80. rocznica bombardowania Świnoujścia i wyspy Uznam. Uroczystości upamiętniające ofiary
80. rocznica bombardowania Świnoujścia i wyspy Uznam. Uroczystości upamiętniające ofiary
Data publikacji: 12 marca 2025 r. 11:43
Ostatnia aktualizacja: 13 marca 2025 r. 20:47
Fot. Urząd Miasta Świnoujście
12 marca 1945 roku Świnoujście i wyspa Uznam zostały dotknięte brutalnym bombardowaniem, w wyniku którego życie straciło około 10 tysięcy osób, których ciała spoczęły w zbiorowych mogiłach na zboczu góry Golm. Z okazji 80. rocznicy tych tragicznych wydarzeń w dniu dzisiejszym (12 marca) o godz. 14 na Cmentarzu Wojennym w Golm, po niemieckiej stronie wyspy Uznam, rozpoczną się uroczystości upamiętniające ofiary tego nalotu.
Większość ofiar bombardowania stanowili cywile, głównie uciekinierzy, którzy szukali schronienia przed wojenną pożogą. Ich ciała, nigdy nie zidentyfikowane, zostały pochowane w zbiorowych mogiłach na zboczu góry Golm, gdzie spoczywają do dziś. Rocznica tego tragicznego wydarzenia to nie tylko ważny moment w historii, ale także okazja do refleksji nad trwającymi więziami między mieszkańcami Polski i Niemiec, które mogą stać się fundamentem dalszej współpracy i porozumienia.
Uroczystości upamiętniające ofiary odbędą się na cmentarzu w Golm, gdzie złożone zostaną kwiaty, odprawiona modlitwa i wygłoszone przemówienia przedstawicieli obu narodów. Organizatorem wydarzenia jest Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. (Związek Krajowy Opieki nad Niemieckimi Grobami Wojennymi), który spodziewa się licznych gości z Polski i Niemiec, w tym przedstawicieli władz, świata polityki, kultury oraz społeczeństwa obywatelskiego.
Obchody rocznicy bombardowania będą miały charakter międzynarodowy i będą stanowić przykład współpracy w duchu pamięci oraz pojednania między narodami. Uroczystości będą miały na celu oddanie hołdu wszystkim, którzy zginęli w wyniku tej katastrofy, a także podkreślenie roli pamięci historycznej w budowaniu porozumienia.
Uroczystość rozpocznie się o godzinie 14 na Cmentarzu Wojennym w Golm. Dla tych, którzy chcieliby uczestniczyć w obchodach, będzie to okazja, by w ciszy i zadumie oddać hołd ofiarom tamtych tragicznych wydarzeń.
(dAs)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@@Do cymbała Romana
2025-03-14 19:11:02
dziwny z ciebie człowiek skoro cieszysz się z użycia broni jądrowej...
@@@@@@Patriota
2025-03-14 19:07:36
ziew kanalio - pisz pozew albo podwiń kite i idź lizać niemcowi dupsko - z takich jak ty rekrutowali się szmalcownicy
@Do cymbała Romana
2025-03-14 14:02:47
Cymbałem jest ten, kto nawet nie wie komu odpisuje. Atomówki skróciły wojnę? Dla tych co przetrwali te naloty ona nigdy się nie skończyła. Dla ludzi pamiętających jak ich bliscy płoną żywcem, te obrazy nigdy nie znikną. Tylko skończeni idioci, nie mający pojęcia jak działa broń jądrowa, mogą się cieszyć z jej użycia. Tak samo jak tylko skończeni idioci bez sumienia, wychwalają bandyckie alianckie naloty na ludność cywilną. Ale żeby to zrozumieć, trzeba nie być idiotą, o a to nie tak prosto tutaj
@@@@@Patriota
2025-03-14 13:58:59
"gdzie wyjaśnię sądowi moje racje" - sąd to nie gabinet psychiatryczny, żeby wysłuchiwać bredzenia szaleńca. Tobie się tylko wydaje że masz jakieś "racje". To jest typowe dla osób z psychozą.
Filozof
2025-03-14 07:31:06
Niedobrzy ci alianci. Niemcy, to kultura i cywilizacja. Cyklon B - naukowa metoda eutanazji. Mydło z ludzkiego tłuszczu - ekologia i zero waste. Jak można było bombardować ten miłujący pokój naród?!
@@@@Patriota
2025-03-13 20:33:36
Jeszcze raz ci napisze że kłamiesz i manipulujesz w zakresie niemieckiej odpowiedzialności za zbrodnie III Rzeszy co w prostej drodze prowadzi do negowania holokaustu - jeśli masz z tym problem że nazywam cie negacjonistą holokaustu to pozwij mnie - spotkamy się w sądzie gdzie wyjaśnię sądowi moje racje a z twardymi dowodami nie mam wątpliwości że sprawę wygram. Czekam na pozew antypolska łajzo.
nasz czeławiek
2025-03-13 18:57:35
Od miesięcy Instytut Pileckiego jest nękany kontrolami wszystkich możliwych służb obecnego reżimu. To doprowadza do paraliżu instytucji, a wyniki różnego rodzaju postępowań są zaskakujące. Nie-rząd Tuskaszenki chce zakazać uczenia o misiu Wojtku od generała Andersa, bo to… sprzeczne z ustawą.
Do cymbała Romana
2025-03-13 17:30:11
Zrzucenie bomb atomowych na te dwa japońskie miasta skróciło II wojnę o jakieś pół roku. Ocaliło tym samym setki tysięcy istnień po amerykańskiej, chińskiej jak i po japońskiej stronie. Rozumujesz jak 14-letnie dziecko.
@Roman
2025-03-13 14:43:21
A zrzucenie bomb atomowych na Hiroshimę i Nagasaki było "ofensywą ocalenia Ameryki przed oszalałymi Japończykami". Prawda? I nie ma dl ciebie znaczenia że przy okazji zginęło jakieś 200 000 cywilów w skutek samych ataków, i trzy razy tyle na wskutek długoterminowych efektów bomby atomowej i braku higieny w zrujnowanych miastach. Co tam kilkaset tysięcy istnień. Nie rusza cię, prawda?
Janek
2025-03-13 14:41:23
Ale kto bombardował? Sowieci, Anglicy, Amerykanie? Kto?
jeszcze trochę
2025-03-13 13:39:46
a będą wycieczki organizowali na obchody upamiętniające hitlerowską nać, wystarczy, że donek pojedzie.
o dziadku trzeba pamiętać!!!
Roman
2025-03-13 13:27:17
Tragiczne wydarzenia? To była antynazistowska ofensywa ocalenia Europy od oszalałych z nienawiści Niemcow którym zamarzył się Lebensraum i wyniszczenie innych narodów
@@@Patriota
2025-03-13 12:48:45
"kłamiesz i negujesz holokaust" - chyba w twojej głowie. Jak nie rozumiesz, to nie komentuj i nie pomawiaj
@Do@Patriota
2025-03-13 12:47:41
"Uzalaj się nad nimi dalej" - ja się użalam nad ludźmi, niezależnie od tego jaki znaczek mieli w paszporcie. To się nazywa empatia, czyli coś czego hipokryci tu się wypowiadający, zupełnie nie mają.
@Simca
2025-03-13 12:45:11
Poczytaj trochę i się dokształć, zanim znów zabierzesz głos w sprawie której nie rozumiesz. Amerykanie i Brytyjczycy stosowali naloty dywanowe z użyciem zapalających bomb fosforowych. Poczytaj co takie bomby robią i jak bardzo są niehumanitarne, że aż zabronione. Niemcy też bombardowali ale przy użyciu bomb konwencjonalnych, zwłaszcza w pierwszej fazie wojny. Polskie miasta oberwały w wyniku Niemieckich bombardowań tylko w niewielkim stopniu. Tylko Warszawę zrównano z ziemią ale to nie nalotami
Abc
2025-03-13 10:51:01
Warto pamiętać o Polakach, którzy w tych nalotach zginęli. Niewolnicy przeniesieni z okupowanych terenów Polski. Mój dziadek cudem uniknął śmierci, przeżył bombardowanie na Łasztowni, która została zrównana z ziemią. Niemcy sami się o to prosili, ale przy okazji zginęło wielu niewinnych ludzi.
@RP
2025-03-13 09:12:45
85% Podkarpacia głosowało na Kaczyńskiego.
Simca
2025-03-12 22:54:45
Tak! Amerykanie i Brytyjczycy brutalnie bombardowali "niewinny" naród niemiecki. Co innego Niemcy, oni bombardowali w 1939 humanitarnie i z wyczuciem... Artykuł skandaliczny!
Karol
2025-03-12 22:22:41
Chwała amerykańskim lotnikom walczącym z imperium zła - hitlerowskimi Niemcami
Der Kurier...
2025-03-12 22:18:48
Czy w Niemczech odbywają się spotkania upomiętniające ofiary hotlerowskich nalotów w 1939r. Czy Niemcy wiedzą co to była rzeż warszawskiej Woli, a może pamiętają ofiary Pawiaka? Zapytajmy naszych "przyjaciół
Pytanie
2025-03-12 22:12:25
Czy wśród tych ofiar byli naziści i wyborcy Adolfa Hitlera?
RP
2025-03-12 21:39:43
70 % tych mieszkańców w wyborach głosowało na Hitlera.
@@Patriota
2025-03-12 20:49:13
kłamiesz i negujesz holokaust - to powinno być ścigane z urzędu (ja akurat jestem przeciwny temu bo dla mnie wolność słowa jest ważniejsza) - po pierwsze Niemcy nie ponieśli konsekwencji swoich zbrodni - wystarczy przypomnieć dowódcę oddziałów śmierci które mordowały Żydów np w Jedwabnem - dostał 3 lata w okolicach roku 1970 i wyszedł z wiezienia po ok roku... za zamordowanie iluś tysięcy ludzi. Po drugie cywile niemieccy aktywnie korzystali z zbrodni III Rzeszy - ponoszą winę tak samo.
@@Patriota
2025-03-12 19:56:35
Chyba kpisz. Te cywilne ofiary lata całe popierały niemiecką machinę wojenną i cierpienie innych narodów. Nie zamierzam ich żałować. Dostali zasłużoną odpłatę!
Do@Patriota
2025-03-12 19:32:26
A kto wybral Hitlera na kanclerza? Przecież to ci niewinni cywile zabierali mienie zydowskie i zatrudniali u siebie darmowa siłę robocza.To przecież ci niewinni cywile korzystali ze wszelkich dobr przesyłanych im przez członków swoich rodzin ,żołnierzy grabiacych Europe.Uzalaj się nad nimi dalej niemiecki trolu.
@Patriota
2025-03-12 18:57:35
Niemcy którzy byli odpowiedzialni za wojnę i jej okrucieństwa, czyli najwyższe dowództwo NSDAP, SS i Wermachtu, zapłacili najwyższą karę - po wyrokach w Norymberdze. Oczywiście nie wszystkich udało się skazać ale spora część przypłaciła swe zbrodnie głową. Zwykli cywile Niemiec, nie mieli za dużego wpływu na decyzje władz, a to jednak oni najwięcej wycierpieli i to ich pamięć została uczczona. Nikt nie twierdzi ze Niemcy były bez winy, jak sugerujesz, ale cywilne ofiary nie były temu winne
Endriu49
2025-03-12 18:39:27
Cóż ten nalot to jeden z efektów wyzwalania Niemiec od nazistów jak mówiła Merkel w Normandii .
Patriota
2025-03-12 18:04:33
Glupie lemingi co za bzdury tu wypisujecie a kurier to drukuje.Popatrzcie na zdjęcia zniszczonych miast i wsi Polski a w szczególności Warszawy.jTo zrobili Niemcy nad którymi sie uzalacie. Jeszcze chwila i jakiś baran napisze że II wojnę światową wywolali Polacy napadając na Niemcy. Niemcy za wyrządzone Polsce zniszczenia i ludzkie krzywdy do tej pory nie zapłaciły Polsce reparacji. Co za kretyn piszę o jakiś Pomorzaninach .W tamtym okresie Niemcy uciekali przed ruskimi az od Królewca .
@Edek cz 2
2025-03-12 16:48:05
To były zbrodnie wojenne, tylko że zwycięzców nikt nie sądzi. Zrównanie z ziemią szczecińskiego starego miasta, wyczerpuje wszelkie znamiona zbrodni wojennej. Na starym mieście nie było żadnej infrastruktury militarnej, tylko cywile, którzy płonęli żywym ogniem w wyniku stosowania bomb zapalających z fosforem. Dziś takie bomby są zakazane, ale jak już było wspomniane, to zwycięzcy piszą historię i nikt ich ze zbrodni nie rozlicza.
@Edek
2025-03-12 16:45:39
"Niemcy upamietniali ofiary bestialskich nalotow na Polskie miasta i ludność cywilna" - no i tu cię zaskoczę, bo nie masz racji: https://www.bbn.gov.pl/pl/wydarzenia/8580,Wielun-Prezydenci-Polski-i-Niemiec-oddali-hold-ofiarom-wojny.html A po drugie, to nie Niemcy tylko alianci, w szczególności Amerykanie, stosowali podczas nalotów dywanowych amunicję zapalającą, która obracała w płonące gruzowiska całe miasta. Zniszczenie Szczecina, Drezna czy właśnie Świnoujścia, to były zbrodnie wojenne.
@Bielik
2025-03-12 16:28:03
"Przypominam, że na wyspie Uznam znajdowała się instalacja i fabryka śmiercionośnej broni V1" Dokładnie nie w Świnoujściu, a w Peenemunde - na drugim końcu wyspy. Seryjnej produkcji V1 w P. nie prowadzono (proszę guglać Mittelwerk), a instalacje tylko eksperymentalne, a nie bojowe.
@Do@Edek
2025-03-12 16:01:55
A ty skąd piszesz repatriancie-napływowcu? Jak nie jesteś Pomorzaninem to nie mieszaj się w cudze sprawy.
Bielik
2025-03-12 15:27:38
To kto w końcu podczas II WŚ był ofiarą a kto agresorem. Polacy nie mylcie pojęć. Przypominam, że na wyspie Uznam znajdowała się instalacja i fabryka śmiercionośnej broni V1. Jak myślicie, przeciw komu miała być użyta przez Niemców ta broń?
Yarpen Zigrin
2025-03-12 15:25:20
Za Normanem Daviesem: "Normalnym, przyzwoitym Niemcom przytrafiło się to, co dla normalnych, przyzwoitych mieszkańców pozostałej części Europy przez ostatnich pięć lat było codziennością".
@jg729
2025-03-12 15:13:45
A kto ci powiedział że to Polacy upamiętniają tych ludzi?
Do Edek
2025-03-12 15:08:16
Jeżeli nie potrafisz pogodzić się z historią tego regionu, to po prostu wyjedź stąd.
jg729
2025-03-12 15:06:51
Niech sobie Niemcy sami sobie to upamiętniają. Polakom nic do tego.
Do@Edek
2025-03-12 14:45:39
A ty piszesz z Berlina folksdojczu? Jacy my, mów w swoim imieniu.
Ta moda na
2025-03-12 14:04:13
niemieckość. Na honorowanie ich ofiar. Na upamiętnianie ich wcześniejszej obecności na naszych ziemiach, te wszystkie denkmale i pommern stowarzyszenia historyczne, to nie może być przypadek. To celowa robota mająca na celu wywrócenie faktów historycznych. Rozmycie odpowiedzialności za wojnę. Żydzi robią to od dawna zdejmując Niemcom i nakładając na Polaków, którzy rzekomo zabili więcej Żydów niż Niemców. To przygotowania do zrobienia z Polski Generalnej Guberni w ramach Unii i odebrania Pomorza
@Edek
2025-03-12 14:03:18
Zamilcz człowieku. To byli Pomorzanie jak my.
RIP
2025-03-12 13:56:38
Cześć i chwała bohaterom!
Fin
2025-03-12 13:39:57
Wszyscy po śmierci są równi. Szanuję ideę uczczenia ofiar
P.S.
2025-03-12 13:24:56
Nie wierzę że przeczytałem ten artykuł w Kurierze Szczecińskim !!!!!!!!!!!
Szczecinianin
2025-03-12 13:22:03
Zgadzam się z tobą w stu procentach!
Edek
2025-03-12 12:24:35
Chichot histori. Polacy będą upamietniac poległych niemcow którzy wywolali II wojnę światową i wymordowali miliony ludzi. Jakoś nie przypominam sobie żeby Niemcy upamietniali ofiary bestialskich nalotow na Polskie miasta i ludność cywilna .Niemieccy piloci we wrzesniu 39 r bombardowali i strzelali do ludności cywilnej opuszczającej zbombardowane i spalone miasta. To był typowy atak lotniczy aliantow na niemieckie miasto ,port i zakłady branży zbrojeniowej. Niemiecka ,,ludność cywilna ,,
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.