Osiem lat temu rozpoczęła się jedna z ważniejszych szczecińskich inwestycji drogowych - Trasa Północna. Jej budowę podzielono na trzy etapy. Po zakończeniu drugiego, miasto jakby przestało się tą ulicą interesować. Przez ostatnie trzy lata na placu budowy nic się nie działo. Ale - na szczęście - Trasa zostanie jednak dokończona.
Dziś się wydaje, że droga, która połączyła Niebuszewo z północnymi dzielnicami Szczecina przestała być inwestycją priorytetową dla miasta. Że została przez władze zapomniana. Można tak myśleć, bo przez ostatnie cztery lata nic się tu nie działo. Jak na skrzyżowaniu z ul. Łączną postawiono blokady, tak stoją do dzisiaj. Trasa Północna urywa się mniej więcej w połowie swojej planowanej długości. Prowadzi donikąd (choć ułatwia komunikację pomiędzy dzielnicami). Ale to się zmieni. Nie prędko. Ale jednak.
Przypomnijmy, że Trasa Północna rozpoczyna się za wiaduktem przy ul. Rapackiego - biegnie śladem ul. Ks. Warcisława I do ul. Przyjaciół Żołnierza. Pierwszy jej odcinek jest jednopasmowy (ze względu na ciasną zabudowę nie ma miejsca na wybudowanie dodatkowych pasów ruchu). Ma niespełna 600 m. Został ukończony we wrześniu 2015 r. Kosztował ponad 8 mln zł.
Kolejny fragment Trasy, to już dwupasmówka o długości ponad 1 km, która prostopadle przecina obwodnicę śródmiejską (ul. Przyjaciół Żołnierza) i łączy się z ul. Bocianią. Ten etap budowy obejmował całkowitą modernizację zrujnowanego odcinka ul. Ks. Warcisława I. Na jej miejscu wybudowano dwujezdniową ulicę o dwóch pasach ruchu klasy „Z" z wydzielonym pasem międzyjezdnym, na którym w przyszłości ma być ułożone torowisko tramwajowe. Rozpoczęta w 2010 r. inwestycja została zakończona w 2012 r. Jej koszt: 26 mln zł.
Po dwóch latach, w 2014 r., oddano do użytku następną część Trasy Północnej. To obecna ul. Królewskiego. Ma nieco ponad kilometr długości i biegnie dalej na północ, od krzyżówki z ul. Bocianią do ul. Łącznej. W ramach tej inwestycji przebudowano przy okazji półtora kilometra ul. Łącznej. Ten fragment magistrali kosztował równo 33 mln zł.
Od tego momentu nastała cisza. Choć Trasa Północna miała być nowym połączeniem centrum Szczecina z Policami (pozwalającym na ominięcie Golęcina), zakończyła się w Żelechowej.
Jak się jednak dowiedzieliśmy, do czasu. Kolejny - ostatni już - etap budowy Trasy powstanie. Kiedy? Tego jeszcze nikt nie wie. O to, na jakim obecnie jesteśmy etapie, zapytaliśmy Piotra Zielińskiego z Centrum Informacji Miasta UM w Szczecinie.
- W 2019 r. planowane jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - stwierdził.
Oznacza to, że w przyszłym roku mają być kompletowane dokumenty. Ruszą też prace nad przygotowaniem przetargu na wykonawcę inwestycji. Można się jedynie domyślać, że firma, która wybuduje tę drogę zostanie wyłoniona nie wcześniej niż w 2020 r.
Jakie będzie miała zadanie? Poprowadzić nową ulicę (prawie 3,5 km) śladem ul. Wkrzańskiej a później ul. Włodzimierza Ostoi-Zagórskiego w stronę osiedla Bukowo (od ul. Łącznej do ul. Szosa Polska). Projekt już jest. Wynika z niego, że dalsza część Trasy Północnej również będzie miała dwa pasy ruchu w obie strony a połączy się z ul. Szosa Polska nowym rondem (a właściwie trzema rondami, które mają powstać pomiędzy ul. Ostoi-Zagórskiego a ul. Policką.
Powstanie dwupasmówki zmieni charakter ul. Włodzimierza Ostoi-Zagórskiego (która zostanie przy okazji wyremontowana). Nie będzie już główną ulicą osiedla ale wewnętrzną drogą wspomagającą. Z wąskich uliczek Bukowego znikną więc TIR-y - ruch tranzytowy przeniesie się na Trasę Północną oddzieloną od bloków ekranami akustycznymi. Zmaleje też ruch na ul. Szosa Polska. Według szacunków ma przez nią przejeżdżać o ponad 40 proc. mniej aut.
Szacowany koszt trzeciego etapu inwestycji: 115 mln zł (magistrat nie ukrywa, że liczy na dofinansowanie z Unii Europejskiej). Sześciokilometrowa Trasa Północna po spięciu jej z ul. Szosa Polska, połączy Niebuszewo i zachodnie dzielnice Szczecina z Bukowem, Żelechową, Warszewem i z Policami. Pozwoli też w przyszłości na skomunikowanie tej części miasta z Obwodnicą Zachodnią Szczecina i przeprawą Police - Święta.
Leszek WÓJCIK
Trasa Północna kończy się na skrzyżowaniu z ul. Łączną. Tak jeszcze będzie przynajmniej trzy lata.
Fot. Ryszard PAKIESER