Od piątku, 14 lutego, od godz. 6 na całej swej długości będzie wreszcie przejezdna ul. Arkońska, tj. także na przebudowywanym odcinku od pętli Las Arkoński do nowego ronda Jana Olszewskiego przy skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego i ul. Władysława Szafera. To oznacza jednocześnie wprowadzenie zmian w komunikacji miejskiej, w tym likwidację dotąd tymczasowych przystanków autobusów i tramwajów, które będą funkcjonować już w swych stałych lokalizacjach.
Dopuszczenie tam ruchu zdecydowanie powinno poprawić płynność w jeździe przebudowywanym równocześnie odcinkiem al. Wojska Polskiego między skrzyżowaniami z ulicami Ludwika Solskiego i Bohdana Zaleskiego, w rejonie powstającego nowego węzła komunikacyjnego Łękno z kolejnym odcinkiem trasy średnicowej, która będzie przebiegać nowym śladem wraz z magistralą kolejową nieopodal skrzyżowania z ul. Romualda Traugutta.
Fakt, że od piątkowego poranka przebudowanym odcinkiem ul. Arkońskiej będzie można poruszać się bez przeszkód nie zmienia jednak sytuacji, że pozostaje to nadal plac budowy. Kierowcy, rowerzyści i piesi powinni mieć to na uwadze i zachować ostrożność na trasie. Oficjalne zakończenie inwestycji - po przesunięciu pierwotnych terminów zapisanych w umowie z Eurovią Polska S.A. - ma nastąpić dopiero w maju tego roku.
Od piątku nastąpią również długo wyczekiwane zmiany w funkcjonowaniu w tym rejonie komunikacji miejskiej. Koniec z tymczasowością przystankową na trasach tramwajów linii 1, 3, 9 i 10, częściowo w przypadku linii 80, a w nocy z 14 na 15 lutego w kursowaniu linii nocnych 525, 531 i 532.
Dla pasażerów linii 3 i 10 udostępnione zostaną w końcu przystanki na samej pętli „Las Arkoński”. przystanek dla wysiadających znajduje się na wyspie w ul. Arkońskiej tuż przed zajzdem składów na pętlę. W kierunku centrum „trójki" odjeżdżać będą z zewnętrznego peronu, a „dziesiątki" z peronu wewnętrznego.
Uruchomione zostaną dla pasażerów także oba stałe przystanki o nazwie „Rondo Olszewskiego” dla linii 1 i 9. Ten w kierunku miasta tuż przed wjazdem na rondo (patrząc od strony Głębokiego), a ten do pętli na Głębokiem
przed rondem w alei Wojska Polskiego na wysokości schroniska zwierząt i ul. Międzyparkowej.
Na liniach 80 i 525 uruchomione zostaną nowe przystanki: „Las Arkoński” (na żądanie, na wysokości pętli tramwajowej, nr 35611 w kierunku al. Wojska Polskiego, nr 35612 w kierunku ul. Niemierzyńskiej), „Stadion Arkonia” (na żądanie, na wysokości stadionu i nowego parkingu, nr 35511 w kierunku al. Wojska Polskiego, nr 35512 w kierunku ul. Niemierzyńskiej), „Międzyparkowa” (na żądanie, w rejonie skrzyżowania ul. Arkońskiej z dojazdem do parkingu kąpieliska „Arkonka” na wysokości Polany Czerwonej, nr 37411 w kierunku al. Wojska Polskiego, nr 37412 w kierunku ul. Niemierzyńskiej), „Rondo Olszewskiego”: dla linii 80 i 525 od strony ul. Arkońskiej (stały dla linii 80, na żądanie dla linii 525, nr 31321), dla linii 80 w kierunku Ludowej (stały, wspólny z liniami 1 i 9 od strony Głębokiego, nr 31311). dla linii 525 w kierunku Wiszesława (na żądanie dla linii nocnych, stały dla linii tramwajowych, wspólny z liniami 1 i 9 od strony centrum miasta, nr 31331).
Na linii 531 funkcjonować będą przystanki „Rondo Olszewskiego” wspólne z liniami tramwajów 1 i 9 w obu kierunkach.
Niezmienną pozostaje trasa objazdu dla autobusów linii 80, 529 i 531. Te w dalszym ciągu kursują - w związku z przebudową ul. Władysława Szafera - przez ul. Franciszka Jarzyńskiego. Dodatkowo dla linii 525 uruchomione będą przystanki „Zawadzkiego Kościół” i dla linii 531 i 532 przystanki „Jaśminowa ZUS” w obu kierunkach. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK