Piątek, 27 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

42 tys. samochodów przejechało tunelem do Świnoujścia w pierwszy weekend wakacji

Data publikacji: 25 czerwca 2024 r. 17:29
Ostatnia aktualizacja: 27 czerwca 2024 r. 07:41
42 tys. samochodów przejechało tunelem do Świnoujścia w pierwszy weekend wakacji
Fot. Mateusz Grzeszczuk / GDDKiA  

W szczycie sezonu urlopowego tunelem łączącym wyspy Wolin i Uznam przejeżdża nawet pół miliona pojazdów miesięcznie. W pierwszy weekend tegorocznych wakacji do i ze Świnoujścia tunelem przejechały 42 tysiące pojazdów.

Prawie półtorakilometrowy tunel łączący wyspy Wolin i Uznam, na których leży Świnoujście, jest otwarty od roku. Przejechało nim już 4 553 790 pojazdów (stan na 25 czerwca). W miniony weekend 42 tysiące. Dokładne dane przekazał PAP urząd miasta, bo tunelem i towarzyszącą mu infrastrukturą zarządza Miasto Świnoujście.

„W piątek zarejestrowaliśmy 14498 pojazdów, w sobotę 13922, w niedzielę 13563” – powiedział Jarosław Jaz, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Władze nadbałtyckiego kurortu – analizując dane z ubiegłego roku - w lipcu spodziewają się największego napływu zmotoryzowanych turystów. „W lipcu ubiegłego roku tunelem przejechało 500 tysięcy pojazdów, w sierpniu 480 tysięcy” – dodał Jaz.

Tunelem prowadzącym do centrum Świnoujścia i najpopularniejszej części plaży przejeżdża średnio 14 tys. pojazdów na dobę. W ciągu dnia – około tysiąc na godzinę. Zwykle przejazd odbywa się płynnie (w tunelu obowiązuje ograniczenie 50 km/h, prowadzony jest odcinkowy pomiar prędkości), ale zdarzają się również spowolnienia ruchu i zatory. Jak wyjaśnia rzecznik prezydenta Świnoujścia, duża „fala” pojazdów obserwowana jest zwykle po godz. 15, od strony wyspy Wolin, ponieważ jest to czas powrotów z pracy. A także gdy setki pojazdów zjeżdżają z pobliskiego terminala promowego obsługującego połączenia ze Skandynawią. Największy ruch turystyczny jest w weekendy.

Tunel w Świnoujściu został otwarty 30 czerwca 2023 r. Pomysł budowy stałej przeprawy na wyspę Uznam pojawił się kilkadziesiąt lat temu, ale został skonkretyzowany dopiero w 2007 r., zarezerwowaniem środków w budżecie państwa na tzw. studium wykonalności. W 2016 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę, w 2019 r. ruszyły pierwsze prace, w 2021 r. – od marca do września trwało drążenie maszyną TMB (tunnel boring machine). Inwestycja kosztowała 913,8 mln zł, z czego 85 proc. stanowiły środki UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto Świnoujście dołożyło 136,8 mln zł.

Przeprawa pod Świną zlokalizowana jest w ciągu DK93, ma długość ponad 3 km, ale sam jednojezdniowy tunel to 1,44 km. Przejazd trwa około 4 minuty. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny. W tunelu jest ponad 140 kamer, a pod jezdnią tzw. galeria ewakuacyjna.

Przed otwarciem tunelu połączenie z wyspą Uznam umożliwiały dwie przeprawy promowe: Centrum i Karsibór. W sezonie urlopowym w kolejkach na prom trzeba było czekać nawet 4-5 godzin.

Wakacyjny wzrost natężenia ruchu na nadmorskich trasach, m.in. w kierunku Świnoujścia, potwierdzają również dane udostępnione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Stacja pomiarowa zlokalizowana na S3 w pobliżu Goleniowa w minioną niedzielę zarejestrowała 46 790 pojazdów. Jak wyjaśnił PAP Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy szczecińskiego oddziału GGKiA, w pozostałe dni drogą S3 między węzłami Goleniów Południe – Goleniów Północ przejeżdżało 44-45 tys. samochodów.

„Dane z lat ubiegłych wskazują, że w weekendy wakacyjne można się spodziewać w tym miejscu ponad 55 tys. pojazdów na dobę. Podczas gdy na przykład w styczniu tę drogę pokonuje 22 tys. pojazdów. Jak widać ruch S3 w wakacje wzrasta ponad dwukrotnie” – powiedział PAP Grzeszczuk. Analizując cały rok - ruch średniodobowy nie przekracza 30 tys. pojazdów.

Dwukrotne zwiększenie natężenia ruchu w wakacje obserwowane jest także na DK11, którą nad morze jadą m.in. mieszkańcy Wielkopolski. Zimą na kierunku Poznań – Koszalin GDDKiA rejestrowała ok. 6 tysięcy pojazdów na dobę, a latem nawet 12 tysięcy.

Logo PAP Copyright

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Do @Do Alicja
2024-06-27 06:43:13
POdporządkowali sobie obecnego , słupa Merkel w Polsce , który im oddaje wszystko co Polskie tzn Niemiecka policja przywozi do nas migrantów i ich zostawiają bez problemów i nie piszę z Moskwy . Myśl , czym ty jesteś ?
@Do Alicja
2024-06-26 15:23:00
A co przeszkadzają ci Niemcy którzy tak samo jak Polska są w Unii Europejskiej? A może z Moskwy piszesz za ruble?
Do@do andrzej i cos
2024-06-26 14:58:44
Czy wiesz ropa „z Kazachstanu” dla Niemiec, to fizycznie surowiec rosyjski dostarczany dowiaduj się prawdy , życie w kłamstwie boli .
@do andrzej i cos ta
2024-06-26 13:25:33
Czy wiesz, ze rzad niemiecki doplaca za prad przedsiebiorstwom, a rachunki za gaz zostaly obnizone, bo stanial gaz na rynku? Maja takze brudny wegiel brunatny, bo te odnawialne zrodla energii szwankuja.
Do Alicja
2024-06-26 12:50:10
Komu służysz i czego agitujesz na rzecz Niemiec tzn szybka dostępność polskich kurortów nadmorskich niepokoi również niemieckie kurorty turystyczne. W przyszłości niemieccy wczasowicze będą mogli wybrać nadmorskie kurorty, takie jak Międzyzdroje czy Kołobrzeg, które często są znacznie tańsze niż te po niemieckiej stronie. Dzięki tunelowi wyeliminowany zostanie długi czas oczekiwania na prom . Pisz czekam
@Do@Andrzej cd
2024-06-26 12:49:12
Dołożę Ci że Polska ma najdroższy gaz i prąd w Unii. Portugalia w kilkanaście lat zbudowała od zera tzw mix OZE i dzisiaj ma prąd w przeliczeniu na PLN po niecałe 25 groszy, Finlandia ma jeszcze tańszy. Ale w tym kraju PiS dbał o sondaże i rozdawał kasę z emisji CO2. Budowali Ostrołękę, Turów, Jaworzno, aby tylko górnicy byli zadowoleni. A że na polskim węglu turbiny nie chcą pracować, to przykład bloków węglowych mających ciągle awarie i brak osiągania mocy znamionowej.
@Do@Andrzej
2024-06-26 12:41:28
Dzięki temu norweskiemu gazu będziesz miał podwyżkę do 35 groszy netto za 1kWh. Śmierdział PiSowi ruski gaz po 7 groszy za 1kWh, to jeszcze przed wojną na Ukrainie poleciał do sądu i wygrał ceny rynkowe. Ile miliardów więcej zapłacił niż z umowy, może kiedyś podadzą, ale się boją bo by ich ludzie roznieśli. Śmierdział im ruski węgiel to kupili kilka razy droższy z Kolumbii i przy okazji załatwili PKP Cargo bo węglarki czekały w portach na węgiel zamiast wozić zamówione towary. No super rząd PiS.
Alicja
2024-06-26 12:28:36
Ostatnio jechałam tunelem w Austrii i mam porównanie. Przede wszystkim nie jedzie się jednym tunelem w oba kierunki, ograniczenie prędkości do 80 km/h, poza tym nie słyszę warczenia wentylacji. W tunelu świnoujskim jest taki szum, że bałam się, iż za chwilę coś się zawali. Jazda 50km/h i mniej powoduje, że w tunelu są same spaliny ponieważ jak się trafi ktoś jadący 30 lub 40 to ciągnie się za nim sznur aut. Jadąc naszym tunelem bałam się. Jednak pozostaję przy jeździe przez Niemcy. Bezpieczniej
Do @Andrzej
2024-06-26 12:03:31
PiS nie miał , napisałeś , wobec tego pytam, z jakiej przyczyny twoi nie budowali , nie dbali o inwestycje w Polsce tzn my tego norweskiego gazu , za dużo nie potrzebujemy ujawnisz napiszesz kto tak powiedział , czekam pisz !
Do Andrzej
2024-06-26 11:58:46
Zemsta Banasia , Bodnara w kraju bezprawia prawnego , jest do przewidzenia , czym więcej spraw, które odwracają uwagę gawiedzi , tym lepiej dla KO13grudnia ?
EKSPERT I DORADCA
2024-06-26 09:44:19
a miasto od lat nieprzygotowane na taką ilość aut, samochodoza postępuje. Niemcy parkują za darmo. Strefa nie funkcjonuje w weekendy i święta, w tygodniu zbyt krótko płatna. Oczywiście wielu kierowców wjeżdża prawie na plażę, można po prostu wszystko w tym mieście. Straż miejska to fikcja. Żmurkiewicz nie ogarną, ciekawe czy nowa prezydent będzie miała na to czas i chęci.
@Andrzej
2024-06-26 09:34:18
PiS nie miał nic wspólnego z budową tego tunelu. To inwestycja Miasta Świnoujście sfinansowana przez Unię Europejską.
Kpina
2024-06-26 09:32:26
A gdzie tunel kolejowy?
@Do inteligentnych i
2024-06-26 09:28:32
Jak można zbankrutować na budowie polskich dróg, skoro są najdroższe w budowie?. Można. Prowadząc zamówienia publiczne ogłaszaliśmy przetarg na budowę czegoś, czego kosztorys budowy opiewał na 2 miliony złotych. Złożone oferty były od czterech milionów w dół, z czego najniższa opiewała na jeden milion dwieście(????). Ją się odrzucało, bo rażąca cena, następna była na 1.400.000. Facet zaczynał i od razu wolał "ale musicie mi dopłacić, bo to za mało". To po coś stawał?. "Bo kiedyś dopłacali".
abc
2024-06-26 08:54:31
i pytanie do mieszkańców - czy pasują Wam teraz zatłoczone ulice ?
@Woren
2024-06-26 07:42:00
Nikt nie bronił wam wybudować lepszego tunelu
TZ.
2024-06-26 00:37:24
Dobrze, że tunel jest, tylko co za bezmózgi go projektowały i zatwierdziły do budowy? Powinien mieć trzeci pas, uruchamiany sygnalizacją świetlną w jedną lub w drugą stronę. Pas, który mógłby okazać się bardzo potrzebny w razie jakiejś awarii.
Andrzej
2024-06-25 22:26:12
Niedługo Banaś będzie rozliczał PIS za budowę i uroczyste otwarcie tunelu , tak jak za przekop mierzei wiślanej .
fin
2024-06-25 21:27:59
Woren@...nie pier....nie pieprz głupot , ...............
Woren
2024-06-25 20:42:03
Ten tunel jest beznadziejny. Tylko po jednym pasie w każdą stronę i max prędkość 40 km/h. To jest kpina nie tunel.
Koszt
2024-06-25 19:36:07
Koszt budowy kilometra obwodnicy Warszawy wyniósł 200 mln złotych. To najdroższa droga na świecie. O połowę tańsze były autostrady budowane w Alpach, gdzie trzeba było drążyć tunele w skałach czy na bagnach Florydy, gdzie budowlańcy musieli osuszać i utwardzać trasy. Z kolei cena autostrady na niemieckich równinach, w podobnych warunkach do tych pod Warszawą, wynosiła 40 mln złotych za kilometr.
DoInteligentni inacz
2024-06-25 19:32:16
Co ja jestem winien. Sprzedałem całą firmę, zostałem z niczym. Nie mam nawet domu . Co mam powiedzieć dzieciom , zapomniałeś jak było z dramatycznymi apelami podwykonawców A2 za czasów twojego idola , który latał helikopterem bo samochodem się nie dało . Myśl
@inteligentni inacze
2024-06-25 19:03:13
No i co z tego że Unia dała pisofcom i Żmurkiewiczowi pieniądze?zresztą to są pieniądze z polskich podatników.To ma deprecjonować fakt budowy tunelu? Dla informacji inteligentnych inaczej, to pisofcy zdobyli fundusze UE na tunel , zdobyli na Baltic Pipe i na Gazoport. Tak, nie tylko do betonowania zadrzewionych placów w miastach można brać wspólne fundusze z UE. A poza tym czy to takie ważne kto zrobił? Ważne że jest to przydatne wszystkim i powinniśmy tylko wspólnie takie inwestycje w regionie
@Inteligentni inacze
2024-06-25 19:01:34
Nie da rady zakrzyczeć faktu zajumania przez niejakiego Tuska pieniędzy z budowy tunelu w Świnoujściu i przeniesienia ich do Gdańska, co zaowocowało wieloletnim opóźnieniem budowy.
Inteligentni inaczej
2024-06-25 17:55:22
Do plujących na KO, wielbiących PiS. Wasz pisowski rząd nic nie dał na tunel. To znienawidzona przez PiS Unia dała 85 procent kasy a 15 procent dało miasto Świnoujście gdzie Zmurkiewicz to z PiS nie był. Wiem że wszędzie pisowskie gęby się wpychają gdzie mogą ugrać punkty, ale dajcie spokój z tunelem. Wasz przekop mierzei wiślanej kosztował 7 razy więcej niż koszt wysłania Indyjskiego łazika na księżyc. Widziałem ten przekop i złotej śluzy nie widziałem, a w tym dniu żadna łódka nie płynęła.
Bartek
2024-06-25 17:52:09
Tylko w kwestii formalnej, tunel był i jest potrzebny a przeciwnicy polotyczni woleli tunel w Gdańsku bo tu nie ma tylu pojazdów. To ja wam mówie ze tu jest więcej pojazdów niż w Gdańsku, wezmy za ostatni tydzien. I tak samo mówią z CPK, przekopem i terminalem kontenerowym. Oni sa intelektualnie nieuczciwi ale dlaczego kosztem nas, obywateli, którym powinni służyć
czytam
2024-06-25 17:37:42
Oczywiście ten fatalny pomysł PiS i jego realizacja były błędem? Tak jak przekop Mierzei W. gazoport, port kontenerowy, CPK i wszystkie inne? Może jeszcze kilka komisji sledczych powoła Kulawicja ?A nie, już po wyborach ,no chyba ,że z zemsty.
Chyba wyborcy KO
2024-06-25 17:37:28
omijaja ten tunel szerokim lukiem?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA