Wiemy wreszcie kto i za jakie kwoty gotów jest przebudować ul. Władysława Szafera w Szczecinie. Do rywalizacji o kontrakt na inwestycję drogowo-tramwajową z nową pętlą w pobliżu hali widowiskowo-sportowej do skrzyżowania z ulicami Eugeniusza Romera, Szeroką i Modrą stanęło dziewięć firm. Jest zatem z czego wybrać, ale żadna z ofert nie mieści się w kwocie, jaką na to całe przedsięwzięcie zamierzał przeznaczyć magistrat.
W przetargu, ogłoszonym w połowie lutego, kilkukrotnie przekładane były terminy składania ofert, a aż kilkanaście razy modyfikowane też zapisy specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Tyle pytań i wątpliwości do jej treści mieli potencjalni wykonawcy. W terminie wyznaczonym jako ostateczny na piątek (7 czerwca) wpłynęło dziewięć ofert. Różnica między tą najtańszą a tą najdroższą przekracza ponad 96,2 mln zł.
Na realizację tego zadania założony został budżet na poziomie 115 210 000 zł brutto.
Co oznacza, że najniższa cenowo ze złożonych ofert odbiega - jak na dotychczasowe realia finansowych kalkulacji wydatków na inne tego rodzaju planowane projekty komunikacyjne w mieście - nieznacznie. Bo ledwie o niespełna 9,9 mln zł w górę w stosunku do oczekiwań urzędników. A złożyła ją Eurovia Polska S.A. Oddział w Szczecinie, która zaproponowała wynagrodzenie za swe usługi w wysokości 125 190 424,45 zł brutto. Podczas gdy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia, którego oferta okazała się najdroższa, za ten sam zakres robót skalkulowało wynagrodzenie na 221 406 654,58 zł brutto.
Ponadto do przetargu stanęły: Firma Budowlano-Drogowa MTM z Gdyni (140 639 894,82 zł), konsorcjum Balzoli Polska S.A. (139 943 578,35 zł), konsorcjum z liderem spółką Roverpol (132 471 000 zł), warszawski Budimex S.A. (132 818 524,93 zł), konsorcjum Aldesy i COALVI (138 626 245,08 zł), pruszkowski STRABAG S.A. (131 211 041,05 ZŁ) oraz ZUE S.A. z Krakowa (156 088 107 zł).
Teraz trwa analiza ofert. Oprócz ceny wśród kryteriów brane są też pod uwagę okres udzielanej gwarancji i rękojmi na wykonane roboty oraz deklarowana wysokość kary umownej za każdy dzień przekroczenia zapisanego w umowie terminu realizacji inwestycji.
Przypomnijmy, że to ma być w założeniu ledwie pierwszy etap zadania, które podzielone zostało na trzy odrębne. A ma on objąć przebudowę całej ul. Władysława Szafera do rejonu, gdzie zbiegają się z nią ulice: Eugeniusza Romera, Modra i Szeroka. Od miejsca przed obecnym rondem Szczecińskich Olimpijczyków, gdzie zakończyć się powinna do najbliższej jesieni trwająca aktualnie budowa fragmentów nowych jezdni z wydzielonym pasem torowiska od nowego ronda u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego. To ma być kontynuacja przebudowy całego układu komunikacyjnego od pętli Las Arkoński, przez osiedle Zawadzkiego-Klonowica i dalej przez Krzekowo.
Mają powstać kolejne cztery nowe ronda (na skrzyżowaniach z ulicami: Tadeusza Zawadzkiego, Franciszka Jarzyńskiego, Eugeniusza Romera i Modrą oraz Modra i Szeroka), dwie jezdnie (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a między nimi pas torowiska przystosowany do jazdy także dla autobusów) i pętla tramwajowo-autobusowa na ugorach za halą widowiskowo-sportową. W sumie 1,2 km nowej drogi.
Poza tym projekt zakłada: urządzenie na nowo po obu stronach chodników i dróg rowerowych, przebudowę uzbrojenia podziemnego i oświetlenia. Planowane w miejscu obecnego przy skrzyżowaniu z ul. Tadeusza Zawadzkiego rondo ma być trójwlotowe dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 50 m, w rejonie dotychczasowego skrzyżowania z ul. Franciszka Jarzyńskiego takie samo rondo, ale o średnicy zewnętrznej 44 m, a rejon skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera i Modrą ma być przerobiony na czterowlotowe rondo dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 77 m.
Czas wyznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na realizację tego przedsięwzięcia określony został na maksymalnie 18 miesięcy od daty zawarcia z wykonawcą umowy. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK
Ul. Władysława Szafera w stanie obecnym. W oczekiwaniu na przebudowę wraz z torowiskiem i nową pętlą tramwajowo-autobusową w rejonie hali widowiskowo-sportowej.