Wiadomo kto przebuduje szczecińską al. Papieża Jana Pawła II na odcinku między pl. Grunwaldzkim i ul. Wacława Felczaka. Wykonawcą prac będzie konsorcjum spółek Roverpol-Rover Infraestructuras. To samo, które prowadzi teraz dwie inne duże inwestycje drogowe w mieście przy węźle w Podjuchach i na Łęknie. A na całe zadanie miasto wyda o kilka milionów złotych mniej niż to wynikało z wcześniej sporządzonej dla niego kalkulacji.
Łączny budżet dla realizację projektu, przygotowany wspólnie przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego oraz Zakład Wodociągów i Kanalizacji, opiewał aż na 28 018 079,05 zł. Wszystkie zainteresowane firmy, które stanęły do przetargu nie tylko, że zmieściły się w nim, ale w każdym przypadku okazały się to kwoty dużo mniejsze. Tylko w części dotyczącej wyceny zakresu prac przy sieciach będących w dyspozycji ZWiK kalkulacje były nieco wyższe (powyżej zakładanych wydatków na 3,3 mln zł).
Urządzanie na nowo tego zdegradowanego od lat szlaku będącego ważną osią komunikacyjną, przecinającą całe centrum miasta, aż do ul. Wacława Felczaka, w bezpośrednim sąsiedztwie gmachu Urzędu Miasta przy pl. Armii Krajowej, a dalej w kierunku Jasnych Błoni i do parku im. Jana Kasprowicza, ma potrwać do 16 miesięcy. Tyle czasu wybrany wykonawca dostanie na wszystkie prace, licząc od daty zawarcia z nim umowy.
Konsorcjum firm Roverpol Sp. z.o.o. z Warszawy (lider) i Rover Infraestructuras S.A. z Walencji (partner), którego oferta jako najkorzystniejsza została ostatecznie wybrana, wyliczyło łączny koszt zadania na 23 860 000 zł. To - przypomnijmy - aktualnie wykonawca dwóch z kilku najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Szczecinie: przebudowy węzła drogowo-kolejowo-tramwajowego Łękno wraz z budową nowego odcinka trasy średnicowej, jak również przebudowy - rozbudowy węzła w Podjuchach w rejonie ulic Floriana Krygiera, Granitowej, Ciasnej, Marmurowej i Radosnej.
Projekt zakłada przebudowę jezdni, chodników, sygnalizacji świetlnej, kolidującego uzbrojenia oraz sieci wodociągowej i bezwykopową renowację przyłączy kanalizacyjnych. a ponadto wykonanie nowych elementów małej architektury i zieleni. Nawierzchnia obu jezdni zostanie wykonana z kostki kamiennej. W rejonach skrzyżowań z przecinającymi ją ulicami nawierzchnia będzie w kolorze kontrastującym z nawierzchnią na innych odcinkach. Parkowanie równoległe wzdłuż krawędzi jezdni możliwe będzie po jednej stronie pasów postojowych. Pojawią się słupki uniemożliwiające postój w niedozwolonych miejscach.
Na wyglądzie powinna też zyskać część środkowa arterii, która pełni funkcję deptaka, ciągu spacerowego z wytyczonym odcinkiem pasa trasy dla rowerów ze szpalerami drzew i krzewów i rabatami kwiatów z akcentami rzeźbiarskimi po obu jego bokach, oddzielającymi go z każdej strony od jezdni. Na odcinku między ul. Mieczysława Niedziałkowskiego i Wacława Felczaka zieleń zostanie przesunięta ze środka alei na boki, tak jak jest dotąd na pozostałych odcinkach. Po przebudowie pojawią się nowe stojaki rowerowe, ławki, kosze na śmieci oraz nasadzenia krzewów. Nawierzchnie nowych chodników zostaną wykonane z dużych płyt granitowych, a ścieżka rowerowa w tym samym śladzie co obecnie z masy mastyksowo-grysowej.
To kolejna z inwestycji drogowych w Szczecinie z góry założonym harmonogramem, że jej realizacja, a co za tym idzie finansowanie z uwagi na nakłady, potrwa w cyklu dwuletnim. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK