Depresja, fobia szkolna, zaburzenia odżywiania, cyberprzemoc - to najczęstsze problemy, z którymi muszą się zmierzyć psychologowie szkolni. Jak sobie z nimi radzą?
W Szkole Podstawowej nr 74 i Gimnazjum nr 29 w Szczecinie po raz dziewiąty odbyła się konferencja „Oświata - Medycyna bliżej dziecka". W tym roku tematem wiodącym była troska o zdrowie psychiczne uczniów. - Konferencja jest organizowana głównie dla dyrektorów szkół, psychologów, pedagogów wspierających dzieci uczące się w klasach integracyjnych, nauczycieli i rodziców. Celem jest przybliżanie tematyki zagrożeń cywilizacyjnych wobec uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalistów - mówi Anna Trojanowska, dyrektor SP nr 74.
Wśród największych problemów, jakie dotykają dzisiejszą młodzież, są m.in. zaburzenia odżywiania takie jak bulimia, anoreksja, cyberprzemoc, nieprzystosowanie społeczne, dopalacze.
- W tym roku priorytetem ministerstwa edukacji narodowej jest zagadnienie zdrowia psychicznego dzieci, stąd temat obecnej konferencji - wyjaśnia A. Trojanowska.
Zdaniem dyrektor SP nr 74, uświadamianie nauczycieli, pedagogów i rodziców jest konieczne. Zwłaszcza że przypadki różnych zaburzeń zdarzają się coraz częściej. - Przybywa przypadków dzieci z depresją, albo fobią szkolną. Okazuje się, że ciężko je rozpoznać, bo ich objawy są podobne do ADHD - mówi A. Trojanowska.
Fobia szkolna to chorobliwy lęk przed pójściem do szkoły, który może wynikać z zaburzeń rozwojowych, sytuacji w domu, bądź wśród rówieśników.
- My w szkole również zauważamy takie symptomy, mamy dzieci, które przejawiają pewne zachowania depresyjne. Myślę, że nauczycielom jest łatwiej wychwycić takie przypadki niż rodzicom, bo mają porównanie do innych dzieci - tłumaczy A. Trojanowska. Objawy depresji dziecięcej to m.in. wycofywanie się, albo wręcz przeciwnie - agresja, jako forma zwrócenia na siebie uwagi. Niektóre dzieci wagarują. - Wśród gimnazjalistek zdarzają się nam przypadki anoreksji czy bulimii. Duży wpływ na te zaburzenia ma moda - dodaje Jolanta Kuźbik, dyrektor Gimnazjum nr 29.
Jak spośród dziesiątek lub setek dzieci w szkole wychwycić takie zachowania i pomóc?
- Najpierw powinni zareagować wychowawcy lub nauczyciele. Mamy pedagoga i psychologa, z którymi można się skonsultować. Są rozmowy z rodzicami, z którymi współpraca jest bardzo istotna. Jedną z form pomocy są różnego typu zajęcia wspierające - opowiada A. Trojanowska.
Wśród tematów poruszonych na konferencji były m.in. profilaktyka i rozpoznanie stanów depresyjnych uczniów, ryzyko cyberprzemocy, ustawa o ochronie zdrowia psychicznego i prawo rodzinne, medyczne aspekty wykorzystywania seksualnego dzieci. ©℗
(szymw)
fot. Szymon WASILEWSKI
Od lewej: Anna Trojanowska, dyrektor SP 74 i Jolanta Kuźbik, dyrektor Gimnazjum 29.