Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

80-latka jak nowa [GALERIA]

Data publikacji: 07 listopada 2015 r. 09:37
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 15:33
80-latka jak nowa
Na zdj.: Kompleks największej szczecińskiej zajezdni, isteniejącej od 1934 r., po rocznej modernizacji. Inwestycja kosztowała 135,3 mln zł. Fot.: Mirosław WINCONEK  

W przebudowanej zajezdni Pogodno w Szczecinie od końca października trwają odbiory wykonanych robót. Rozpoczęły się od trzech hal w części historycznej kompleksu. Sprawdzane są układy elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne. Prowadzone są testy sprawności zwrotnic, jak i próby najazdowe składów na punkty kontrolne, które pozwalają na w pełni skomputeryzowaną, sterowaną centralnie, diagnozę stanu technicznego tramwajów i ich identyfikację.

Inwestycja jak na jej skalę, zakres prac budowlanych, konserwatorskich, adaptacyjnych, jak i montaż specjalistycznego sprzętu, urządzeń do jej prawidłowego funkcjonowania, a ponadto elektroniki i systemu komputerowego zarządzania, ukończona została praktycznie w ciągu roku. Jak na szczecińskie realia rekord. Jej koszt to 135,3 mln zł. Poprzednia przebudowa, o wiele skromniejsza, bo polegała w zasadzie na dobudowie także zmodernizowanych teraz kilku hal, rozpoczęta w latach 70. minionego wieku, trwała w sumie osiem lat.

IOd nocy z niedzieli na poniedziałek, kiedy krakowska spółka ZUE, generalny wykonawca, udostępniła dwa tory nr 6 i 7, skończyły się tymczasowe postoje wagonów na pętli Głębokie. Od środy w bazie już stacjonują także wszystkie wagony liniowe i techniczne. A te do kasacji i nauki jazdy trafiły do warsztatów przy ul. Klonowica. 

- Praktycznie cała baza jest już gotowa do eksploatacji. Wróciliśmy na stare śmieci, ale odmienieni ze sprzętem z najwyższej, jeśli chodzi o jakość i niezawodność, technologicznej półki - podkreśla Grzegorz Stasiński, kierownik zajezdni Pogodno, należącej do spółki Tramwaje Szczecińskie.

Po modernizacji całkiem nowy jest układ trakcji i torów (przybył jeden nowy jako objazdowy) z częścią zautomatyzowanych zwrotnic. Do tego systemy elektronicznego zarządzania z dyspozytornią w odrestaurowanym jednym z domków paretrowych zaplecza bazy od frontu. Pojawił się system monitoringu. Zajezdnia ma enrgooszczędne oświetlenie, włączane i wyłączane samoczynnie.

We wszystkich halach, włącznie z tymi wzniesionymi w 1934 r., są m.in. wentylacja i ogrzewanie, nowoczesne systemy zasilania i sterowania, nowa sygnalizacja. Wymieniono okna, nowe są przeszklone w kolorze grafitu skrzydła bram wjazdowych i wyjazdowych otwierane i zamykane hydraulicznie. Na ich tyłach, gdzie do niedawna jeszcze był plac, powstały od podstaw dodatkowo trzy wiaty, pod którymi teraz, a nie jak wcześNiej pod chmurką, mogą stacjonować wagony. Imponująco prezentują się zwłaszcza hale z wymienionymi w stu procentach kanałami naprawczymi pod torami i biegnącymi wzdłuż nich specjalnymi stalowymi pomostami do obsługi tramwajów. ©℗

Mirosław WINCONEK

Więcej zdjęć w GALERII.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

tekwi
2015-11-09 08:50:44
Zajezdnia tramwajowa, a wygląda lepiej niż modernizowany dworzec Szczecin Główny....
tramwajarz
2015-11-08 14:34:08
Nie do końca super i wszystko dobrze zrobione np.brakuje miejsc na postój rowerów nie licząc stojaka z koślawych prętów z lat 70 no chyba że to zabytek i konserwator zabytków nie wyraził zgody na nowe tak samo stojaki na tablice
zajezdnia
2015-11-07 13:00:17
Super I w terminie Niemożliwe? Mozliwe tylko trzeba chciec No i byc fachowcami

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA