Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Czy i dlaczego szczecinianie wybierają rower?

Data publikacji: 16 listopada 2015 r. 14:48
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 15:34
Czy i dlaczego szczecinianie wybierają rower?
 

Co szczecinianie sądzą o rowerze publicznym? Naukowcy z Uniwersytetu Szczecińskiego zbadali opinię użytkowników Bike_S. Operator wypożyczalni jednośladów przygotowuje się do rozbudowy systemu.

1869 osób wzięło udział w ankiecie przygotowanej przez Katedrę Systemów i Polityki Transportowej Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług US. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące ich zwyczajów codziennego poruszania się po mieście oraz opinii na temat Bike_S oraz w ogóle komunikacji rowerowej w Szczecinie.  

Najczęściej wykorzystywanym sposobem codziennego przemieszczania się wśród badanych jest samochód osobowy (34,8 proc.), następnie komunikacja miejska (27, 9 proc.) podróże piesze (17,2 proc.). Rowerem prywatnym codziennie jeździ 9,4 proc. ankietowanych, a 8.9 proc. korzysta z Bike_S. Blisko połowa (45, 91 proc.) zdecydowanie popiera poprawę infrastruktury rowerowej kosztem udogodnień dla samochodów. Za jej rozwojem są także ci (34,8 proc), którzy większość miejskich podróży odbywają autem. 

Ponad 90 proc. ankietowanych uznało, że system Bike_S jest potrzebny Szczecinowi, ale zdaniem prawie połowy Szczecin nie jest bezpiecznym miastem dla rowerzystów.

Według badania, wśród użytkowników Bike_S dominują mężczyźni (65 proc.) w wieku 26-39 lat (52 proc.) z wykształceniem wyższym (73 proc.) mieszkających w Szczecinie (79. proc.) Respondenci używają jednośladów (posiadając jednocześnie samochód) głównie z powodu zdrowego trybu życia oraz oszczędności czasu.

Ankietę przeprowadzono w październiku, autorką opracowania jest Zuzanna Kłos-Adamkiewicz z WZiEU US. Spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operator systemu roweru publicznego, zachęcał do udziału w niej poprzez swoją stronę internetową i profil na Facebooku. 

Tymczasem NiOL przygotowuje się do rozbudowania systemu roweru miejskiego. Już kilka miesięcy temu magistrat zadecydował o stworzeniu 29 stacji na prawobrzeżu, a w zeszłym tygodniu ogłoszono wyniki Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego. Jednym z wygranych projektów jest „Szczeciński Rower Miejski - drugi etap" w dzielnicy Zachód zakładający montaż 14 terminali.

- Przetarg na oba te systemy zostanie ogłoszony łącznie. Stąd też pewne wstrzymanie ogłoszenia przetargu i kształtu Bike_S na prawobrzeżu. Teraz robimy inwentaryzację działek, na których stacje w dzielnicy Zachód miałyby powstać - mówi Konrad Stępień, prezes NiOL.

Stępień zapewnia, że przetarg na obie inwestycje zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Obecny sezon Bike_S potrwa do końca listopada. Rowery ponownie będzie można wypożyczać od 1 marca.  

Szymon WASILEWSKI

Na zdjęciu: Od lewej Zuzanna Kłos-Adamkiewicz i prof. Piotr Niedzielski prezentują wyniki ankiety o Bike_S.

fot. Szymon WASILEWSKI

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

MM
2015-11-24 14:17:11
Dlaczego w artykule/ankiecie podany jest zakres wiekowy 26-39 lat. Jeżeli by go podzielić np. na 26-31 i 32-39 to pewnie by wyszło, że zdecydowaną większość stanowi ta pierwsza grupa, w której przeważają osoby nie mające dzieci. Jakoś nie wyobrażam sobie rozwożenia dzieci do szkoły/przedszkola rowerem.
@
2015-11-17 09:21:54
"Np. w Holandi, Dani i wielu innych krajach Europy Zachodniej............" A innych udogodnień w tych krajach nie widzisz ?? Bielmem oczka zalazły?? Popatrz łaskawie na zorganizowany system parkingów, popatrz na przepustowość dróg, popatrz na organizację ruchu na skrzyżowaniach. Tam auto nie kotłuje niepotrzebnie paliwo i nie zasmradza powietrza. Popatrz na Krzywoustego w piątek o 17:00 bo jedynie Niepodległości zamknięto i korek do placu Kościuszki. Nie można było inaczej zorganizować ruchu aby nie tworzył gigantycznych zatorów ?? W tym przypadku myślenie boli. Nikt na uniwersytecie nie pokwapił sie aby policzyć straty "Kowalskiego" a już na pewno nie pomierzył smrodu. Ale nad rowerem miejskim....uuuuu, to już onanizm po całej długości, hymny pochwalne, kwiaty, ordery,...no i premie zapewne
Rowerzysta i pieszy zawsze sie cieszy,
2015-11-16 23:51:54
Np. w Holandi, Dani i wielu innych krajach Europy Zachodniej jazda na rowerze jest bardzo popularna i tam prawie nikt nie narzeka ! A u Nas zwsze jest Komus... zle ! !
50% zartem i 50% na serio,
2015-11-16 23:45:50
Miejmy nadzieje ze nie tylko dlatego... ze przy kazdym rowerze kreca sie "non-stop" az 2 pedaly ??
Pan Witek
2015-11-16 22:43:00
Nobel murowany. Powinni się zająć tym, żeby wyeliminować tiry z centrum miasta i zmienić przebieg drogi nr 10
@
2015-11-16 20:01:04
Popieram Hogo Frogo i idę dalej. Wykasować całkowicie ruch pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym. Ale wszystkie. Wykasować także wszystkie miejsca parkingowe w Szczecine także te dla uprzywilejowanych. Wprowadzić jedynie ruch rowerowy i konny. Powietrze będzie czystsze z lekką nutką powiewu świeżości. Statystyki skoczą niebotycznie. A poziom głupoty osiągnie szczyty.
Darek
2015-11-16 15:07:47
No dobrze, a może pan redaktor poda do publicznej wiadomości statystyki roweru miejskiego, czyli ile było wypożyczeń i jaki one przyniosły dochód. Jak narazie to wygląda na to iż jest to darmowy środek lokomocji dla wybranej ponad 20 000 grupy osób który kosztował pozostałych mieszkańców Szczecina ponad 2.5 miliona złotych.
HogoFogo
2015-11-16 14:31:35
Jestem za tym aby ruch samochodowy w Szczecinie został w pierwszej kolejności wyeliminowany w rejonie Urzędu Miejskiego. Należy skasować wszystkie miejsca parkingowe z kopertą, dla kobiet w ciąży i te zwykłe w promieniu przynajmniej 1 km. Kolejnym krokiem powinno być potraktowanie w ten sposób rejonu Uniwersyteu Szczecińskiego. Następnie należy ponownie przeprowadzić ankietę.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA