Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Cłowy zawałowy, a jak się mają inne mosty?

Data publikacji: 05 lipca 2016 r. 11:33
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:08
Cłowy zawałowy, a jak się mają inne mosty?
 

Zawałowy stan mostu Cłowego nad Regalicą, który w trybie natychmiastowy trzeba było zamknąć w ogóle dla ruchu i przyjdzie wznieść nową jego konstrukcję,  wywołał wśród niektórych szczecińskich radnych obawy o kondycję także pozostałych przepraw nad wodami i estakad.

Dlaczego kontrole stanu technicznego Mostu Cłowego dokonane w ostatnich miesiącach nie wskazywały na zły stan przeprawy? Czy kontrole nie powinny wykryć, że most jest w złym stanie technicznym?  W jakim stanie są: -Most Długi , Most im. Pionierów Miasta Szczecina, Trasa Zamkowa, Most Portowy, Most Pomorzan i Most Gryfitów? Kiedy ostatnio były robione przeglądy stanów technicznych tych przepraw i jeśli tak, to na kiedy zaplanowane są ich remonty? – taki zestaw pytań po ostatniej sesji rady skierował Wojciech Dorżynkiewicz, radny niezrzeszony, do prezydenta Piotra Krzystka.

W odpowiedzi Marcina Pawlickiego, prezydenckiego zastępcy ds. komunalnych, odpowiedzialnego za utrzymanie dróg w mieście, pada zapewnienie, że podległy mu Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zleca przeglądy mostów co rok, a raz na pięć lat wykonywany jest ich przegląd rozszerzony. Jednocześnie - zdaniem Pawlickiego - kontrolujący nie mieli szansy zobaczyć korozji na specjalnych kablach konkretnie Mostu Cłowego, bo te były obudowane betonem.

- Przeglądy okresowe obiektu wykonywane są przez zarządcę infrastruktury, tj. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zgodnie z art.62 ustawy Prawo budowlane. Ostatni przegląd rozszerzony był w grudniu 2013 roku, przegląd roczny w listopadzie 2015 roku, oględziny w marcu 2016 roku. Ostatnie dokonane na obiekcie nie wskazywały możliwości wystąpienia tak gwałtownej awarii, która miała miejsce. Zarządca obiektu przeprowadzał bieżące naprawy i remonty zgodnie z zaleceniami wynikającymi z dokonywanych przeglądów – czytamy w odpowiedzi Pawlickiego na zapytania radnego.

Co z pozostałymi przeprawami i estakadami i jakie środki na nie przeznacza samorząd Szczecina? Urzędnicy przygotowali ranking z ocenami w skali od 2 do 5.Roczne środki przeznaczane na bieżące utrzymanie obiektów mostowych to 1,5 mln zł brutto. Kwota ta wystarcza ledwie na prace konserwacyjno - porządkowe. 

W zestawieniu nagorzej wypada Trasa Zamkowa z następującymi notami: estakady jezdni północnej 2,69, mostami jezdni północnej 3,0, estakady jezdni południowej 2,75 do2,85, mostami jezdni południowej 3,0. . Na lata 2016/2017 planowane jest wykonanie kompleksowego remontu jezdni wjazdowej Trasy Zamkowej (odwodnienie, uszczelnienie, wymiana wyposażenia obiektu, nawierzchnio – izolacje, nawierzchnie i prace antykorozyjne).

W stanie dostatecznym z oceną 3,0 jest most Długi. Nie od dziś wiadomo, że zwłaszcza stabilność tej przeprawy na przyczółku od strony Izby Celnej nie wygląda różowo. Rysy i pęknięcia są tam monitorowane przy pomocy montowanych tam blaszek do okresowych pomiarów rozmiarów pojawiających się szczelin. Skutki obsunięć i spękań widać gołym okiem, kiedy spojrzy się chociażby na obmurowania przy schodach zejściowych na nabrzeże Odry.

©℗

Mirosław WINCONEK

Fot. Mirosław WINCONEK

Cały artykuł w wydaniu wtorkowym Kuriera Szczecińskiego i w e-wydaniu z 5.07.2016 r.

Na zdjęciach: most Długi z zewnątrz nawet wygląda całkiem okazale, ale jego stan techniczny - stosując skalę ocen magistrackich urzędników w Szczecinie - jest ledwie dostateczny.

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

to jest absurd
2016-07-06 14:45:36
wywalamy miliony na rower miejski i sciezki rowerowe a nie potrafimy dbac o mosty kluczowe dla komunikacji samochodowej ? rower miejski to droga zabawka pokazcie choc jedno miasto w Europie Zachodniej ktore wyrzuca tak pieniadze a nie potrafi zadbac o infrastrukture ...
Adam
2016-07-05 23:03:57
Dwaj radni I Okręgu, pan Dzikowski oświadczył, że pływał łódką po Regalicy i niczego złego na moście Cłowym nie widział, a pan radny Jerzyk powiedział, że Cłowy powinien już być 10 lat temu rozebrany bo nikt po nim nie jeźdi... Uchowaj Panie takich radnych... w lesie.
Trasa Zamkowa
2016-07-05 19:08:06
Do wiadomości Magistratu:pokrywy poprzeczne na łącznikach Trasy Zamkowej (przy wjezdzie do Szczecina) po przejechaniu po nich pojazdu podskakują na wysokość ok. 2,3 cm.Czy to jest normalne,gdzie jest dozór techniczny?.
Stary Śledź
2016-07-05 16:55:32
Kto w tym mieście myśli o takich drobiazgach jak mosty? Na mosty 1,5 mln na filharmonię 14,5 mln, na trafostację sztuki (co to jest?) 1,6 mln wg. http://bip.um.szczecin.pl/files/1F8347C6A95B411CB347AAA96833B085/scalony%20.pdf Takie są priorytety. Radni i urzędnicy tracą kontakt z realem. Może się chociaż na most po Anakondzie załapiemy.
henryka szczecin
2016-07-05 16:48:46
Hej! popieram Ciebie Most- masz racje,że nasze miasto jest jak ten Most Cłowy.Pozdrawiam.
Dobrze, ale co wynika z tego pliku dołączonych zdjęć ??
2016-07-05 16:15:09
?
andi
2016-07-05 14:39:03
to sprawa się rypła mosty są do wymiany żaden nie ma 5 tylko nieodpowiedni i jak wyszl9i rajcowie tylko kasa i kasa a mosty nie liczą się nawet trasa zamkowa jest wielka lipa nawet nie konserwują ttylko robią jakieś fajerferki bo na to mają kase żeby tylko nie robić mostów wstyd
Gość II
2016-07-05 14:26:31
Jak najbardziej należy przystąpić możliwie szybko do remontu Trasy Zamkowej /szczególnie nitka wjazdowa jest w złym stanie technicznym/ - roboty przedstawione do realizacji przez Zarządcę na lata 2016-2017 OK! Kiedy jednak ZDiTM rozpocznie wymianę urządzeń dylatacyjnych? Niebezpiecznych dla kierowców samochodów osobowych i motocyklistów (blachy stalowe podniesione w kierunku jazdy), nieszczelnych (wody opadowe leją się po podporach) i bardzo głośnych (śruby pourywane, sprężyny popękane - blachy dylatacyjne "tłuką" przy przejeździe pojazdów ! Jeżeli nie ma pieniędzy na wymianę wszystkich uszkodzonych dylatacji - tak byłoby najlepiej, gdyż utrudnienia w komunikacji byłyby minimalne, to należy rozpocząć wymianę dylatacji etapami - np. 4 dylatacje w ciągu roku /decydują posiadane środki finansowe/. Obecny stan techniczny dylatacji TZ nie tylko skraca okres użytkowania obiektów ale przede wszystkim stwarza zagrożenie bezpieczeństwa dla kierowców.
Piotr
2016-07-05 14:21:31
teraz jak zdarzy się wypadek na moście Pionierów to Szczecin stoi i czeka masakra
Autor
2016-07-05 13:26:24
Dziękuję za zwrócenie uwagi na błąd. I już poprawiłem na most Długi. Tyle o tym Cłowym, że człowiek myśli Długi, a omyłkowo i tak czasem napisze Cłowy. Pozdrawiam, Mirosław Winconek.
Gość
2016-07-05 13:05:17
"Na zdjęciach: most Cłowy z zewnątrz nawet wygląda całkiem okazale, ale jego stan techniczny - stosując skalę ocen magistrackich urzędników w Szczecinie - jest ledwie dostateczny." - na zdjęciach jest most Długi, a nie Cłowy.
Most
2016-07-05 12:33:00
Żałosne, że takie przeglądy-podsumowania robi się dopiero, gdy zdarzy się nieszczęście. Można zaryzykować stwierdzenie, że cały Szczecin jest jak Most Cłowy.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA