Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Burza wokół terminalu. Radni zdenerwowali mieszkańców

Data publikacji: 13 lutego 2017 r. 09:00
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:28
Burza wokół terminalu. Radni zdenerwowali mieszkańców
 

– Zdrajcy! – nie kryli złości przypatrujący się obradom mieszkańcy, którzy przyszli na ostatnią sesję Rady Miasta. Przegłosowanie uchwały przypominającej Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o interesach miasta i lokalnej społeczności wydawało się być formalnością. Rajcy Platformy Obywatelskiej, Prawa i Sprawiedliwości oraz Grupy Morskiej woleli jednak bronić interesu przemysłowego lobby.

Pomysł budowy terminalu kontenerowego na prawobrzeżu Świnoujścia powstał jeszcze za rządu PO-PSL. Dzisiaj jest nadal forsowany przez ZMPSiŚ. Przeciw zagarnianiu dwukilometrowego odcinka plaży oraz lasu protestuje część mieszkańców. Na ostatniej sesji w Świnoujściu nie chodziło jednak o deklaracje, czy rajcy są „za” lub „przeciw” terminalowi kontenerowemu; podobną do tej, którą niedawno podjęli radni w Międzyzdrojach. Uchwała, którą przygotowali działacze świnoujskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej miała zwrócić uwagę Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, żeby na etapie opracowywania koncepcji terminala kontenerowego wziąć również pod uwagę interes miasta i jego mieszkańców, rozważyć alternatywną lokalizację na terenie portu i skupić się na ważnych sprawach związanych z komunikacją, np. kwestią dojazdu do tak wielkiej inwestycji m.in. poprzez budowę S3. Zawarcie tych kluczowych kwestii w opracowaniach miało dać więcej informacji do dyskusji przed ewentualnym referendum w sprawie terminalu kontenerowego. ©℗

Bartosz Turlejski

Fot. Facebook

Na zdjęciu: Niektórzy radni podpadli mieszkańcom, którzy dali temu wyraz na portalach społecznościowych.

Więcej w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 13 lutego 2017 r.
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

JA
2017-02-14 13:54:24
A no tak, bo statkami to towarów z Chin w ogóle się sprowadza, a Szanghaj to jakiś tam marginalny port:) Co wy bierzecie to ja nie...
PDu
2017-02-13 19:52:24
Port jest niepotrzebny, trzeba przegnać Maciarewicza i koleją będą szły towary z Chin - to tańsze i lepsze - już Wietnam i Filipiny otwierają się na Chiny i kraje się rozwijają - jak zwykle czarna sekta zniszczy wszystko i Jedwabny Szlak bedzie bez Polski a bedziemy mieli statki ktore sa technologia w odwrocie
międzyzdrojanka
2017-02-13 19:24:04
Natomiast radni naszej Rady Miejskiej w Międzyzdrojach dołożyli należytej staranności w analizie wszystkich czynników "za" i "przeciw" takiej lokalizacji Portu Kontenerowego.Mówimy o lokalizacji. A nie czy ma w ogóle powstać.
JA
2017-02-13 13:34:17
@LK No ale już jest przecież teren przemysłowy, ile razy dziennie teraz drobnica przypływa do Świnoujścia? Port w Świnoujściu jest 3 największy w Polsce, do tego rozbudowany gazoport. Po wybudowaniu którego wzrosły jeszcze obroty w hotelach, ale teraz magicznie spadną, tak? Gdańsk po rozbudowie DTC zamknął Stogi? Wiesz ile nowych hoteli tam powstało? W sąsiedztwie ogromnego portu! Ale w Świnoujściu wymyślają koło na nowo :) @ Obserwator Super nowoczesny terminal to jest w Gdańsku. Sczzecin ma wydmuszkę terminala kontenerowego- nabrzeże mogące przyjąć jeden statek na raz, do tego maksymalnie 180-200m długości. Tylko dwie suwnice do odbioru kontenerów, brak placu postojowego dla ciężarówek, przez co na towar muszą czekać na ulicy Logistycznej. Proponowany przez Ciebie brak zmian tylko pogłębu odpływ ludzi i firm do innych miast (sam przyznałeś że to się dzieję). Jak w domu leje Ci się woda z sufitu to siadasz i płaczesz że tak musi być czy coś z tym rozbisz? Jak rozumiem jesteś przeciw budowie s3 bo ludzi będą przesiedlać, no i przeciw tunelowi bo promy znikną z panoramy Świnoujścia a ty tak tą panoramę lubisz. Teraz jeszcze kilka faktów na temat "kryzysu" w branży kontenerów. Port DTC w Gdańsku w 2016 roku odnotował wzrost o 20%(!) względem roku 2015 i o 8% względem poprzedniego, rekordowego 2014. Takie są fakty a nie jakieś bzdurne domysły kilku pieniaczy.
LK
2017-02-13 13:21:30
Na podstawie że jak pójdzie opinia że propopnuje się wypoczynek na terenie przemysłowym, to stopniowo turyści przestaną przyjeżdżać na wakacje i kąpiel po brudach statku; poza tym gdyby politycy mieli rozum,to by zobaczyli, że gazowce przyjeżdżają bardzo rzadko, bo port jest nie przystosowany do dużego ruchu statków - a jak się podstępem zwiększy ruch statków i rozbuduje port to będzie pełno statków
OBSERWATOR
2017-02-13 13:06:55
Firmy takie jak OTL oraz inne uciekają ze Szczecina jak wszyscy- włączenie ze studentami na uczelnie do Warszawy,Poznania , Wrocławia czy Krakowa. Kto może to ucieka zagranice lub do Poznania , Warszawy, Gdańska.Tam jest inny świat. Szczecin nie jest miastem do inwestowania , studiowania i życia. Dlatego powinniśmy bronić ostatnich enklaw dobrego gospodarowania jakim jest między innymi terminal kontenerowy DB PORT DEUTSCHE BAHN - supernowoczesny terminal kontenerowy. Powstanie terminalu w Swinoujściu może zagrozić jego funkcjonowaniu i temu musimy zapobiec i ostro sie przeciwstawic.
JA
2017-02-13 12:39:16
Czy spadły obroty w hotelach w Świnoujściu po otwarciu Gazoportu? Ja czytałem artykuły że 2016 był rekordowym pod względem zysków dla hotelarzy i gastronomików. Dlatego chciałbym spytać na jakiej podstawie jest obawa o spadek turystów po wybudowaniu portu kontenerowego?
Lech K. Lech W. Donald Sobiesiak
2017-02-13 12:21:07
Koncepcja terminalu opera jest na kryterium zarobienia pieniedzy przez politykow kosztem Swinoujscia I reszty Polski ; O TAKE POLSKE WALCZYLISMY, DOBRA ZMIANA, BY ZYLO SIE LEPIEJ - niestety to democracy a nie PRL
Mirek
2017-02-13 12:01:15
Myślę, że budowa kontenerowego terminala w Swinoujściu bardzo drażni Gdańsk. Tak, jak było z gazoportem.
JA
2017-02-13 11:40:50
@ Obserwator Aaa, teraz jeszcze doczytałem że Zarząd Portów też nie ma pojęcia nad czym debatuje. HAHAHAHAHA, brawo, dobrze że ty jesteś tym jedynym którego oświeciło. HAHAHAHAHA
JA
2017-02-13 11:39:24
@Obserwator. Racja. Są trudne czasy dla portów, dlatego powinny one się rozwijać i wzmagać swoją konkurencyjność. Dlaczego coś co się udaje w Gdańsku nie uda się w Świnoujściu? Berlin, Praga, Bratysława, Wiedeń- to są stolice bliższe Świnoujściu jak Gdańskowi, przez co logistyka będzie tańsza. Kontenery ze Świnoujścia miały by iśc na całą Środkową Europę, nie tylko do Szczecina, co Ty sugerujesz. Ale nawet Szczecin będzie intensyfikował przeładunki z racji budowy hal logistycznych Amazon i Zalando. Teraz firmy, takie jak OTL, uciekają ze Szczecina do Gdańska z przeładunkami bo my im nie wystarczamy. Gdzie tu interes Szczecina? DB Port nie byłby konkurencją dla Terminala w Świnoujściu bo to zupełnie inne statki, towary i trasy na których są przewożone. Tak, terminal kontenerowy i cały rynek kontenerów to skomplikowana materia i Ty najwyraźniej jej nie rozumiesz
JA
2017-02-13 11:39:24
@Obserwator. Racja. Są trudne czasy dla portów, dlatego powinny one się rozwijać i wzmagać swoją konkurencyjność. Dlaczego coś co się udaje w Gdańsku nie uda się w Świnoujściu? Berlin, Praga, Bratysława, Wiedeń- to są stolice bliższe Świnoujściu jak Gdańskowi, przez co logistyka będzie tańsza. Kontenery ze Świnoujścia miały by iśc na całą Środkową Europę, nie tylko do Szczecina, co Ty sugerujesz. Ale nawet Szczecin będzie intensyfikował przeładunki z racji budowy hal logistycznych Amazon i Zalando. Teraz firmy, takie jak OTL, uciekają ze Szczecina do Gdańska z przeładunkami bo my im nie wystarczamy. Gdzie tu interes Szczecina? DB Port nie byłby konkurencją dla Terminala w Świnoujściu bo to zupełnie inne statki, towary i trasy na których są przewożone. Tak, terminal kontenerowy i cały rynek kontenerów to skomplikowana materia i Ty najwyraźniej jej nie rozumiesz
życie
2017-02-13 09:39:01
I co z tego, skoro pamięć ludzka jest krótka i przy następnych wyborach znowu na nich zagłosują - chyba, że ktoś przypomni to wyborcom lub...da im coś w zamian.
OBSERWATOR
2017-02-13 09:31:27
Szanowni Państwo, koncepcja budowy terminalu powinna być oparta na szczegółowej analizie zasadności budowy opartej na konsultacjach z armatorami, spedytorami , firmami transportowymi i całą sferą związana z szeroko pojętą logistyką międzynarodową i krajową.Radni nie mają pojęcia nad czym debatują.Tak samo ZPS-Ś. To jest bardzo skomplikowana materia budowa jeszcze jednego terminalu na Bałtyku w dobie kryzysu na rynku frachtowym ( kontenerowym). Terminal który funkcjonuje w Szczecinie- DB PORT w zupełności wystarczy na te ilości kontenerów które sa dedykowane na Szczecin. Koncepcja budowy terminalu w Sw jest bardzo szkodliwa dla Szczecina. Stanowczo protestują przeciwko budowie terminalu w Swinoujsciu.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA