Ponad 504 tony azbestowych materiałów z 206 nieruchomości na terenie gminy Police usunięto w ciągu 10 minionych lat z pomocą samorządu. Kosztowało to prawie 400 tys. zł. Mieszkańcy, którzy wciąż mają na swoich nieruchomościach ten szkodliwy materiał, mogą jeszcze liczyć na pomoc w jego demontażu i utylizacji.
Samorząd od 2014 roku pomaga w demontażu i utylizacji azbestu i robi to w ramach „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Police”.
Do programu mogą zgłaszać się mieszkańcy, spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe i wyznaniowe, fundacje oraz stowarzyszenia. Ale uwaga, program nie obejmuje nieruchomości wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Ze względu na ograniczoną pulę pieniędzy, decyduje kolejność zgłoszeń. Nieruchomości, w których nie uda się w danym roku kalendarzowym zrealizować zadania, uwzględnione zostaną w roku następnym.
– W tym roku odebrano i przekazano do unieszkodliwienia ponad 29,5 tony azbestowych elementów z 13 nieruchomości, co kosztowało ponad 34,4 tys. zł – przekazuje Urząd Miejski w Policach. – W latach 2014 – 2024 usunięto ponad 504 tony azbestowych materiałów z 206 nieruchomości. Koszt tych działań to prawie 400 tys. zł. Ponad 147 tys. zł z tej kwoty gmina otrzymała z Wojewódzkiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zainteresowani skorzystaniem z takiego wsparcia mogą składać wnioski. Szczegółowe informacje są na stronie internetowej: www.odpady.police.pl. Można też zadzwonić pod nr tel. 91 431 18 38 lub udać się osobiście do Wydziału Gospodarki Odpadami Urzędu Miejskiego w Policach (pok. 119) przy ul. Stefana Batorego 3.
Jeżeli będzie taka potrzeba, to firma wykonująca usługę usuwania azbestu zajmie się demontażem i transportem.
– Materiały azbestowe zwykle przekazywane są do firm dysponujących odpowiednimi instalacjami do przetwarzania i zagospodarowania tego rodzaju odpadu – dodaje UM w Policach i przypomina, że wszelkie azbestowe pokrycia dachowe, czy wyroby zawierające azbest, wykorzystywane w sposób niestwarzający zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska, powinny być usunięte do końca 2032 r.
(sag)