranych praktyk i strategii społecznych związanych z odnoszeniem się do materialnego dziedzictwa Hydrierwerke Pölitz AG.
Prof. Grzegorz Kiarszys - dr hab., prof. US, pracuje w Katedrze Archeologii Uniwersytetu Szczecińskiego. Studiował archeologię w Instytucie Prahistorii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W 2005 roku był zatrudniony przez Polski Kontyngent Wielonarodowej Dywizji Centrum-Południe, w grupie CIMIC na stanowisku Specjalisty do Spraw Archeologii i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego w polskiej strefie odpowiedzialności w Iraku. W latach 2006-2008 uczestniczył w wykopaliskach archeologicznych w Irlandii, a następnie w Irlandii Północnej.
Maksymilian Dzikowski - w 2021 r. ukończył archeologię, a w 2022 r. studia na kierunku menedżer dziedzictwa kulturowego na US. Obecnie jest doktorantem Szkoły Doktorskiej US, a pracę pisze pod kierunkiem promotora, prof. Grzegorza Kiarszysa. Zatrudniony w Międzynarodowym Ośrodku Badań Interdyscyplinarnych w Kulicach, gdzie aktualnie realizuje polsko-niemiecki projekt pt. "Hop w pradzieje", przygotowany i realizowany z dr Martą Chmiel-Chrzanowską (Katedra Archeologii US).
Wykład odbędzie się na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Ludowym (ul. Wielecka 13B, Mierzyn). Wstęp jest bezpłatny.
(K)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@ Szczecinianka
2025-04-18 19:37:15
Szczecinianka, kłaniam Ci się nisko. Mój wielki szacunek.
@ @Grmanofobu
2025-04-18 09:46:22
Mój szacunek. Masz rację. Gorsi od Niemców są tylko folksdojcze. Zresztą gorsi od sowietów byli aktywiści PZPR.
klemens
2025-04-18 08:55:25
może przy okazji coś o dziedzictwie polskiej fabryki w Policach . Jej wkład w przemiany krajobrazowe jest fundamentalny .
Szczecinianka
2025-04-18 08:34:49
Tyle wart jest Polak ile zachowuje pamięci o pomordowanych w czasie II Wojny światowej swoich bliskich przodków ! ! !
Szczecinianka
2025-04-18 08:33:16
JAKO SZCZECINIANKA PYTAM
NIE ZA UWAŻACIE PAŃSTWO POWOLNEJ GERMANIZACJI SZCZECINA?
PRZYWRACANIE HISTORII NIEMIECKIEJ ROZPOCZĘŁO SIĘ TEŻ OD HAŃBIĄCEJ DECYZJI KONSERWATORA MIASTA O PRZYWRÓCENIU NIEMIECKICH NAPISÓW NA ŚCIANACH URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO. WYSTARCZY PRZEJŚĆ SIĘ PO KORYTARZACH
Szczecinianka
2025-04-18 08:32:09
JAKO SZCZECINIANKA PYTAM
NIE ZA UWAŻACIE PAŃSTWO POWOLNEJ GERMANIZACJI SZCZECINA?
PRZYWRACANIE HISTORII NIEMIECKIEJ ROZPOCZĘŁO SIĘ TEŻ OD HAŃBIĄCEJ DECYZJI KONSERWATORA MIASTA O PRZYWRÓCENIU NIEMIECKICH NAPISÓW NA ŚCIANACH URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO. WYSTARCZY PRZEJŚĆ SIĘ PO KORYTARZACH
POLKA- PATRIOTKA
2025-04-18 08:26:57
JAKO SZCZECINIANKA PYTAM
NIE ZA UWAŻACIE PAŃSTWO POWOLNEJ GERMANIZACJI SZCZECINA?
PRZYWRACANIE HISTORII NIEMIECKIEJ ROZPOCZĘŁO SIĘ TEŻ OD HAŃBIĄCEJ DECYZJI KONSERWATORA MIASTA O PRZYWRÓCENIU NIEMIECKICH NAPISÓW NA ŚCIANACH URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO. WYSTARCZY PRZEJŚĆ SIĘ PO KORYTARZACH. CZYIMI RĘKAMI SIĘ ODBYWA TEN PROCES? CZYIMI PIENIĘDZMI?
MY ZA NASZE W HOŁDZIE ZBRODNIARZOM I MORDERCOM ???? HAŃBA RZĄDZĄCYCH!
A POLAK JEST WART TYLE ILE ZACHOWAŁ PAMIĘTCI O MORDERCACH SWOICH BLISKICH ‼️‼️‼️‼️
Gary
2025-04-18 07:31:48
W ogóle was nie interesuje temat tego artykułu oraz tej wystawy. Was interesuje polityczna młócka. Propagandowe tematy wysunięte przez tę czy inną partię polityczną. Zamiast rozliczać rządzących i tych, którzy chcą rządzić z ich programów politycznych, gospodarczych, społecznych oraz z ich realizacji, ze sposobu gospodarowania pieniędzmi publicznymi, z przestrzegania prawa, z działań na arenie międzynarodowej, wy zajmujecie się biciem piany o Niemcach, Smoleńsku itp.
@@Germanofobu
2025-04-18 03:03:27
Nie zapominam. Ale czy to jest powód żeby o tym nie mówić? Ja się wypowiadam z punktu widzenia człowieka związanego z turystyką. Takie miejsc jak policja fabryka są perłami pośród całej komercyjnej tandety dla turystów. Owszem, przypominają mroczne czasy i ludzką krzywdę, i czym jest z resztą ekspozycja w bunkrze muzealnym na terenie. Nie można takich miejsc zapominać i negować ich istnienia. Właśnie o to chodzi, żeby pokazywać ludziom takie miejsca, żeby tego typu zbrodnie się nie powtórzyły
Maciek
2025-04-17 23:14:14
A te zalane podziemia w Policach, zostały wreszcie osuszone i spenetrowane, czy dalej czekają na lepsze czasy?...
CzesiekSzlifierz
2025-04-17 22:29:44
Do Germanofobu:
To nie jest żaden unikat. Podobna działała w Blachowni Śląskiej. W obecnych czasach Chińczycy zbudowali takie fabryki, ponieważ rozwinęły się mocno technologie katalizatorów. Żaden to unikat a już na pewno nie żadne dziedzictwo kulturowe. Bo jakiej kultury? Największych w Europie złodziei i morderców???
@Germanofobu
2025-04-17 22:14:16
Nie zapomnij o unikalnym obozie dla niewolników 3 rzeszy niemieckiej o nazwie Bremerhaven. Był to statek przerobiony na obóz bez mała koncentracyjny. Efekty tej unikalnej technologii mordowania niewolników skrywają lasy Przęsocińskie. Kiedyś pewien Powstaniec Warszawski opowiadając o zbrodniach niemieckich powiedział że..."gorsi od niemców byli volksdeutsche"... O tym unikalnym fenomenie pachołków niemieckich też pamiętajmy.
Dokładnie
2025-04-17 20:20:27
U nas w latach 1945-1989 to nie rządzili komuniści tylko Polacy. Nie ma takiej narodowości komuniści.
Germanofobu
2025-04-17 20:19:34
Ulżyło wam? Rozładowaliście swoje frustracje plując na Niemców? A może godzinówka zarobiona? Co by nie myśleć i mówić o Niemcach, to policka fabryka benzyny syntetycznej, jest unikatowym zabytkiem tego typu na świecie. Jest to dziedzictwo, czy wam się to podoba czy nie. Teraz już takich fabryk się nie buduje a i technologia produkcji benzyny z węgla, została trochę zapomniana. Nie mieszajcie polityki do historii, bo tylko się ośmieszacie.
@To nasi
2025-04-17 20:14:48
"którzy twierdzą, że nie było zamachu na samolot" - "Ląduj dziadu!" - autor tych słów jest jedynym odpowiedzialnym za ten "zamach". Jedyny zamach jaki tam nastąpił, to na procedurach bezpieczeństwa i prawie lotniczym.
Jan.
2025-04-17 18:40:43
Czy to ma być wybielanie niemców. To byli zwyczajni niemcy a nie naziści.
@miki
2025-04-17 11:46:38
siejesz dezinformację i jesteś agenturą Putina. Nazizm to Narodowy, Niemiecki Socjalizm, NSDAP to partia niemieckich robotników, na początku swojego istnienia powiazana ideologicznie i symbolicznie z sowieckim ruchem komunistycznym.
no nie
2025-04-17 10:11:32
dziedzictwo kulturowe? gość pojechał po bandzie.
miki
2025-04-17 09:59:24
@"... dla: Encyklopedia PWN: nazizm, narodowy socjalizm, hitleryzm, ruch polityczny (od 1919), ideologia, od przejęcia władzy przez A. Hitlera (1933) system państwowy w Niemczech (tzw. III Rzesza).
Korbaczewski
2025-04-17 09:58:06
Ach ci naziści! Przybyli z Nazistanu i zniewolili biednych Niemców.
A potem dołączyli do nich wredni Polacy.
To nasi
2025-04-17 09:18:59
Wyzwoliciele ,niejakie kacapy powywoziły pociągami w głąb Sojuza całe żelastwo z tej fabryki.Wiele głąbów nadal myśli i uważa, że ruskie Polskę wyzwalały !Nie mam do Was pretensji, bo tak nam kłamano na lekcjach historii . Prawda o Katyniu również długo czekała na jej ujawnienie ! Wszyscy , którzy twierdzą, że nie było zamachu na samolot z Prezydentem Lechem Kaczyńskim ,kiedyś również dowiedzą się prawdy! Oczywiście jak dożyją tych czasów! Kacap ma w genach mordowanie innych !
"... dla
2025-04-17 08:57:57
nazistowskiej machiny wojennej." A jakiej narodowości byli ci naziści ? Kurierek, ech Kurierek.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.