środa, 17 października 2018.
Strona główna > Wiadomości > Cel: Szosa Polska

Cel: Szosa Polska

Cel: Szosa Polska
Data publikacji: 2018-08-10 18:03
Ostatnia aktualizacja: 2018-08-12 09:20
Wywietleń: 4067 342580

Osiem lat temu rozpoczęła się jedna z ważniejszych szczecińskich inwestycji drogowych - Trasa Północna. Jej budowę podzielono na trzy etapy. Po zakończeniu drugiego, miasto jakby przestało się tą ulicą interesować. Przez ostatnie trzy lata na placu budowy nic się nie działo. Ale - na szczęście - Trasa zostanie jednak dokończona.

Dziś się wydaje, że droga, która połączyła Niebuszewo z północnymi dzielnicami Szczecina przestała być inwestycją priorytetową dla miasta. Że została przez władze zapomniana. Można tak myśleć, bo przez ostatnie cztery lata nic się tu nie działo. Jak na skrzyżowaniu z ul. Łączną postawiono blokady, tak stoją do dzisiaj. Trasa Północna urywa się mniej więcej w połowie swojej planowanej długości. Prowadzi donikąd (choć ułatwia komunikację pomiędzy dzielnicami). Ale to się zmieni. Nie prędko. Ale jednak.

Przypomnijmy, że Trasa Północna rozpoczyna się za wiaduktem przy ul. Rapackiego - biegnie śladem ul. Ks. Warcisława I do ul. Przyjaciół Żołnierza. Pierwszy jej odcinek jest jednopasmowy (ze względu na ciasną zabudowę nie ma miejsca na wybudowanie dodatkowych pasów ruchu). Ma niespełna 600 m. Został ukończony we wrześniu 2015 r. Kosztował ponad 8 mln zł.

Kolejny fragment Trasy, to już dwupasmówka o długości ponad 1 km, która prostopadle przecina obwodnicę śródmiejską (ul. Przyjaciół Żołnierza) i łączy się z ul. Bocianią. Ten etap budowy obejmował całkowitą modernizację zrujnowanego odcinka ul. Ks. Warcisława I. Na jej miejscu wybudowano dwujezdniową ulicę o dwóch pasach ruchu klasy „Z" z wydzielonym pasem międzyjezdnym, na którym w przyszłości ma być ułożone torowisko tramwajowe. Rozpoczęta w 2010 r. inwestycja została zakończona w 2012 r. Jej koszt: 26 mln zł.

Po dwóch latach, w 2014 r., oddano do użytku następną część Trasy Północnej. To obecna ul. Królewskiego. Ma nieco ponad kilometr długości i biegnie dalej na północ, od krzyżówki z ul. Bocianią do ul. Łącznej. W ramach tej inwestycji przebudowano przy okazji półtora kilometra ul. Łącznej. Ten fragment magistrali kosztował równo 33 mln zł.

Od tego momentu nastała cisza. Choć Trasa Północna miała być nowym połączeniem centrum Szczecina z Policami (pozwalającym na ominięcie Golęcina), zakończyła się w Żelechowej.

Jak się jednak dowiedzieliśmy, do czasu. Kolejny - ostatni już - etap budowy Trasy powstanie. Kiedy? Tego jeszcze nikt nie wie. O to, na jakim obecnie jesteśmy etapie, zapytaliśmy Piotra Zielińskiego z Centrum Informacji Miasta UM w Szczecinie.

- W 2019 r. planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - stwierdził.

Oznacza to, że w przyszłym roku mają być kompletowane dokumenty. Ruszą też prace nad przygotowaniem przetargu na wykonawcę inwestycji. Można się jedynie domyślać, że firma, która wybuduje tę drogę zostanie wyłoniona nie wcześniej niż w 2020 r.

Jakie będzie miała zadanie? Poprowadzić nową ulicę (prawie 3,5 km) śladem ul. Wkrzańskiej a później ul. Włodzimierza Ostoi-Zagórskiego w stronę osiedla Bukowo (od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska). Projekt już jest. Wynika z niego, że dalsza część Trasy Północnej również będzie miała dwa pasy ruchu w obie strony a połączy się z ul. Szosa Polska nowym rondem (a właściwie trzema rondami, które mają powstać pomiędzy ul. Ostoi-Zagórskiego a ul. Policką.

Powstanie dwupasmówki zmieni charakter ul. Włodzimierza Ostoi-Zagórskiego (która zostanie przy okazji wyremontowana). Nie będzie już główną ulicą osiedla ale wewnętrzną drogą wspomagającą. Z wąskich uliczek Bukowego znikną więc TIR-y - ruch tranzytowy przeniesie się na Trasę Północną oddzieloną od bloków ekranami akustycznymi. Zmaleje też ruch na ul. Szosa Polska. Według szacunków ma przez nią przejeżdżać o ponad 40 proc. mniej aut.

Szacowany koszt trzeciego etapu inwestycji: 115 mln zł (magistrat nie ukrywa, że liczy na dofinansowanie z Unii Europejskiej). Sześciokilometrowa Trasa Północna po spięciu jej z ul. Szosa Polska, połączy Niebuszewo i zachodnie dzielnice Szczecina z Bukowem, Żelechową, Warszewem i z Policami. Pozwoli też w przyszłości na skomunikowanie tej części miasta z Obwodnicą Zachodnią Szczecina i przeprawą Police - Święta.

Leszek WÓJCIK

Trasa Północna kończy się na skrzyżowaniu z ul. Łączną. Tak jeszcze będzie przynajmniej trzy lata.

Fot. Ryszard PAKIESER

 

 

Komentarze

do autora artykułu
Panie Redaktorze, proszę nauczyć się określeń, co oznacza droga dwupasmowa i dwujezdniowa. Droga dwupasmowa oznacza jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu (zwykle w przeciwnych kierunkach) ząś droga dwujezdniowa to cztery pasy ruchu, po dwa w każdą stronę, a nawet więcej jak np. w USA no i jezdnie są przedzielone barierką lub pasem zieleni. Proszę w przyszłości nie mylić pojęć.
2018-08-12 00:21:01
ja
Zgadzam się co do odcinka łączącego Galerię Północ z przystankami autobusowymi. Od kilku lat chodzi się zimą i jesienią narażając życie po ruchliwej jezdni. Przecież tą drogą chodzą też same dzieci jeżdżące do szkoły, często jak jest jeszcze ciemno. Zresztą sytuacja przejścia na przystanek po drugiej stronie też nie jest lepsza - ludzie przebiegają przez jezdnię -brak świateł a pasy zrobione w najgłupszym miejscu - za zakrętem ruchliwej Szosy Polskiej. Powstają nowe bloki, a o bezpieczeństwie nikt nie myśli.
2018-08-11 20:36:10
Rita Tita
Może redaktorzy zechcieliby nauczyć się odmiany nazw osiedli, nie z Bukowego tylko z Bukowa, cyt: " Z wąskich uliczek Bukowego znikną więc TIR-y"
2018-08-11 19:37:14
Szosa Polska
Przy ul Zagórskiego od przystanku w stronę Polic do galerii Północ jest pobocze teraz jak nie ma deszczu ten odcinek jest łatwo przejść ale jak pada to robi się błoto i powstają kałuże trzeba iść brzegiem jezdni ale się nie da bo jest duży ruch samochodów Ten odcinek to jest 100 może 150 metrów. Czy nie można na tym odcinku zrobić chodnika żeby nie chodzić po błocie albo omijać kałuże
2018-08-11 13:27:24
HogoFogo
To jest niestety specjalność szefa kuchni a'la Krzystek. Rozpoczęte jest mnóstwo inwestycji, które nie mogą doczekać się szczęśliwego finału. Zamiast tego rozpoczyna się nowe, które także nie będą dokończone. Na dokończenie trasy Północnej brak środków, ale w planie jest budowa Mostu Kłodnego. Węzeł Granitowa będzie budowany jednak druga jezdnia na Międzyodrzu nie powstanie - nie przeszkadza to jednak aby zaczynać przebudowę stadionu, itd, itd...
2018-08-11 10:53:25
Gość
W którym miejscu ul. Bociania krzyżuje się z Trasą północną (ul. Królewskiego)?
2018-08-10 18:49:54

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
17
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Pokaz pierwszej pomocy na wodzie
Wodowanie pierwszego bezzałogowca
Powstaje Morskie Centrum Nauki
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy liczniki czasu światła sprawdzają się na szczecińskich skrzyżowaniach?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy